Slovenský paradox! Štát by chcel znížiť priemerný vek vozidiel na cestách, no podporuje dovoz starých áut zo zahraničia
Extrémna byrokracia doteraz bránila Slovákom v masovejšom dovoze áut zo zahraničia. Ak chce Slovensko omladiť vozový park, je načase, aby sa proces dovozu výrazne zjednodušil.
Vydané Text: Peter Orosz
Ďalší rozdiel spočíva v nákladoch na prihlásenie auta. Kým v Čechách predstavujú celkové náklady (technická kontrola a prihlásenie vozidla) 130 eur, na Slovensku môže suma narásť až na 4 328 eur. Aj pri najmenšom aute s výkonom motora do 80 kW vyjde suma poplatkov na 361 eur. To je takmer trojnásobok poplatku, ktorý bežný motorista zaplatí v Čechách. Výsledkom je, že na Slovensko prichádza výrazne menej novších jazdených áut a priemerný vek vozového parku zostáva stále vysoký. **Kým na Slovensku je to 13,9 roka, v Čechách 9,9 a v Rakúsku dokonca len 7,1 roka (zdroj: Štatistika ACEA – Asociácia európskych konštruktérov vozidiel z roku 2018).**
Práve pre vysokú byrokraciu bol dlho dovoz jazdených áut zo západnej Európy na Slovensku do istej miery limitovaný. Slováci vo väčšine prípadov nemali inú možnosť, ako si vybrať jazdené auto z obmedzenej ponuky na Slovensku. To sa zmenilo príchodom európskeho online trhoviska Carvago.com v polovici mája. „Keď porovnáme rebríček najviac kupovaných áut v slovenských autobazároch s dopytom po autách cez našu službu, vidíme zásadné rozdiely. Kým 8 z 10 najpredávanejších modelov v bazároch patrí značke Škoda s prevažujúcimi sedanmi, pri online nákupe **Slováci hľadajú najmä minivany značiek Seat a Volkswagen a SUV s modelmi Toyota CH-R, RAV-4 Dacia Sandero, ako aj Audi Q7, BMW X5.**
Slovákom nestačí obmedzená ponuka v bazároch, v ktorých sa „točia“ stále tie isté autá, v skutočnosti ich zaujímajú modely, ktoré doma nevedia kúpiť,“ uvádzajú predstavitelia spoločnosti.
### BYROKRACIA Aj keď Česko a Slovensko vyšli z rovnakého systému registrácie a schvaľovania áut pre premávku, za posledných takmer 30 rokov od rozdelenia spoločného štátu sa prax v oboch štátoch výrazne rozišla. Kým český systém sa zjednodušil, ten slovenský sa skomplikoval.
**Prvou zbytočnou komplikáciou je dvojitá kontrola cez technickú kontrolu a kontrolu originality.** Pritom táto kontrola by sa dala urobiť na jednom mieste a za jeden poplatok. Druhou zbytočnosťou je preklad pôvodného technického preukazu do slovenčiny napriek tomu, že údaje sú na európskej úrovni štandardizované a slovenský úrad nemá problém overiť si ich v európskej databáze.
Treťou prekážkou navyše sú rozdrobené poplatky: namiesto jedného poplatku za dovoz musí majiteľ osobitne platiť recyklačný poplatok, registračný poplatok a ešte aj poplatok za vydanie evidenčných čísiel. **Nehovoriac o dodatočnom poplatku za administratívnu [STK](https://platimiestekacka.sk/).**
Štvrtým nezmyslom je dvojitá návšteva úradov: najprv Dopravný úrad vystaví prázdny technický preukaz bez údajov majiteľa a následne musí majiteľ ísť na políciu, kde do dokladov doplnia osobné údaje a vydajú mu evidenčné čísla.
Auto Zo Zahraničia, Clo, Daň, Dovoz Auta, Ekológia, Emisie, Emisna Kontrola, Poradňa, Postup, Registračná Daň, Slovensko, Správy, Technicka Kontrola
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia