Trh sa aj vďaka kríze zbláznil. Niektoré jazdené autá sú drahšie, ako úplne nové kusy

Ceny áut v bazároch neustále rastú. V niektorých prípadoch sa už teraz dá kúpiť nové auto za menej, ako zánovné. Dokonalým príkladom je jazdená Dacia Sandero, ktorá sa na britskom trhu predáva omnoho drahšie ako nová.
Vydané  Text: 
V posledných mesiacoch počúvame zo všetkých strán, ako dopad pandémie COVID-19 spôsobil krízu vo viacerých odvetviach priemyslu. Či už ide o nedostatok komponentov, kremíku či dokonca vodičov nákladnej dopravy, všetko tieto faktory majú priamy dopad na cenu áut na trhu. Dokonca sme sa aktuálne dostali do bodu, kedy **sú niektoré jazdené autá drahšie, ako tie úplne nové**. Automobilky v súčasnosti riešia mnohé logistické výzvy. Všetky sa pritom týkajú obmedzených dodávok polovodičov, ktoré majú za následok desaťtisíce áut odstavených na výrobných parkoviskách. Tieto autá čakajú častokrát aj niekoľko týždňov na dodanie potrebných komponentov na ich dokončenie. ### Dopyt po zánovných kusoch rastie Pri nedostatku nových áut tak logicky **rastie dopyt po tých jazdených**. So zvyšujúcim sa dopytom však rastie aj cena. V niektorých štátoch sa už predajcovia dostali do takého bodu, že jazdené autá predávajú drahšie, než tie úplne nové.
[Britské periodikum The Times ](https://www.thetimes.co.uk/article/why-some-second-hand-cars-cost-more-than-new-p6nl0prxw) píše, že niektoré jazdené autá na tamojšom trhu zdraželi za pol roka aj o 10-tisíc libier. Tieto autá sa dokonca dostali cenou nad nové auto. Ide predovšetkým o vozy dílerov, ktoré boli používané ako predvádzacie kusy alebo ako referenčné vozidlá. V prípade týchto áut je nájazd do 10 000 kilometrov. Dalo by sa teda povedať, že ide o zánovné kusy. ### Dacia je v raste cien na popredných miestach [Car Dealer Magazine dokonca porovnal ceny](https://cardealermagazine.co.uk/publish/revealed-the-top-10-used-cars-that-cost-more-than-new-as-crazy-market-drives-prices-skywards/234438) za niektoré z týchto áut. **Napríklad Dacia Sandero stojí úplne nová 10 173 britských libier, čo je približne 11 950 eur. Jej zánovná verzia s nájazdom okolo 8 000 kilometrov sa ale predáva za 12 398 libier, teda za 14 570 eur**. V tomto prípade ide takmer o 22-percentný nárast ceny za auto, ktoré sa zaraďuje k tým najlacnejším na trhu. Druhou stranou veci je fakt, že [Dacia Sandero je aktuálne najpredávanejším autom v Európe](https://www.autoviny.sk/novinky/122899/tato-statistika-sa-bruselu-pacit-nebude-ludia-zacali-kupovat-lacnejsie-modely-aut-na-drahe-elektromobily-jednoducho-nemaju), a to aj vďaka jej jednoduchej koncepcii bez zbytočného množstva polovodičových súčiastok.
Okrem toho však cena stúpa aj pri iných jazdených autách. Napríklad niektoré **zánovné modely Porsche** sú oproti ich úplne novým náprotivkom drahšie aj o 15-tisíc libier, čo je zhruba 17 620 eur. Tamojší experti sa zhodujú, že takéto správanie sa trhu sa vymyká všetkým logickým pravidlám. Britskí predajcovia za posledných 5 mesiacov zaznamenali priemerný až 20,3-percentný nárast cien za jazdené autá. V niektorých prípadoch sa dokonca cena zvýšila o rovnú štvrtinu. Rekordérom v tomto ohľade je 3** roky starý Mercedes-Benz triedy V**, ktorý zaznamenal za 6 mesiacov nárast ceny až o 43,9 percent.
### Čo na to Slovensko? Podľa [portálu Autobazar.sk](https://www.autobazar.sk/ceny/) sa podobného rastu cien dočkali aj jazdené/zánovné autá na našom trhu. Zatiaľ čo priemerné ceny za jazdené Sandero boli na začiatku roka približne 10 690 eur, teraz už je to 12 296 eur. Rastu priemerných cien za jazdenku sa dočkala aj napríklad **Škoda Octavia**, ktorá pred štyrmi mesiacmi predávala za cenu 26 559 eur, no teraz už je to 28 424 eur. Zaujímavý vývoj cien je aj pri pohľade na priemer za **jazdený SEAT Leon**. Na prelome marca a apríla ste mohli Leon kúpiť v priemere za 19 847 eur. Dnes je to 23 630 eur.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia