Najlepší Jeep v histórii: Grand Cherokee prichádza po 10 rokoch s novou generáciou a neuveriteľným interiérom

1 328 litrov za druhým radom sedadiel. To je veľkosť kufra, ktorú mnohé autá nedosahujú ani vtedy, keď z nich zadné sedadlá vymontujete.
Vydané  Text: 
Štvrtá generácia Jeepu Grand Cherokee na trhy prišla v roku 2011. Je to už teda desať rokov, odkedy sme sa nedočkali novej generácie modelu auta, pričom práve automobilový priemysel je jednou z typických ukážok potreby skorej generačnej výmeny produktov. Rýchlejšie postupuje azda iba spotrebná elektronika, keď každý rok prichádza nová generácia smartfónov, tabletov a počítačov. Piata generácia Jeepu Grand Cherokee (L) si navzdory trendom zachovala imidž terénneho vozidla, hoci prvý pohľad do interiéru prerádza, že toto auto už nebude pre rovnakých tvrdých chlapcov, ktorí jazdili po slovenských mestách v džípoch v 90. rokoch minulého storočia. Namiesto hrubosti a pocitovo lacného interiéru **Grand Cherokee teraz prichádza s priam luxusným interiérom**, v ktorom hrajú dominantné úlohy pojmy ako čistota, technologická vybavenosť a komfort.
### Predaj v USA je už spustený, my si počkáme Nový Grand Cherokee v 7-miestnej konfigurácii sa bude predávať na rozličných trhoch popri päťmiestnej verzii štvrtej generácie, pričom kľúčovým trhom bude ten severoamerický. Spojené štáty americké a Kanada sa novinky dočkali ešte v prvej polovici roka 2021, európsky zákazník musel počkať. A stále musí, [podľa Stellantisu](https://www.media.stellantis.com/em-en/jeep/press/all-new-2022-jeep-grand-cherokee-the-most-technologically-advanced-4×4-capable-and-luxurious-grand-cherokee-yet) bude model reálne k dispozícii až v druhej polovici budúceho roka, teda viac ako rok po uvedení do predaja na severoamerických trhoch.
Vonkajšie vyhotovenie nového Grand Cherokee nápadne pripomína minuloročný koncept Grand Wagoneer, na rozdiel od neho produkčná verzia ale nevyužila spojené zadné svetlomety, má ich teda konvenčne oddelené. Sme toho názoru, že zákazníci značky Jeep sú stále pomerne konzervatívni a budú veľmi radi, že si novinka zachovala svoj pôvodný charakter a hoci výrobca pomerne výrazne modernizoval detaily, v konečnom dôsledku sa stále pozeráme na pravý džíp. Grand Cherokee L sa pritom od existujúcej generácie značne líši, najmä vo veľkosti. Na dĺžku meria 5 204 mm, zatiaľ čo rázvor predstavuje až 3 091 mm. Prechádzajúca verzia mala 4 821 mm na rázvore dlhom 2 916 mm.
### Mimoriadne priestranný interiér Prístrojový štít je digitálny, displej má uhlopriečku 10,25 palca a druhý displej, ten centrálny, bol uložený do samostatného panela na stredovej konzole. Vyzerá to tak, že sa jedná o trend v autopriemysle, ukladať tento centrálny displej pomerne nízko a nútiť vodiča, aby mu venoval zvýšenú pozornosť zmenou pohľadu z cesty vpravo dole.
Vynikajúce čísla nový Grand Cherokee L (7-miestna verzia) dosahuje v **batožinovom priestore**. Za tretím radom sedadiel je voľných až 484 litrov (!) a po sklopení tretieho radu potom má objem predstavovať až 1 328 litrov. Len pre zaujímavosť, toto sú bežné východiskové údaje konvenčných päťmiestnych esúvečiek (teda bez tretieho radu sedadiel a po sklopení druhého radu).
### Ďalší Jeep na baterky a benzín Severoamerická ponuka konfigurácií nebude pre našinca dôležitá, o nej sme písali [v našom článku ešte v januári tohto roka](https://www.autoviny.sk/novinky/121976/najlepsi-jeep-v-historii-grand-cherokee-prichadza-po-10-rokoch-s-novou-generaciou-a-neuveritelnym-interierom). Pripomenieme toľko, že novinka bude mať vždy osemstupňovú automatickú prevodovku, ale pohon bude na výber všetkých štyroch kolies alebo zadnej nápravy. Automobill ponúkne na výber z 3,6-litrového vidlicového šesťvalec s max. výkonom 213 kW a 5,7-litrového osemvalca HEMI s max. 262 kW. K dispozícii bude zadný elektronický samosvorný diferenciál a tiež vzduchové pruženie. Zaujímavosťou je, že vo verzii Trailwak s pohonom Quadra-Drive II 4×4 má svetlá výška dosahovať až 28,7cm.
**Európska ponuka motorizácií bude zahŕňať aj elektrifikované pohony 4×e**, teda nový Jeep Grand Cherokke bude prvýkrát vo svojej histórii dostupný ako plug-in hybrid. To znamená, že predné kolesá sú poháňané spaľovacím motorom, zadné kolesá otáča výhradne elektrický pohon. Výsledkom má byť vyspelý pohon všetkých kolies, pričom medzi prednou a zadnou nápravou nie je žiadny spojený mechanizmu pohonu. Problém spočíva iba v tom, že keď sa vybijú trakčné akumulátory, ovplyvní to práve pohon 4×4. Jeep Grand Cherokee 4×e ponúkne, rovnako ako modely Renegade a Compass, jazdné režimy eSave, Hybrid a Electric, pričom dojazd na elektrický pohon by sa mal pohybovať v rozpätí 30 až 60 km (bude upresnené po homologizácii). Celková ponuka motorizácií je tak nasledovná, z nich by mala byť pre Európu k dispozícii prvá z nich: * EU: **Grand Cherokee 2.0 R4 4×e** – max. systémový výkon 280 kW (380 koní), max. systémový krútiaci moment 637 Nm * USA: Grand Cherokee 3.6 V6 4×4 – max. systémový výkon 219 kW (298 koní), max. systémový krútiaci moment 353 Nm * USA: Grand Cherokee 5.7 V8 4×4 – max. systémový výkon 268 kW (365 koní), max. systémový krútiaci moment 520 Nm

Test Jeep Compass 4×e Plug-in hybrid: Pohon 4×e je správna inovácia, ale spoznali sme aj jeho riziká

Jeep nepotrebuje pozitívne hodnotenia ani pekné recenzie, pretože jeho automobily s pohonom všetkých štyroch kolies sa už takmer osemdesiat rokov držia na špici záujmu špecialistov na off-road. Lenže technologické inovácie prinášajú aj nové problémy.







Inzercia

Inzercia