Viaceré krajiny uvažujú nad novými spôsobmi, ako znížiť emisie z cestnej dopravy. **Najnovší návrh počíta so znížením maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici pre spaľovacie autá.** Nejde pritom len o bláznivú myšlienku osamoteného ekologického aktivistu, v susednom Rakúsku môžu jazdiť majitelia elektromobilov rýchlejšie už dnes!
**Rakúska federálna vláda v roku 2018 prijala zákon o kontrole emisií vypúšťaných do ovzdušia, v rámci ktorého znížila maximálnu rýchlosť na vybraných úsekoch diaľníc zo 130 km/h na 100 km/h.** Výnimku v týchto oblastiach však majú elektromobily, ktoré môžu naďalej využívať 130 km/h limit. Podobnú iniciatívu môžeme vidieť aj v britskom Walese, kde obmedzili rýchlosť áut na 50 míľ za hodinu.
Minister dopravy vo Walese, Kent Skates, o znížení rýchlostného limitu pre automobily: *“Verím, že väčšina motoristov bude so mnou súhlasiť ak poviem, že záchrana ľudí pred zdravotnými komplikáciami či smrťou je dôležitejšia než pár ušetrených minút pri ceste autom.”*
Napriek jasnému zámeru zlepšiť kvalitu ovzdušia a života v oblastiach s hustou premávkou, tento návrh nemožno označiť za dokonalý.
### KRITIKA
**Spaľovacie autá totiž disponujú prevodovkou, pričom dnes má bežný model 6 až 10 prevodových stupňov.** Vo vyšších rýchlostiach tak spaľovací motor točí optimálne otáčky, pri ktorých vypúšťa menšie množstvo emisií do ovzdušia. Môže sa dokonca stať, že počas jazdy v meste na nižšom prevodovom stupni a pravidelnom pohýnaní sa z križovatky vypúšťa auto so spaľovacím motorom do ovzdušia viac emisií než pri jazde na diaľnici, kde sa väčšina motoristov pohybuje konštantnou rýchlosťou.
Elektromobily fungujú v praxi opačne. Majú jednostupňovú prevodovku a ich spotreba rastie s rýchlosťou vozidla. Najefektívnejšie sú teda v meste a najväčšiu spotrebu elektrickej energie vykazujú na diaľnici. **Rýchla jazda v elektromobile tak nielenže znižuje dojazd, ale škodí aj vašej peňaženke či životnému prostrediu viac než bežné spaľovacie automobily.** Ak má elektromobil na diaľnici polovičný dojazd, nevyhnutná bude zastávka na nabíjacej stanici. V takom prípade netreba zabúdať na skutočnosť, že elektrická energia zo siete môže pochádzať z elektrární na fosílne palivo, ktoré majú výrazne negatívny vplyv na životné prostredie. Aj keď sa Slovensko môže pochváliť relatívne čistou elektrickou energiou z jadra, Nemecko získava väčšinu elektrickej energie práve prostredníctvom tepelných elektrární. **Argument znižovania vypúšťaného množstva emisií do ovzdušia môžeme v prípade tohto návrhu považovať prinajmenšom za diskutabilný.**
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!