Citroën prichádza s doslova revolučným vynálezom: Skate je podvozok s guľovými pneumatikami, karosérie Pods sa budú meniť podľa potreby
Skate a Pod. Tieto dva prvky tvoria základ novej generácie mestských automobilov, ktoré Citroën dnes predstavil prostredníctvom online konferencie.
Vydané Text: Erik Stríž
Čo zaujme asi najviac, je fakt, že tieto tri spoločnosti svoje vozidlá nechali vyrobiť aj reálne, fyzicky, teda nejde len o virtuálne štúdie.
### Citroën Skate
Spoločným menovateľom týchto troch odvážnych vozidiel (podov) je podvozok, ktorý vyrobil Citroën, volá sa **Citroën Skate**. Ide o revolučný produkt, ktorý má potenciál zásadným spôsobom ovplyvniť mobilitu v mestách a poukazuje na spôsob, ako môžu automobilky prežiť aj nástup doby, ktorá konvenčným osobným automobilom už nebude priať.
**Citroën Skate je podvozok** s integrovaným elektrickým pohonom a vstavanými trakčnými akumulátormi. Zaujímavosťou je využitie novej koncepcie pneumatík – sú guľové a vytvorila ich značka Goodyear. Otáčajú sa v plnom rozsahu, a tak umožňujú prakticky neobmedzený rozsah pohybu celého podvozka, poháňané sú všetky štyri gule (v tomto prípade nemôžeme hovoriť o kolesách).
**Rýchlosť podvozka Skate je limitovaná na 25 km/h**, čo ale nutne nemusí byť problém, pretože Citroën vo svojej koncepcii novej mestskej mobility uvažuje nad inteligentnou infraštruktúrou, v ktorej budú vozidlá jazdiť samočinne (autonómne) a teda bez väčších obmedzení. Keď dnes na svojom aute jazdíte v meste a po niekoľkých kilometroch skontrolujete palubný počítač, zistíte, že ste tiež jazdili priemernou rýchlosťou 25 až 35 km/h, a to kvôli priechodom pre chodcov, križovatkám a semaforom.
Podvozky Citroën Skate sú vybavené náležitým osvetlením, **logami výrobcu v novom grafickom spracovaní v ovále** a sú pripravené niesť prakticky akýkoľvek zodpovedajúci Pod, teda vozidlo/karosériu od nezávislého výrobu. Práve schopnosť niesť akýkoľvek Pod má byť tým hlavným revolučným konceptom.
Samostatnú pozornosť si zaslúži aj **funkcia bezdrôtového nabíjania** akumulátorov a schopnosť podvozka **samočinne manévrovať ulicami mesta k ďalšiemu Podu**, pod ktorý sa jednoducho zasunie. Jeden podvozok tak môže využívať hneď niekoľko Podov, ktoré budú v čase nepoužívania jednoducho odstavené niekde na vyhradených plochách.
### Vyzerá to na celkom seriózny projekt
Nie je rozumné domnievať sa, že sa takýchto vozidiel dočkáme na cestách už počas nasledujúcich dvoch-troch rokoch, ale je nanajvýš pravdepodobné, že práve oni budú podstatnou súčasťou dopravného mixu v 30. rokoch tohto storočia vo Francúzsku.
Citroën vo svojich videách poukazuje predovšetkým na Paríž, v ktorom sa veľmi pravdepodobne klasické automobily už čoskoro stanú nežiadúce a otvorí sa priestor pre autonómne a pomaly jazdiace vozidlá.
Francúzsky výrobca projekt podvozka Skate a karosérii Pods uviedol v rámci svojej stratégie **Citroën Autonomous Mobility Vision**.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia