Na ktorú nápravu umiestniť lepšie pneumatiky? Túto chybu robí väčšina Slovákov!

Nezabudnite pred zimou dôkladne skontrolovať stav pneumatík. Poradíme vám, na čo sa pri kontrole zamerať a ako správne pristupovať k starším alebo opotrebovaným pneumatikám.
Vydané  Text: 
### Vizuálna kontrola V minulosti používanú sadu pneumatík pred osadením vizuálne skontrolujte. Zamerajte sa na praskliny, vrazené klince či zdeformované bočnice. **Takto narušené plášte už v žiadnom prípade nepoužívajte a sú hodné na výmenu za nové.** Pokojne sa môže stať, že ste si poškodenie pneumatiky pri predchádzajúcom prezúvaní nevšimli alebo ste na ich stav počas leta zabudli. Dodatočne odporúčame pri prezúvaní kontrolu behúňa pneumatiky. Nerovnomerné opotrebenie môže odhaliť nesprávne použitie tlakov v pneumatikách, ale aj iné technické problémy ako napríklad zbiehavosť, sklon kolies či opotrebenie častí podvozka.
### Životnosť Pevne stanovená hranica životnosti neexistuje a zákon na Slovensku nedefinuje ani maximálny prípustný vek pneumatiky. Zatiaľ čo široká verejnosť sa domnieva, že správny čas na výmenu opotrebovaného plášťa nastáva už po piatich rokoch, odborníci z gumárenského priemyslu deklarujú životnosť až desať rokov. Je však dôležité kontrolovať ich stav, opotrebenie a hĺbku dezénu. **Starnutie pneumatík pritom ovplyvňuje nielen ich každodenné používanie, ale aj to, keď sa nepoužívajú** – počas dlhodobého státia vozidla na jednom mieste alebo pri nesprávnom skladovaní. Prihliadať treba tiež na kvalitu ciest alebo štýl jazdy. Z toho vyplýva, že životnosť pneumatík nie je ľahké určiť, a preto by ste k danej záležitosti mali pristupovať individuálne.
### Hĺbka dezénu Zákon o cestnej premávke stanovuje minimálnu hĺbku dezénu zimných pneumatík na 3 mm, odborníci však odporúčajú aspoň 4 mm. **Milimeter navyše potrebujete aj pri ceste do zahraničia, napríklad v susednej Českej republike a v Rakúsku musí mať zimná pneumatika minimálnu hĺbku dezénu 4 mm.** Treba tiež pamätať na to, že tieto podmienky musia plášte spĺňať po celú zimu, nie len v okamihu nazutia na vozidlo. Je preto dôležité rátať s dostatočnou rezervou a priebežne hĺbku dezénu kontrolovať. ***Ak nemáte k dispozícii merač dezénu, môžete využiť jednoduchú pomôcku v podobe dvojeurovej mince.** Tá je dvojfarebná a vonkajší lem má na výšku presne 4 mm. Takto si môžete byť vždy istí stavom pneumatiky.
### Lepšie dozadu Mnohí pri prezúvaní riešia otázku správneho rozmiestnenia pneumatík. Medzi motoristami prevláda názor, že pneumatiky v lepšom stave patria na nápravu, ktorá sa stará o pohon vozidla. Najmä majitelia vozidiel s predným náhonom toto rozhodnutie odôvodňujú tým, že predok prenáša na cestu výkon aj veľkú časť brzdnej sily. **Lepšie pneumatiky namontované vpredu však znamenajú významné zhoršenie stability a ovládateľnosti v náhlych núdzových situáciách na mokrom povrchu.** Aby sa znížilo riziko šmyku pri náhlych manévroch, ktoré vyžadujú rýchlu reakciu, odporúča sa montovať lepšie pneumatiky na zadnú nápravu, a to napriek zhoršeniu brzdnej dráhy. Práve zadná náprava je totiž zodpovedná za smerovú stabilitu auta.
### Pozor na tlak Podobne ako v prípade ľudského tela, príliš nízky alebo vysoký tlak môže byť z dlhodobého hľadiska nebezpečný. Nesprávny tlak v pneumatikách pritom vplýva nielen spotrebu, ale aj na životnosť plášťov či jazdné vlastnosti auta. Je preto dôležité vedieť, že úroveň optimálneho nahustenia pneumatík stanovuje výrobca vozidla – tieto hodnoty sa nazývajú homologizovaný tlak. Nájsť ich môžete vo forme informačnej nálepky pri dverách, na klapke palivovej nádrže alebo priamo v manuáli od vozidla. **Po správnom nahustení by ste mali hodnotu tlaku v pneumatikách potom pravidelne kontrolovať.** Vo všeobecnosti považujeme pokles hodnoty o 0,2 baru/mesiac za akceptovateľnú stratu v bežných podmienkach. Na hodnoty však vplýva aj vonkajšia teplota. Vzduch je plyn, ktorý sa pri ochladení zmršťuje a pri zohriati rozširuje. Je vo všeobecnosti platné, že pri každej zmene teploty o 10 °C sa tlak mení o 0,1 baru (v zime klesá, v lete stúpa). Aj preto je dôležité hodnoty v pneumatikách pravidelne kontrolovať.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia