Stále prebiehajúca pandémia a následná polovodičová kríza mali zvláštny dopad na automobilový priemysel. Zatiaľ čo mnohí predpokladali znižovanie cien nových automobilov s cieľom udržať predaje, kombinácia rôznych faktorov priniesla výrazné zdražovanie a akútny nedostatok áut na trhu nielen s novými, ale tiež jazdenými vozidlami.
### POROVNANIE CIEN
Model
Cena od (3/2021)
Cena od (11/2021)
Rozdiel
Citroën C3
10 990 eur
12 490 eur
+ 1 500 eur
Renault Clio
10 650 eur
12 500 eur
+ 1 850 eur
Kia Ceed SW
16 890 eur
17 290 eur
+ 400 eur
Peugeot 2008
17 600 eur
19 400 eur
+ 1 800 eur
Hyundai i30
15 190 eur
16 490 eur
+ 1 000 eur
Škoda Octavia
18 050 eur
19 220 eur
+ 1 170 eur
Škoda Superb
26 130 eur
27 940 eur
+ 1 810 eur
Volkswagen Passat
25 750 eur
31 990 eur
+ 6 240 eur
Volkswagen Touran
23 290 eur
25 690 eur
+ 2 400 eur
Ford Focus
15 990 eur
17 990 eur
+ 2 000 eur
Ford S-Max
29 490 eur
35 990 eur
+ 6 500 eur
### PREČO CENY STÚPAJÚ?
Pre nedostatok čipov však veľké koncerny už nemohli naďalej vyrábať rovnaký objem áut ako kedysi, a preto muselo dôjsť k zmene stratégie, ktorá by zabezpečila ziskovosť aj pri obmedzenej výrobe. Z dôvodu nedostatku súčiastok totiž museli výrobcovia viackrát pozastaviť výrobu, čo sa odzrkadlilo na zvýšení výrobných nákladov a samotných cien nových automobilov. Výrobu predražujú aj zvyšujúce sa ceny energií, inflácia alebo prísnejšie legislatívne požiadavky. **Európska únia neustále rozširuje zoznam povinných prvkov výbavy o bezpečnostné prvky** ako čierna skrinka zaznamenávajúca údaje o jazde, inteligentný obmedzovač rýchlosti, systém varovania vodiča pri opustení jazdného pruhu, príprava na alkohol tester alebo parkovacie senzory. Spomínané prvky výbavy budú povinné už v roku 2022, čo opäť navýši výrobné náklady, a teda aj koncovú cenu pre zákazníka.
K zvyšovaniu cien pristupujú automobilky po svojom. Zatiaľ čo niektoré priamo navýšili katalógovú cenu, iné vyškrtli z modelovej ponuky tie najlacnejšie verzie. Týmto spôsobom prinútia zákazníkov zaobstarať si lepšie vybavené (a drahšie) auto, na ktorom majú výrobcovia obyčajne vyššiu maržu. **Fabriky zároveň uprednostňujú výrobu modelov, ktoré automobilkám prinášajú najväčšie zisky.** To môžeme sledovať aj v našom porovnaní cien, kde Volkswagen úplne vyškrtol základnú verziu modelu Passat a k dispozícii zostali už iba drahšie verzie. Rovnako pristupovali aj Ford pri modeli S-Max alebo Renault k svojmu obľúbenému modelu Clio. **Autá sú tak o niečo drahšie, no za svoje peniaze získa motorista lepšie vybavené auto.**
Výroba v spoločnosti Volkswagen Slovakia, ilustračná fotografia
### Z ÁUT SA STANE LUXUSNÝ TOVAR
Otvorene o tejto problematike hovorí aj šéf značky Škoda, Thomas Schäfer, ktorý v rozhovore s britským magazínom Auto Express varuje pred negatívnymi dopadmi tejto agresívnej politiky na automobilový priemysel. Európska komisia v súčasnosti zvažuje rôzne návrhy svojich predpisov pre spaľovacie vozidlá, ktoré budú pravdepodobne povinné od roku 2025. Schäfer varuje, že **ak sa rozhodnú pre prísnejší súbor pravidiel, autá s cenovkou pod 20 000 eur prakticky zmiznú z trhu.**
*„Ak príde Euro 7 v takej podobe, o akej sa dnes hovorí, môže to znamenať, že Fabia bude najmenej o 5 000 eur drahšia ako dnes,“* povedal pre Auto Express šéf značky Škoda, Thomas Schäfer. *„Dopad na malé autá by bol proporcionálne oveľa vyšší, ako by bol na väčšie modely. Je to šialené.“*
Schäfer si tiež myslí, že sprísnenie emisných noriem pre spaľovacie autá môže nepriamo skomplikovať a oddialiť vývoj dostupných elektromobilov. Časť rozpočtu, ktorý by totiž automobilky mohli dnes použiť na vývoj elektromobilov, tak budú musieť opäť presmerovať do vývoja spaľovacích motorov len kvôli tomu, aby spĺňali požiadavky normy Euro 7. *„Priniesť novú emisnú normu pár rokov pred úplným zákazom spaľovacích motorov je nezmysel, pretože teraz musíme investovať veľa peňazí do medzikroku, ktorý sme mohli rovno preskočiť. Naozaj nám to komplikuje prechod k elektromobilite,“* vysvetľuje Schäfer.
AUTOVINY.SK » Aktuality » PREHĽAD: Autá od začiatku roka extrémne zdraželi! Za niektoré modely si priplatíte až 6 000 eur
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!