Britániu momentálne sužuje palivové sucho. Čerpacie stanice hlásia vypredané a to aj napriek tomu, že ropné rafinérie sú plné benzínu a nafty. Za všetkým sú nové pracovné pomery, ktoré na tamojšom trhu po Brexite vznikli. Ako bude kríza pokračovať?
Obyvatelia Veľkej Británie začínajú naplno pociťovať dopad Brexitu. Na tamojších čerpacích staniciach sa tvoria obrovské kolóny, teda predovšetkým na tých, ktoré ešte nejaký benzín majú. Za uplynulé dni pritom až 90% čerpacích staníc v Londýne hlásilo vypredané. Tie benzínky, ktoré ešte majú pohonné hmoty zase zavádzajú prísne čerpacie limity.
### Žiadne zásoby a nedostatok vodičov kamiónov
[Agentúra Reuters](https://www.reuters.com/world/uk/uk-gas-stations-are-running-dry-english-cities-retailers-association-says-2021-09-27/) nedávno informovala, že **v Británii je momentálne od 50 až do 90% čerpacích staníc, ktoré nemajú už žiadne zásoby pohonných hmôt**. Odvoláva sa pritom na dáta Asociácie maloobchodných predajcov benzínu (The Petrol retailers Associaton – PRA), ktorá na tamojšom trhu zastupuje až 65% všetkých predajcov pohonných hmôt.
Dôvodov je pritom hneď niekoľko, no **ten hlavný experti vidia v nedostatku vodičov nákladných áut**. Od doby čo Veľká Británia oficiálne vystúpila z Európskej únie, sa na tamojšom pracovnom trhu odohralo hneď niekoľko podstatných zmien. Jedna z nich sa dotkla práve vodičov nákladných áut, ktorých podľa [tvrdení Reuters](https://www.reuters.com/world/uk/uk-warned-visa-plan-fix-truck-driver-shortage-will-not-solve-crunch-2021-09-25/) v tejto chvíli chýba až 100 tisíc.
Akútny nedostatok vodičov nákladnej dopravy spôsobil v Británii krízu obrovských rozmerov. Netýka sa pritom len čerpacích staních...
### Benzínu je dosť, no nie na pumpách
Paradoxom pritom je, že **tamojšie ropné rafinérie majú aktuálne už zaplnené takmer všetky skladové kapacity**. Benzín teda je, avšak ku konečnému zákazníkovi ho nemá kto dopraviť. Nedostatok vodičov kamiónov teda spôsobil niekoľkohodinové kolóny na čerpacích staniciach. Ľudia začali benzín a naftu vo veľkom kupovať „do zásoby“. Robili tak predovšetkým v obave, že by sa v najbližších týždňoch nemuseli k pohonným hmotám vôbec dostať.
**Zástupcovia vlády sa už celú vzniknutú krízu snažia vyriešiť. V nedeľu oznámili vydanie 5 000 dodatočných pracovných víz pre vodičov zo zahraničia**. Avšak dopravcovia, čerpacie stanice a maloobchodní predajcovia im odkazujú, že na tento problém neexistuje žiadne rýchle riešenie a je okamžite potreba omnoho viac vodičov. Túto krízu teda pravdepodobne nevyriešia len tak ľahko spoza okrúhleho stola.
### Ľudia panikária a prehlbujú krízu
Gordon Balmer, výkonný riaditeľ PRA sa [pre agentúru Reuters vyjadril,](https://www.reuters.com/world/uk/bp-restrict-uk-petrol-station-deliveries-due-driver-shortage-itv-2021-09-23/) že ľudia by nemali panikáriť. Ak sa tak nestane, môže dôjsť k celkovému kolapsu systému. **Najviac zasiahnutí pritom nie sú súkromní vodiči, ale ľudia, ktorých hlavnou pracovnou náplňou je preprava tovaru alebo ľudí**.
Väčšina čerpacích staníc v Londýne už nemá viac zásob pohonných hmôt
Londýnsky taxikár Paul Kirby agentúre Reuters uviedol, že pred tým, ako sa mu podarilo svoje auto dotankovať, musel navštíviť až 9 rôznych čerpacích staníc. Okrem toho hovorí, že pravdepodobne až 50% jeho kolegov, s ktorými je bežne v kontakte práve teraz sedí doma, pretože nemajú dostatok paliva, aby mohli pracovať.
### Netýka sa to len taxikárov
**Tamojšia palivová kríza sa však netýka len vodičov osobných áut**. Nakoľko nedostatok vodičov nákladnej dopravy je skutočne citeľný, viaceré obchodné reťazce začínajú pociťovať obmedzené dodávky tovaru. Ide predovšetkým o jedlo a spotrebný tovar. Najhoršie na celej situácii je, že ošiaľ, ktorý informácie o nedostatku benzínu a nafty spôsobili, ohrozuje aj zdravie bežných ľudí.
**Krízové zložky sa častokrát musia predierať cez rozsiahle kolóny, ktoré stoja pred čerpacími stanicami. Okrem toho sa bohužiaľ nájdu aj vodiči, ktorí sa nechcú nechať predbehnúť na „čerpačke“ sanitkou či policajným autom**.
Nedostatok paliva sa týka aj áut krízovej infraštruktúry. Jej vodiči musia častokrát bojovať s arogantnosťou majiteľov iných áut.
### Ako to ovplyvní Európu?
**Samotná kríza pritom nemusí zostať len v Británii**. Nakoľko tamojší trh je pre Európu veľmi dôležitý a nedostatok pohonných hmôt a vodičov kamiónovej dopravy môžeme teda pocítiť aj u nás. Obmedzené zásoby tovaru sa pritom nemusia v Európskej únii prejaviť hneď, ale až o niekoľko mesiacov. Môže sa teda stať, že pred Vianocami nebudeme mať prístup k rôznym veciam, ktoré pochádzajú práve z Británie alebo majú cez Britské ostrovy naplánovaný transport.
**Zároveň je nedostatok vodičov kamiónov aj v iných štátoch Európy**. To spôsobuje obmedzené alebo omeškané zásoby dôležitých častí pri výrobe najrôznejších tovarov, predovšetkým áut. Môže sa tak do značnej miery spomaliť aj samotný proces oživenia ekonomík jednotlivých štátov. Netreba asi pripomínať, že kríza spôsobená celosvetovou pandémiou COVID-19 spôsobila obrovské škody na ekonomike.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Benzínky hlásia vypredané! Británia pocítila naplno dopady Brexitu. Čo bude teraz a ako tamojšia kríza ovplyvní Európu?
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.