Pravda o emisiách elektromobilov! Znečisťujú životné prostredie oveľa viac než deklarujú výrobcovia
S ekológiou to vôbec nie je také jednoznačné.
Vydané Text: Peter Orosz
### ŠPINAVÁ ELEKTRINA
Propagačné materiály výrobcov, deklarujúce nulové emisie elektrických vozidiel, sú tak prinajmenšom zavádzajúce. Pravdou zostáva, že pri samotnej jazde elektromobil priamo nevypúšťa do ovzdušia žiadne znečisťujúce látky, ale **na životné prostredie vplýva nepriamo.**
Na mysli máme predovšetkým emisie z výroby elektrickej energie, ktorou sa elektromobily nabíjajú. Ich karbónová stopa sa navyše odvíja od toho, z akého zdroja vyrobená energia pochádza.
Ako teda určiť hodnotu vyprodukovaných emisií pri jazde elektromobilom? **Dôležitý je pohľad na národný energetický mix, ktorý predstavuje prehľad podielov jednotlivých zdrojov energie na celkovej vyrobenej elektrine.** Súčasťou energetického mixu sú aj údaje o škodlivých látkach (CO2 a rádioaktívny odpad), ktoré vznikajú pri výrobe elektriny z uvedeného energetického mixu.
Pri pohľade na Slovensko nás môže tešiť skutočnosť, že väčšina vyrobenej energie pochádza z jadrových elektrární, avšak nezanedbateľný podiel má aj plyn či uhlie. Intenzitu produkovaného uhlíka na Slovensku zhoršuje predovšetkým dovoz elektriny z Poľska, ktoré svoju elektrickú energiu vyrába z uhlia. **Úroveň znečistenia v Poľsku je tak extrémne vysoká a bežne sa pohybuje nad 700 g CO2/kWh.**
Naopak **príkladom pre všetkých môžu byť jadrové elektrárne vo Francúzsku,** ktoré majú viac než 60 % podiel na výrobe elektrickej energie v krajine. Aj vďaka tomu sa intenzita uhlíka vo Francúzsku pohybuje len na úrovni 109 g CO2/kWh. Ešte lepšie sú na tom dokonca krajiny ako Švédsko či Nórsko s ideálnymi podmienkami pre využitie vodných elektrární.
### DISKUTABILNÁ EKOLÓGIA
Slovenský inštitút INESS zverejnil jednoduchý prepočet poukazujúci na úroveň znečistenia pri jazde elektromobilom. **Pri spotrebe 0,2 kWh/km sa karbónová stopa elektromobilov na Slovensku pohybuje na úrovni 70 g CO2/km,** zatiaľ čo v Poľsku prekračuje až 130 g CO2/km. Len pre predstavu – súčasná európska legislatíva prikazuje výrobcom automobilom podliezť hranicu 95 g CO2/km v rámci flotilového priemeru.
Tento limit bezpečne podlieza napríklad už spomínané Francúzsko, Švédsko či Nemecko, kde je prevádzka elektromobilov skutočne šetrnejšia k životnému prostrediu.
### Dopad na klímu podľa oblasti
Živá mapa:
Ekologia, Emisie, Energetika, Green Deal, Hydroenergia, Jadro, Obnoviteľné Zdroje, Spotreba, Vietor, Voda, Životné Prostriedie
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia