Za tretí štvrťrok tohto roka (júl, august, september 2021) automobilka Tesla vykázala zisk na úrovni 1,6 miliardy amerických dolárov. Ide už o druhý štvrťrok po sebe, čo americký výrobca automobilov vygeneroval viac ako miliardový zisk a takisto druhý po sebe, čo prevažná časť jeho príjmov neplynula len emisných povoleniek. Naďalej však na takzvaných „emission credits“ Tesla zarába stovky miliónov dolárov, uvádza [denník BIZ Journals](https://www.bizjournals.com/sanjose/news/2021/10/20/nyt-tesla-q3-earnings-car-sales-surged.html).
Automobilka ďalej oznámila veľký skok v príjmoch na 13,8 miliardy dolárov z 8,8 miliardy dolárov pred rokom, keďže predaj Modelu Y naďalej rastie v Spojených štátoch, Číne a Európe. Spoločnosť v tomto štvrťroku dodala zákazníkom 241 000 áut, pred rokom v rovnakom odbobí to bolo 140 000 vozidiel.
Časť zisku Tesly pochádza z predaja regulačných kreditov iným výrobcom automobilov, ktorí tieto kredity potrebujú na splnenie emisných noriem. Tesla vykázala v treťom štvrťroku predaj takýchto kreditov vo výške 279 miliónov amerických dolárov v porovnaní s 397 miliónmi USD v treťom štvrťroku 2020. Aj v predchádzajúcom druhom štvrtťroku sa Tesle podarilo znížiť svoju závislosť na emisných povolenkách a bolo to vôbec prvýkrát, čo 354 miliónov amerických dolárov nepredstavovalo prevažnú časť príjmov.
Tesla bola odborníkmi dlhodobo kritizovaná za to, že väčšina jej príjmov nepochádza z predaja automobilov alebo s nimi súvisiach služieb, ale práve z predaja emisných kreditov/emisných povoleniek, ako uvádza [holandský denník AutoWeek](https://www.autoweek.com/news/green-cars/a36266393/tesla-made-more-money-selling-credits-and-bitcoin-than-cars/).
Elon Musk v diskusnom paneli TED Talks, 2019
V prvom štvrťroku tohto roka Tesla zarobila ďalších 101 miliónov dolárov na tom, že predala všetky Bitcoiny, ktoré nakúpila údajne so zámerom umožniť zákazníkom platiť za jej vozidlá práve v tejto digitálnej mene. Napokon z tohto zámeru Elon Musk upustil, čo dôvodne vzbudilo názory, že jeho skutočným zámerom bolo ovplyvniť trh a zarobiť na ňom tým, že rozpredá bitcoiny, ktorým umelo zvýšil cenu predchádzajúcim veľkým nákupom.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk