Do Tatier už len elektromobilom? Ministerstvo dopravy plánuje v našich veľhorách vytvorenie bezemisných zón. Kedy sa tak má stať?
Tatry sa majú zmeniť na bezemisnú zónu. Ministerstvo plánuje povoliť vstup len elektromobilom. Kedy by k takémuto razantnému kroku malo dôjsť? (Aktualizácia pôvodného príspevku zo 14.10.2021)
Vydané Text: David Hecl
### Bez emisií a s pešími zónami
Podobným spôsobom sa má pristupovať k zeleným zónam aj v Tatrách. **Ministerstvo plánuje v tejto lokalite vytvorenie niekoľkých peších zón, na ktoré bude nadväzovať ekologická doprava**. Tá by mala byť tvorená predovšetkým z elektrických vlakov, zubačiek, autobusov či elektrických mikrobusov jednotlivých hotelov. Dopravné tepny tejto dopravy budú spojené v miestach záchytných parkovísk.
Tieto parkoviská by sa mali nachádzať pozdĺž diaľnice a železnice s priamym napojením na bezemisné zóny. Na parkoviskách by končili predovšetkým autá s klasickým spaľovacím motorom. **Elektrické vozidlá by v tomto prípade mali výhodu, že by sa mohli dostať ďalej. Nie je však zrejmé či by Tatry umožnili vstup elektromobilom kamkoľvek alebo by ich využili len ako približovadlo k ďalším dopravným uzlom tatranskej dopravy**.
### A čo tamojší obyvatelia?
Štefan Biľak, poradca starostu a právnik obce Štrba sa o projekte vyjadril mierne skepticky. Podľa jeho slov nestačí vytvoriť obrovské záchytné parkovisko v Tatranskej Štrbe. Na takýto projekt je potreba celý rozvojový plán a stratégia, podľa ktorej sa má postupovať. Kľúčovú úlohu by pritom mal zohrávať Prešovský a Žilinský samosprávny kraj, teda kraje, v ktorých sa Tatry rozprestierajú. Zároveň podľa Biľakových slov projektu chýba politický vizionár, ktorý by bol schopný sa projektu chopiť a dotiahnuť ho úspešne do konca.
**Obrovský problém však spočíva v aktuálnej doprave**. Veľká časť obyvateľov tatranskej oblasti, ktorá vlastní auto, toto auto každodenne používa. Len v nepatrnom percente prípadov však títo ľudia vlastnia elektromobil. Bude teda dôležité myslieť práve na obyvateľov daných oblastí, ktorí elektromobil nechcú alebo sa ho boja. Zároveň bude potreba vybudovať rozsiahlu nabíjaciu infraštruktúru v okolí záchytných parkovísk a pozdĺž zelených zón umožňujúcich vstup elektromobilom.
Takéto budovanie pritom môže mať ešte väčší dopad na tamojšiu prírodu a ekosystém, ako vstup nových áut s modernými spaľovacími motormi. Tak či onak, pravdepodobne sa už prvej inteligentnej bezemisnej zóny v Tatrách dočkáme v najbližších rokoch. Kde to ale bude zatiaľ nie je známe.
Bezemisné Zóny, Eko, Elekto, Elektromobil, Ministerstvo, Nízke Tatry, Slovensko, Štrba, Tatry, Vysoké Tatry, Zelené Zóny
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia