Ak v aute vybavenom systémom pre AdBlue chýba močovina, policajt môže odobrať papiere priamo na mieste kontroly. Duslo je posledným výrobcom močoviny AdBlue na Slovensku, teraz zvažuje zastavenie výroby.
### Nárast cien energií na Slovensku
Extrémny rast cien energií bude mať neočakávané dôsledky nielen pre domácnosti, ale i firmy zaoberajúce sa výrobou. Momentálne dianie nasvedčuje tomu, že cena elektriny stúpne z aktuálnych 55 eur za megawatthodinu na takmer takmer 113 eur ([zdroj](https://ekonomika.pravda.sk/krajina/clanok/602001-prudky-rast-cien-energii-moze-uvrhnut-domacnosti-este-viac-do-energetickej-chudoby-politici-hladaju-riesenia/)), pričom rásť bude aj cena zemného plynu, a to až o 15 až 18 percent. Pre domácnosť, ktorá varí, vykuruje aj zohrieva vodu plynom, by to mohlo znamenať nárast cien plynu až o 100 eur ročne ([zdroj](https://ekonomika.pravda.sk/krajina/clanok/602001-prudky-rast-cien-energii-moze-uvrhnut-domacnosti-este-viac-do-energetickej-chudoby-politici-hladaju-riesenia/)).
Slovenská vláda medzičasom začala situáciu riešiť, hoci ceny energií sú u nás regulované a posledné slovo bude mať v konečnom dôsledku regulačný úrad. Ten má určité možnosti, ako kompenzovať nárast trhovej zložky z celkovej ceny energií.
### Keď Duslo obmedzí výrobu, pocítime to všetci
**Petr Bláha**, riaditeľ spoločnosti **Duslo Šaľa**, ktorá je najväčším slovenským odberateľom plynu (až 11 percent domácej spotreby, [zdroj](https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/10873638-generujeme-brutalnu-stratu-zamyslame-sa-ze-vyrobu-zavrieme-hovori-sef-dusla-sala)), včera načrtol nepriaznivý scenár ďalšieho vývoja situácie: „*Keby sme išli na plný výkon, generovali by sme stratu desať miliónov mesačne*,“ cituje Bláhu denník HNonline.sk ([zdroj](https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/10873638-generujeme-brutalnu-stratu-zamyslame-sa-ze-vyrobu-zavrieme-hovori-sef-dusla-sala)) z konferencie slovenského priemyslu zastúpeným Klubom 500 a Slovenskou obchodnou a priemyselnou komorou.
Duslo Šaľa vyrába najmä hnojivá a jedným z dôležitých produktov výroby je aj močovina. Duslo dokonca patrí k **najväčším producentom močoviny v Európe** a **na Slovensku je jej jediným výrobcom**.
**Ak Duslo Šaľa skutočne zásadne obmedzí alebo dokonca pozastaví výrobu**, bude to mať nepriaznivý dôsledok na dopravu a na celkový obchod na Slovensku.
„*Druhý najväčší [producent močoviny] je v Nemecku a ten začal škrtiť výrobu AdBlue. Tretí najväčší je v Poľsku a ten výrobu zastavil*,“ vyhlásil začiatkom tohto týždňa na stretnutí s novinármi minister hospodárstva **Richard Sulík** (SaS), cituje denník Pravda.sk ([zdroj](https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/603670-zacina-chybat-adblue-problemy-s-vyrobou-ma-aj-duslo-sala/)).
Duslo Šaľa
**Združenie cestných dopravcov Česmad** upozorňuje, že Slovensku hrozí hospodársky kolaps, a to práve pre už dnes aktuálny nedostatok močoviny. „*Keď močovina do výfukového systému nepôjde, tak auto nie je schopné jazdiť a plniť emisnú normu a tým pádom je technicky nespôsobilé na ceste*,“ povedal zastupujúci prezident združenia Česmad Pavol Piešťanský pre RTVS ([zdroj](https://ekonomika.pravda.sk/krajina/clanok/602001-prudky-rast-cien-energii-moze-uvrhnut-domacnosti-este-viac-do-energetickej-chudoby-politici-hladaju-riesenia/)).
Očakáva sa, že v horšom prípade nebudú mať k močovine AdBlue dostatočný prístup bežní motoristi s naftovými automobilmi, ale ani dopravcovia, ktorých prevažná časť vozového parku jazdí práve na naftu. A prakticky všetky novšie vozidlá s naftovým motorom už močovinu AdBlue vyžadujú.
### Čo je to močovina?
Močovina sa povinne dolieva do všetkých nových automobilov s naftovým motorom, aby sa zabránilo vypúšťaniu oxidov dusíka NOx do ovzdušia.
Močovina, alebo AdBlue, sa netankuje tak často ako palivo, pretože sa využíva v menšej miere na **„splachovanie“ nebezpečných emisií naftového motora vo výfukovom systéme**. Lenže bez močoviny moderné naftové autá už jazdiť nevedia a nemôžu. Majú na to softvérové zabezpečenie.
Alternatívou môže byť dočasné zriedenie ostávajúcej močoviny s destilovanou vodou, čím sa softvér automobilu dá oklamať, avšak toto riešenie sa vo všeobecnosti neodporúča, navyše v takomto prípade sa obmedzí efektivita redukcie emisií, čím sa automobil môže stať nespôsobilým na prevádzku.
Podľa Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 § 17 ods. 2 písm. aa) je takéto vozidlo technicky nespôsobilé na prevádzku a policajt môže vodičovi takéhoto vozidla pri cestnej kontrole odobrať napríklad aj „papiere od auta“ a tabuľky s evidenčným číslom (TEČ).
Policajt vám môže zobrať doklady od auta aj priamo na diaľnici, ak ste nezaplatili diaľničnú známku. Čo robiť po zadržaní dokladov alebo EČV?
### Ako situáciu vyriešiť?
Zdá sa, že aktuálnym riešením, hoci provizórnym, môže byť aktívny zásah štátu a jeho podpora pre priemysel. Jednou z možností môže byť aj zákaz exportu močoviny, čo je však iba časť potrebných opatrení.
Predseda Klubu 500 **Vladimír Soták** v tejto súvislosti vyzýva vládu, aby okrem iného zabezpečila aj **dostatok plynu pre Slovensko**. Zdrazňuje, že žiadna z európskych krajín nemá plné zásoby, takže vzniká problém s budúcim nedostatkom plynu na zimu. **Soták tak varoval, že sa Slovensko môže ocitnúť v rovnakých problémoch ako Anglicko** ([zdroj](https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/10873638-generujeme-brutalnu-stratu-zamyslame-sa-ze-vyrobu-zavrieme-hovori-sef-dusla-sala)).
Aktuálny apel predstaviteľov priemyslu sa však týka perspektívy niekoľkých týždňov či mesiacov. V rozhovore pre Trend Petr Bláha tvrdí, že Duslo Šaľa všetky zmluvné dodávky AdBlue plní, avšak nových zákazníkov neprijme ([zdroj](https://www.trend.sk/spravy/duslo-zmluvne-dodavky-adblue-plni-novych-zakaznikov-vsak-neprijme)).
AUTOVINY.SK » Aktuality » Keď zatvoria Duslo, nebudeme môcť používať naftové autá. Hrozí nám britský scenár a obmedzenie osobného použitia áut
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk