Registračný poplatok označil Sulík v roku 2016 za protiprávnu šikanu, dodnes ho však nezrušili

Extrémna byrokracia doteraz bránila Slovákom v masovejšom dovoze áut zo zahraničia. Ak chce Slovensko omladiť vozový park, je načase, aby sa proces dovozu výrazne zjednodušil.
Vydané  Text: 
Osobitnou špecialitou je registračný poplatok podľa výkonu motora a koeficient zostatkovej hodnoty auta, ktorý klesá s vekom vozidla. „Namiesto toho, aby Slovensko podporovalo dovoz mladších jazdených vozidiel v snahe omladiť vozový park a znižovať emisie CO2 z dopravy, tak finančne zvýhodňuje dovoz starších áut na úkor mladších. **V čase, keď Európska únia rieši podmienky novej emisnej normy Euro 7 a existuje záväzok zásadne znížiť emisie CO2 v najbližších rokoch, Slovensko podporuje dovoz skutočne starých áut s normami Euro 3** či Euro 4,“ hovorí zástupca spoločnosti, ktorá sa zaoberá online predajom jazdených áut. Ešte počas pôsobenia v opozícii označil [Richard Sulík](https://regiony.zoznam.sk/sas-registracny-poplatok-za-auta-je-v-rozpore-s-pravom-eu/), predseda súčasnej koaličnej strany SaS, tento poplatok za formu šikany zo strany štátu. Dodnes však nedošlo k zmene, ktorá by motoristom zvýhodnila dovoz áut zo zahraničia. *„Motoristi sú pre štát významným platiteľom daní, napriek tomu ich štát šikanuje a zdiera, navymýšľal si množstvo rôznych pravidiel, poplatkov a iných buzerácií,“* tvrdil ešte v roku 2016 predseda strany SaS, [Richard Sulík.](https://sulik.sk/registracny-poplatok-za-auta-strana-smer-sikanuje-slusnych-ludi/) V tom čase považovala SaS daný poplatok aj za protiprávny. *„Myslím, že všetci si uvedomujeme, že pravidlá Európskej únie platia nad našimi internými právnymi predpismi a jedným zo základných pravidiel Európskej únie je právo voľného pohybu tovarov. Dôsledkom registračného poplatku, teda registračnej dane, na vozidlá bez ohľadu na ich vek, ale založenej len na výkone vozidla je to, že staršie, ojazdené vozidlá, ktoré sa na Slovensku prihlasujú a ktoré boli kúpené v inom európskom štáte, podliehajú dani, ktorej staršie vozidlá nakúpené na Slovensku nepodliehajú. Tým, samozrejme, je porušovaná základná európska legislatíva, a preto všetky vnútroštátne predpisy, ktoré sú s týmto základným princípom v rozpore, sú neplatné,“* vysvetľoval Alojz Baránik. #### Richard Sulík v roku 2016: ### DOVÁŽAME VRAKY Najväčšou prekážkou pri kúpe ojazdeného auta zo zahraničia je okrem registračného poplatku tiež extrémne veľká byrokracia pri prihlasovaní áut na Slovensku. Celý proces registrácie auta je na Slovensku v porovnaní so susednou Českou republikou nepochopiteľne zložitejší. **Ak chce štát napomôcť omladeniu vozového parku na Slovensku, je načase prebyrokratizovaný proces zjednodušiť.** V Čechách platí pri dovoze auta pravidlo jedenkrát a dosť. To znamená, že stačí raz navštíviť technickú kontrolu a následne ísť jedenkrát na úrad a auto prihlásiť. Dokonca samotnú žiadosť o registráciu možno podať na ktoromkoľvek úrade. Na Slovensku je celý proces mnohonásobne komplikovanejší. **Aj keď majú obe krajiny rovnakú lehotu na schválenie prihlášky v trvaní 30 dní, na Slovensku celý proces trvá výrazne dlhšie.** Všetky kontroly aj administratívne úkony sa totiž dejú viacnásobne.
Ďalší rozdiel spočíva v nákladoch na prihlásenie auta. Kým v Čechách predstavujú celkové náklady (technická kontrola a prihlásenie vozidla) 130 eur, na Slovensku môže suma narásť až na 4 328 eur. Aj pri najmenšom aute s výkonom motora do 80 kW vyjde suma poplatkov na 361 eur. To je takmer trojnásobok poplatku, ktorý bežný motorista zaplatí v Čechách. Výsledkom je, že na Slovensko prichádza výrazne menej novších jazdených áut a priemerný vek vozového parku zostáva stále vysoký. **Kým na Slovensku je to 13,9 roka, v Čechách 9,9 a v Rakúsku dokonca len 7,1 roka (zdroj: Štatistika ACEA – Asociácia európskych konštruktérov vozidiel z roku 2018).** Práve pre vysokú byrokraciu bol dlho dovoz jazdených áut zo západnej Európy na Slovensku do istej miery limitovaný. Slováci vo väčšine prípadov nemali inú možnosť, ako si vybrať jazdené auto z obmedzenej ponuky na Slovensku. To sa zmenilo príchodom európskeho online trhoviska Carvago.com v polovici mája. „Keď porovnáme rebríček najviac kupovaných áut v slovenských autobazároch s dopytom po autách cez našu službu, vidíme zásadné rozdiely. Kým 8 z 10 najpredávanejších modelov v bazároch patrí značke Škoda s prevažujúcimi sedanmi, pri online nákupe **Slováci hľadajú najmä minivany značiek Seat a Volkswagen a SUV s modelmi Toyota CH-R, RAV-4 Dacia Sandero, ako aj Audi Q7, BMW X5.**
Slovákom nestačí obmedzená ponuka v bazároch, v ktorých sa „točia“ stále tie isté autá, v skutočnosti ich zaujímajú modely, ktoré doma nevedia kúpiť,“ uvádzajú predstavitelia spoločnosti.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia