Citroën prichádza s doslova revolučným vynálezom: Skate je podvozok s guľovými pneumatikami, karosérie Pods sa budú meniť podľa potreby

Skate a Pod. Tieto dva prvky tvoria základ novej generácie mestských automobilov, ktoré Citroën dnes predstavil prostredníctvom online konferencie.
Vydané  Text: 
* **Francúzska značka Citroën dnes odhalila revolučný program pre osobnú mobilitu blízkej budúcnosti**; * **Skate a Pods. Tieto dva prvky tvoria základ novej generácie mestských vozidiel**; * **Podvozky Skate sú plne elektrické a autonómne, majú guľové pneumatiky od Goodyear, ktoré umožňujú 360° pohyb**; * **Vozidlá sa volajú Pods a ponúknu rôznorodé dizajny i využitia.** Európske automobily počas uplynulých rokov nachádzajú nové spôsoby, ako spraviť svoje obchodné modely dlhodobo udržateľnými. Perspektíva ich hlavného biznisu, výroby osobných a úžitkových automobilov, je dnes ohrozovaná predovšetkým pre vysoké nároky Európskej únie na bezpečnosť automobilov, vrátane tej environmentálnej. Preferovaná elektromobilita je ohrozením tradičného modelu fungovania automobiliek, pretože osobné automobily sa stanú drahšími, menej dostupnými a motoristi budú počas nasledujúcich rokov akceptovať viaceré nové obmedzenia. Ide predovšetkým o reštrikcie používania automobilov so spaľovacím pohonom, ale aj o dojazd tých elektrických a avizované problémy s budovaním lepšej nabíjacej infraštruktúry. Francúzska značka Citroën tieto výzvy vníma a vysporiadala sa s nimi nielen vývojom elektromobilov ako osobných automobilov, ale aj vytvorením celkom novej platformy. Automobilka spojila sily s firmami Sofitel, Pullman a JCDecaux, aby jej pomohli navrhnúť tri celkom nevyčajné vozidlá pre mestskú mobitu. Vozidlá, takzvané Pods, sú nápadné, pretože sa s podobnými niekde nestretávame. ### Vozidlá Pods Ide o jednoúčelové vozidlá pre akúsi kompletizáciu služieb a životného štýlu – napríklad sieť hotelov **Sofitel** má zámer vo svojich vozidlách **En Voyage** umožniť hosťom dopravu v rámci mesta z a do hotela, pričom **Pullman** vytvoril niečo ako pojazdný fitness (**Power Fitness**) a **JCDecaux** pomocou vozidla **City Provider** rozšíri svoju sieť bicyklov na prenájom o viacmiestne vozidlá.
Čo zaujme asi najviac, je fakt, že tieto tri spoločnosti svoje vozidlá nechali vyrobiť aj reálne, fyzicky, teda nejde len o virtuálne štúdie. ### Citroën Skate Spoločným menovateľom týchto troch odvážnych vozidiel (podov) je podvozok, ktorý vyrobil Citroën, volá sa **Citroën Skate**. Ide o revolučný produkt, ktorý má potenciál zásadným spôsobom ovplyvniť mobilitu v mestách a poukazuje na spôsob, ako môžu automobilky prežiť aj nástup doby, ktorá konvenčným osobným automobilom už nebude priať. **Citroën Skate je podvozok** s integrovaným elektrickým pohonom a vstavanými trakčnými akumulátormi. Zaujímavosťou je využitie novej koncepcie pneumatík – sú guľové a vytvorila ich značka Goodyear. Otáčajú sa v plnom rozsahu, a tak umožňujú prakticky neobmedzený rozsah pohybu celého podvozka, poháňané sú všetky štyri gule (v tomto prípade nemôžeme hovoriť o kolesách).
**Rýchlosť podvozka Skate je limitovaná na 25 km/h**, čo ale nutne nemusí byť problém, pretože Citroën vo svojej koncepcii novej mestskej mobility uvažuje nad inteligentnou infraštruktúrou, v ktorej budú vozidlá jazdiť samočinne (autonómne) a teda bez väčších obmedzení. Keď dnes na svojom aute jazdíte v meste a po niekoľkých kilometroch skontrolujete palubný počítač, zistíte, že ste tiež jazdili priemernou rýchlosťou 25 až 35 km/h, a to kvôli priechodom pre chodcov, križovatkám a semaforom.
Podvozky Citroën Skate sú vybavené náležitým osvetlením, **logami výrobcu v novom grafickom spracovaní v ovále** a sú pripravené niesť prakticky akýkoľvek zodpovedajúci Pod, teda vozidlo/karosériu od nezávislého výrobu. Práve schopnosť niesť akýkoľvek Pod má byť tým hlavným revolučným konceptom. Samostatnú pozornosť si zaslúži aj **funkcia bezdrôtového nabíjania** akumulátorov a schopnosť podvozka **samočinne manévrovať ulicami mesta k ďalšiemu Podu**, pod ktorý sa jednoducho zasunie. Jeden podvozok tak môže využívať hneď niekoľko Podov, ktoré budú v čase nepoužívania jednoducho odstavené niekde na vyhradených plochách. ### Vyzerá to na celkom seriózny projekt Nie je rozumné domnievať sa, že sa takýchto vozidiel dočkáme na cestách už počas nasledujúcich dvoch-troch rokoch, ale je nanajvýš pravdepodobné, že práve oni budú podstatnou súčasťou dopravného mixu v 30. rokoch tohto storočia vo Francúzsku. Citroën vo svojich videách poukazuje predovšetkým na Paríž, v ktorom sa veľmi pravdepodobne klasické automobily už čoskoro stanú nežiadúce a otvorí sa priestor pre autonómne a pomaly jazdiace vozidlá. Francúzsky výrobca projekt podvozka Skate a karosérii Pods uviedol v rámci svojej stratégie **Citroën Autonomous Mobility Vision**.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia