Skutočne nafta končí? Možno, no najskôr musia rozhodnúť zákazníci…
Nafta skončí až keď rozhodnú zákazníci. Či sa to niekomu páči alebo nie, naftový pohon je stále veľmi dôležitý. Spoliehajú sa naň skupiny ľudí, na ktorých sa akosi v Európskej rade pozabúda. Čo si o tom myslíte vy? Skončí nafta do roku 2035?
Vydané Text: David Hecl
R33 BlueDiesel od Volkswagenu spĺňa štandard DIN EN590, takže sa môže použiť v akomkoľvek naftovom motore. (foto: VW)
### Nafta je jednoznačná voľba maratóncov
Takýmto šoférom nestačí stále nedostatočný dojazd elektromobilov. Ekonomická stránka benzínu taktiež nie je najlepšia výhra a zložitosť plug-in hybridov je stále privysoká. Plug-in hybridy však majú ešte jednu odvrátenú stránku. Dokážu vyprodukovať až 4-krát viac emisií CO2, ako je to v prípade áut s rovnakým výkonom a konvenčným pohonom. Dôvod je ten, že približne len 18% trasy, na ktorú sú určené dokážu prejsť elektricky. Následne sa začnú v drvivej väčšine prípadov dobíjať, čo zvyšuje spotrebu benzínu. Samotné nabíjanie pritom vo väčšie európskych štátov taktiež nie je na 100% zelené.
Inými slovami by sme mohli povedať, že nech sa Európska rada akokoľvek snaží penalizovať naftu a zvýhodniť elektrinu, posledné slovo majú vždy zákazníci. Tí totiž presne vedia aký typ pohonu je pre nich najideálnejší a aký výkon potrebujú. Navyše cena elektromobilov je dnes nastavená extrémne vysoko v porovnaní s bežnými motormi. Presne to môže byť a je jedným z hlavných nedostatkov ekologického pohonu. A keďže [niektoré štáty majú ešte aj v roku 2021 majoritnú väčšinu elektrickej energie vyrábanú neekologickým spôsobom](https://www.autoviny.sk/novinky/122731/sef-vw-diess-elektromobily-nie-je-nutne-dotovat-staci-zdraziet-fosilne-paliva), konečné využívanie ekologického elektromobilu môže byť poriadne neekologické. [Na Slovensku máme momentálne vyrábanú väčšinu elektriny ekologickým spôsobom](https://www.okte.sk/sk/zaruky-povodu/statistiky/narodny-energeticky-mix/). Napriek tomu zákazníkom na našom trhu najmä kvôli ekonomickému hľadisku viac vyhovujú fosílne palivá.
Budeme čoskoro všetci jazdiť na elektromobiloch a nabíjať autá pomocou káblov? Skôr či neskôr áno, ale od takejto reality nás delia ešte tak dve desaťročia.
Benzín, Diesel, Ekologi, Elektro, Elektromobil, Európska Rada, Hybrid, Motor, Nafta, Plug-In Hybrid, Zákazníci
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Inzercia