Rozlúčka so sezónou! Vyskúšali sme si legendárnu Suzuki Hayabusa
Dámy a páni, zoznámte sa. Toto je jeden z najcharizmatickejších a najrýchlejších motocyklov na planéte, Suzuki Hayabusa. Hayabusa znamená sokol a sokol je v mnohých veciach výnimočný. Presne ako Hayabusa.
Vydané Text: Peter Orosz
Pred sebou teda máme novučičkú tretiu generáciu legendárnej Hayabusy. Veľa ľudí by jednotlivé generácie vôbec nevedelo rozlíšiť, a to práve preto, že dizajnéri sa po predošlých úspechoch radšej nepúšťali do divokejších zmien. Pri bližšom pohľade je však novinka rozoznateľná najmä denným ledkovým svietením či širokými zadnými svetlami. Základné črty mohutného stroja vrátane obrovských výfukov zostali a zostala aj neopísateľne pekná a prehľadná prístrojová doska. Ako jedna z mála si dodnes zachováva štyri analógové ukazovatele a na novom TFT displeji naviac stále ukazuje nastavenú úroveň jednotlivých elektronických systémov. **Nič lepšie si motorkár, ktorý sedel na predošlej Hayabuse a zažil motocykle z minulého tisícročia, nemôže priať.** Nedotknutých zostalo ešte zopár ďalších vecí ako výkon 140 kW (190 k), krútiaci moment 150 Nm (ale majú silnejší priebeh v nižších otáčkach), pohotovostná hmotnosť 264 kg alebo rozmery obutia.
Zato v neviditeľnej, ale o to užitočnejšej elektronickej výbave sa vývojári vyšantili, pretože predošlá generácia takmer žiadnu nemala a dnes už to bez takýchto asistentov nejde. Keďže nová Hayabusa má aj jednotku merania zotrvačnosti IMU, lepšie povedané polohový senzor, ABS a trakčná kontrola dokážu reagovať na náklon. To znamená, že upravujú svoj účinok podľa aktuálneho náklonu stroja, čo sa hodí napríklad v zákrutách. Ďalej tu máme zaujímavosti ako systém, ktorý obmedzuje zdvíhanie predného kolesa, launch control, ktorý pri štarte dovolí pustiť spojku vo vysokých otáčkach a postará sa o čo najefektívnejší rozbeh, rýchloradenie (quickshifter), vďaka ktorému môže jazdec preraďovať rýchlostné stupne bez použitia spojky a púšťania plynu, či obmedzovač rýchlosti, aby ste okolo tých policajtov naozaj prešli päťdesiatkou, pretože v ruke ju udržíte, iba ak máte rozvážnosť Budhu. Tempomat a asistent rozjazdu do kopca sú potom už iba takými doplnkami. A áno, Hayabusa má aj 6 jazdných režimov, ktorými si jazdec vie upraviť maximálny výkon. Šikovná vec, naozaj.
Predstavte si, že idete trebárs z Nitry do Zvolena po R1 dvestovkou, a to systémom stále v ľavom, a ešte vždy vám zostáva dobrých 100 km/h do maximálky. Hayabusa z vás chce strhať oblečenie. **Nad inými vecami než kvalitnou koženou kombinézou a drahou prilbou ani nerozmýšľajte.** Podvozok zostal čisto mechanický KYB, plne nastaviteľný. Spolu s brzdami (vpredu dva najlepšie monobloky od Brembo) držia ten neunaviteľný motor perfektne na uzde. Fakt, aj so spolujazdcom dokážete ubrzdiť celú Hayabusu jedným prstom a ešte pri tom vnímať jej reakcie. Toto Japonci naozaj vedia. Pritom celá nová Hayabusa stojí, pozor, fanfáry, 16 490 eur! Lepší pomer medzi výkonom, elektronickou výbavou, charizmou a cenou určite nenájdete.
### Technické údaje
Motor R4: 1 340 cm3
Výkon: 140 kW (190 k) pri 9 700 ot./min.
Krútiaci moment: 150 Nm pri 7 000 ot./min.
Pohon zadného kolesa: reťaz
Pneumatiky predná; zadná: 120/70ZR17; 190/50ZR17
Objem nádrže: 20 l
Pohotovostná hmotnosť: 264 kg
Cena: 16 490 €
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia