Volvo povedalo o elektromobiloch pravdu. Toto mnohých určite nepoteší
Ako to je teda s tými elektrickými autami naozaj?
Vydané Text: David Hecl
### Za všetkým sú batérie
Volvo pri tvorbe štúdie totiž vychádzalo s aktuálneho stavu trhu. Ten jasne hovorí, že **drvivá väčšina batérií, ktoré sú v elektromobiloch používané, je vyrábaná z čerstvo vyťažených materiálov**. Najväčšia ekologická záťaž je preto samotná ťažba s následným spracovaním potrebných surových materiálov na jednotlivé prvky batérie.
**Keďže sa o štúdiu postaralo Volvo, je ťažké povedať, či sa podobné tvrdenie dá aplikovať aj na elektromobily iných výrobcov**. Percento pri iných značkách môže byť nižšie, no samozrejme aj vyššie. Všetko záleží od dodávateľských reťazcov. **Výsledky štúdie pritom prichádzajú krátko po tom, čo sa čelní predstavitelia štátov na klimatickom samite COP26 dohodli, že znížia emisie skleníkových plynov**.
### Je to o detailoch
Avšak Volvo pri tvorbe štúdie zašlo do detailov. **Do pozornosti dáva predovšetkým fakt, že zatiaľ čo výroba elektromobilu je ekologicky horšia, prevádzka auta so spaľovacím motorom zanecháva vyššie znečistenie**. To je samozrejme logické, keďže klasické auto na každý jeden vyprodukovaný kilometer vypustí do ovzdušia určité množstvo emisií.
**Výsledky štúdie preukazujú, že pri životnosti vozidla 200 tisíc kilometrov, je elektromobil o 15% ekologickejší ako klasický spaľovák**. Hranica rentability je v tomto smere potom 110 tisíc kilometrov. Výsledky pozorovaní EÚ28 však hovoria, že elektromlobil je na 200 tisíc kilometrov až o 30% ekologickejší a rentabilita je na úrovni 77 tisíc kilometrov.
### Výroba elektriny stále nie je zelená Aj tu treba do úvahy brať spôsob, akým sa elektrina vyrába. **Zatiaľ čo sa niektoré štáty v Európskej únii hlásia k čisto zelenej energii, iné stále spoliehajú na spaľovacie elektrárne**. Tým pádom je ekologická návratnosť elektromobilu výrazným spôsobom obmedzená.
Volvo však nie je prvou automobilkou, ktorá podobnú štúdiu vykonala. Už pred časom si japonská Mazda porovnala ekologický dopad elektromobilov a z výsledkov usúdila, že menšiu záťaž pre prírodu môže mať použitie menšej batérie. Práve z toho dôvodu má jej model MX-30 batériu s menšou kapacitou. Avšak aj v tomto riešení je problém, nakoľko auto s menšou batériou má menší dojazd a tým pádom musí byť častejšie na nabíjačke.
Riešením tejto situácie môže byť využívanie batérií vyrobených z recyklátov. [Nedávno sme vás v článku informovali](https://www.autoviny.sk/novinky/123065/revolucia-v-elektromobilite-je-tu-podarilo-sa-vyrobit-bateriu-zo-100-recyklovanych-materialov), že sa podarilo vyrobiť prvú 100% recyklovanú batériu. Tá by v elektromobile mala omnoho menšiu ekologickú stopu, ako batéria vyrobená z čerstvo vyťažených surovín.
C40, Cop26, Eko, Ekológia, Elektro, Elektromobil, Elektromobilita, Európska Únia, Mazda, Nabíjacia Stanica, Nabíjanie, Nariadenie, Recharge, Volvo, Volvo Xc40
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Inzercia