PowerCarbon – uhlík v službách motoristov

Predčasné zlyhanie autobatérie je zvyčajne najčastejšou príčinou poruchy motorového vozidla. Nemecký ADAC v r. 2020 uskutočnil takmer 3,4 mil. výjazdov k poruchám motorových vozidiel a z nich bolo takmer 46% spôsobených nefunkčným 12V štartovacím akumulátorom.
Vydané  Text: 
Úlohou výrobcov vozidiel je poskytnúť vodičom spoľahlivú funkčnosť ich auta v akýchkoľvek prevádzkových podmienkach. To kladie vysoké nároky na jednotlivé súčasti vozidla a jeho technologické celky. Bez výnimky to platí aj pre štartovací akumulátor. Zvlášť v dnešnej dobe prísnych regulácií emisií CO2 a NOX a spotreby pohonných hmôt. Odpoveďou je zavedenie technológií štart-stop v mikro, mild a full-hybridných konceptoch vozidiel so spaľovacími motormi a postupný prechod na plne elektrické vozidlá (EV). V každej z uvedených technológií (aj v tej pre EV) hrá štartovací akumulátor nezameniteľnú úlohu. Klasický štartovací akumulátor sa preto musel prispôsobiť novým funkciám a jeho konštrukcia sa tak výrazne zmenila. Batéria EXIQA EFB Start-Stop je typickým predstaviteľom tejto zmeny. Technológia špecifických aditív uhlíka – PowerCarbon, pomáha batérií efektívne zvyšovať schopnosť akceptácie jej dobíjania v prevádzke vozidla, čím sa zrýchľuje a zlepšuje stav jej nabitia a schopnosť cyklicky pracovať. Ide o dynamickú akceptáciu nabíjania (DCA) batérie, čo je jej kľúčová schopnosť, pretože podľa aktuálnej WLTP metodiky homologácie vozidiel, len 8% času tohto testu je vyhradených pre dobíjanie akumulátora. Zvyšok času je v režime štart-stop energia batérie prepočítaná na spotrebu paliva a emisie CO2, ktoré u flotily vyrábaných vozidiel musia byť od roku 2021 nižšie než 95 g/km. Batéria by si tak v tomto teste mala udržať čo najvyššiu úroveň svojej kapacity.
Vnútorná architektúra autobatérie EXIQA EFB Start-Stop s technológiou PowerCarbon
Uhlík technológie PowerCarbon ako výborný vodič elektrického prúdu vytvára na doskách batérie dodatočné vodivé dráhy, ktoré zlepšujú toky prúdu do a z akumulátora, zväčšuje plochu dosiek vďaka špecifickej forme mikrogranúl a zlepšuje premiešavanie elektrolytu v celom objeme článku, vďaka zlepšenej funkcii tvorby bublín v procese nabíjania a vybíjania batérie. V kombinácii so špeciálne tvarovanými mriežkami dosiek a použitím polysyntetickej membrány pre lepšiu penetráciu dosiek elektrolytom a stabilizáciu pasty na mriežkach, efektívne bráni tzv. sulfatácii batérie (stav, kedy sa v nedostatočne nabitom článku usádza na povrchu dosiek síran olovnatý), ktorá obmedzuje jej schopnosť sa nabíjať a spôsobuje jej predčasné zlyhanie. Akumulátor EXIQA EFB Start-Stop s technológiou PowerCarbon tak má 3-krát vyššie DCA než sú požiadavky stanovené normou pre štartovacie akumulátory a vďaka zosilnenému vnútornému dizajnu a zdokonalenej konštrukcii dosiek až 4-krát vyššiu cyklickú trvácnosť v porovnaní s konvenčnou batériou bez týchto technológií. Je tak nevyhnutnou voľbou pre výmenu batérií u moderných vozidiel so systémom štart-stop a odporučeným zlepšením aj pre konvenčné, intenzívne používané motorové vozidlá.

Keď batérie, tak EXIQA: Značka je na Slovensku už 20 rokov s kompletným portfóliom pre autá i dodávky

[EXIQA](https://exiqa.sk/) so sloganom „Na ceste vpred“ je významný dodávateľ inovatívnych štartovacích batérií a akumulátorov pre automobilový priemysel a individuálnu mobilitu na trhu v Slovenskej a Českej republike. Široká škála produktov inšpirovaná potrebami automobilového priemyslu a požiadavkami motoristov, inovatívne technológie vrátane Štart-Stop, efektívna distribúcia a kvalitné pred a po predajné služby sú synonymom podnikania značky Exiqa. Viac ako 20 rokov skúseností a partnerstva s technologickým... Prečítať celé




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk