MUŽI versus ŽENY – kto sú lepší vodiči?
Pojem lepší vodič je možné interpretovať rôznymi spôsobmi, niekoľko z nich si priblížime a porovnáme mužov a ženy za volantom.
Vydané Text: Natália Jančušková
**Vplyv veku**
Vek sa však v rôznych štúdiách javí ako dôležitejší faktor než pohlavie. Podľa viacerých štúdií začínajú **chlapci tínedžeri** horšie a **majú o približne 20 percent viac nehôd na prejdený kilometer ako dievčatá ** v tínedžerskom veku. Vo veku 20 až 35 rokov sú muži a ženy rovnako ohrození účasťou na dopravnej nehode, ale **po 35. roku života je riziko vyššie u žien**.
### Je oveľa pravdepodobnejšie, že žena skôr narazí do inej ženy, ako do muža Z výsledkov viacerých [amerických prieskumov](https://abcnews.go.com/Technology/battle-sexes-men-drivers-women-dyehard-science/story?id=13841063)
vyplýva tento zaujímavý fakt o nehodovosti, ktorý **prekvapil aj samotných vedcov**.
Vedci skúmali policajné správy o dopravných nehodách dvoch vozidiel a vyšetrili prípady, v ktorých by **vodiči oboch vozidiel mohli „potenciálne“ určiť pohlavie druhého vodiča vo chvíľach pred nehodou**. Keďže muži riadia asi 60 percent času v porovnaní so 40 percentami u žien, vedci predpokladali, že muži budú zapojení do väčšieho počtu nehôd ako ženy.
Očakávané percento nehôd, pri ktorých boli obaja vodiči muži, bolo odhadované na približne 36 percent, ale šanca, že žena narazí do inej ženy, bola nižšia ako 16 percent, keďže ženy jazdia menej ako muži.
Ukázalo sa, že tieto **očakávania boli od reality veľmi vzdialené a ženy sú pri nehodách zastúpené nadmerne**.
Zrážky dvoch vodičiek boli zastúpené až v piatich zo šiestich rôznych scenárov havárie. V prípade, keď obe vozidlá riadila žena, zrážky prekročili očakávanú frekvenciu najmenej o 50 percent v dvoch scenároch a o viac ako 25 percent v troch ďalších.
Percento nehôd, pri ktorých **žena bokom narazí do inej vodičky, bolo až neskutočných 52%** v porovnaní s očakávanou frekvenciou 15,8 percenta. Pri rovnakom type nehôd, pri ktorých sa zúčastnili dvaja vodiči muži, to bolo 22% percent, pod očakávanou úrovňou 36,2 percenta.
V podobnom prípade, ak žena skrížila cestu blížiacemu sa vozidlu riadenému inou ženou, počet nehôd bol 50%, a to nad očakávanou úrovňou 17 percent.
**Percento nehôd zahŕňajúcich jedného vodiča a jednu vodičku sa blížilo k očakávanej úrovni pre všetkých šesť scenárov**.
Je teda oveľa pravdepodobnejšie, že žena vodička narazí skôr do inej ženy ako do muža a u muža vodiča je menej pravdepodobné, než sa očakáva, že narazí do iného muža.
Inzercia