Ako zlé sú jazdené elektromobily? Takto sa žije s najlacnejším Leafom z druhej ruky

Britský motoristický novinár zisťuje, aké je vlastniť jazdený elektromobil.
Vydané  Text: 
Ak niečo dokáže vyvolať vášnivú debatu, tak sú to práve elektromobily. Európska únia ich nasilu pretláča, automobilky ich musia vyrábať a bežní motoristi sú voči ním zaujatí. Otvorene môžeme napísať, že **samotný koncept batériového elektromobilu pri súčasných technológiách má ešte stále výrazné rezervy,** kvôli ktorým nie sú tieto automobily ideálnym riešením pre všetkých. Motoristickí novinári vo svojich recenziách dookola opakujú, že **pokiaľ bývate v socialistickom paneláku bez prístupu k nabíjačke, na elektromobil pri výbere auta radšej zabudnite.** Infraštruktúra je však len jedným z mnohých problémov. Spomenúť môžeme napríklad vysokú cenu takýchto vozidiel, nízky dojazd na diaľnici či spochybniteľný ekologický faktor (výroba, recyklácia, nabíjanie). Druhým dychom však dodávame, že nad týmito problémovými aspektami si v súčasnosti lámu hlavu tí najväčší experti v priemysle a my nepochybujeme, že väčšinu prekážok sa im v najbližších rokoch podarí vyriešiť.
**Ďalšou otázkou je životnosť, ktorú fanúšikovia spaľovacích motorov pravidelne spochybňujú.** Jednoznačná odpoveď na túto otázku zatiaľ neexistuje. Navyše netreba zabúdať na skutočnosť, že životnosť elektrického (ako aj spaľovacieho) auta sa odvíja od prístupu majiteľa. **Pokiaľ batériové auto vlastní taxikár, ktorý nabíja každý deň na rýchlonabíjačke, je takmer isté, že batéria bude po niekoľkých rokoch na odpis.** Ak však budete častejšie nabíjať doma, o životnosť batérie sa nemusíte báť. Obzvlášť pri nových modeloch s vyriešeným termomanažmentom a ochranou pred degradáciou.
### Desaťročný elektromobil Britský internetový kanál AutoTrader investoval do najlacnejšieho jazdeného elektromobilu v ponuke. **Za približne 4 600 libier (5 500 eur) získali desať rokov starý Nissan Leaf s nájazdom 115 000 km na pôvodnej 24 kWh batérii.** Z dnešného pohľadu ide o mimoriadne zastaraný elektromobil. **Tak malú batériu už v modernom elektromobile prakticky nekúpite,** súčasný štandard kapacity prekonáva hranicu 50 kWh (dvojnásobok v porovnaní s jazdeným Leafom). Zmenila sa tiež technológia nabíjania či ochrany akumulátorov, ktorou starý Leaf ešte nedisponoval. Oveľa sofistikovanejší a efektívnejší je tiež samotný pohon.
Napriek tomu si Leaf zachoval pomerne slušné vlastnosti. **Dojazd klesol z pôvodných 130 kilometrov na 100 kilometrov.** Treba tiež spomenúť, že zakúpený exemplár bol vyrábaný ešte v Japonsku so starším chemickým zložením batérie, novšie verzie Nissanu Leaf tak vykazujú ešte nižšiu úroveň degradácie batérií. Redaktor Rory Reid tiež pochválil auto za to, ako po rokoch prevádzky pôsobí. Pri benzínových či naftových autách sme zvyknutí na dunivé, chrastiace či iné pazvuky, ktoré nám dávajú jasne najavo, že auto už niečo odjazdilo. **Elektromobily však aj po rokoch zostávajú naďalej rovnako tiché a pružné, ako keď vyšli z fabriky.**
Hlavným strašiakom tak naďalej zostáva dojazd. Napriek pomerne malej degradácii konkrétneho modelu môžeme dojazd na úrovni 100 kilometrov označiť za veľmi obmedzujúci. **Našťastie existujú pomerne dostupné batériové náhrady, ktorými si výrazne zvýšite kapacitu akumulátorov.** Podobné náhrady vyrába napríklad spoločnosť Muxsan, pričom samotný servis stojí výrazne menej než v prípade originálnej výmeny v autorizovanom servise. Redakcia AutoTrader však s jazdeným Leafom ani zďaleka nekončí a onedlho nás bude informovať o ďalších zisteniach, ktoré odhalia realitu spolunažívania s jazdeným elektromobilom. ### VIDEO




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia