PRVÁ JAZDA: Dacia Duster zreje ako víno! Je každým rokom lepšia a facelift prináša výrazné zlepšenia
Dacia Duster sa od svojho počiatku vyvíja po malých ale významných krôčikoch, pričom každý z nej robí lepšie auto, než akým bola doteraz. Najnovší facelift v tomto trende pokračuje.
Vydané Text: Peter Orosz
V Dacii si nedali pokoj a vylepšili aj interiér. Hlavnou zmenou je nová 8“ obrazovka infotainmentu Media Nav so zlepšeným kontrastom a čitateľnosťou na slnku. V najvyššej verzii vám ponúkne aj jednoduchú, no veľmi funkčnú navigáciu. Nechýba možnosť kúpiť si systém bez nej a spoliehať sa na **zrkadlenie telefónu cez Android Auto či Apple CarPlay.** Tomu je prispôsobený aj počet USB portov – dva sú vpredu a po novom aj dva vzadu.
Ergonómiu vodiča a spolujazdca zlepšujú aj vynovené sedadlá so štíhlou hlavovou opierkou po vzore modelu Sandero, ale aj posuvná lakťová opierka s odkladacím priestorom s objemom 1,1 litra, do ktorej sa zmestí aj pollitrová fľaša „na stojáka“. Verzia LPG má lepšie dostupný prepínač paliva pri ľavom kolene vodiča. Drobných zmien, ktoré ďalej zvyšujú vnímanú kvalitu interiéru, je viac. Ostatné zmeny nájdeme skôr v obrazovke Media Nav. **Obraz kamier systému Multi view ponúka najnovšie aj navádzacie čiary.** Pribudla aj obrazovka zobrazujúca aktuálne terénne údaje: náklony a kompas.
Podotýkame, že drvivú väčšinu zmien si vypýtali samotní zákazníci. Dacia sa chváli tým, že ich veľmi pozorne ponúka a prináša to, čo si sami želajú. A prečo sa výraznejšie nezmenil dizajn? Momentálne je to totiž dôvod č. 1, prečo si zákazníci Duster vyberajú. Zachovanie charakteristickej siluety, prvkov a línií bolo teda pre dizajnérov dôležitou prioritou.
Na prvých jazdách s vynoveným Dusterom v okolí Paríža sme si mohli vyskúšať tri verzie. Ako prvú sme skúšali verziu s manuálom, predným náhonom a s motorom 1.0 TCe 100 LPG. Pýši sa zväčšenou nádržou na LPG s využiteľným objemom 48,8 litra. **Spolu s 50-litrovou nádržou na benzín sa tak môžete vybrať na opačný koniec Európy a prvýkrát budete musieť tankovať takmer až v cieli.** Táto verzia prekvapila veľmi príjemným podvozok a výrazne lepšou dynamikou pri jazde na LPG, keď motor aj podľa tabuliek vydá zo seba to najlepšie. Verziu 1.5 dCi 4 × 4 sme si vyskúšali na terénnej trati, kde zas Duster zahviezdil skvelým naladením plynu.
Väčšina prekážok sa dala vďaka krátkej jednotke zvládnuť úplne bez pridania plynu. Riadiaca jednotka držala voľnobeh úplne suverénne. Kríženie náprav, veľké prejazdové uhly (vpredu 30°, vzadu 33°). **Prekvapilo aj odhlučnenie na ostrých nerovnostiach a tuhosť karosérie.** Na koniec sme vyskúšali aj verziu 1.3 TCe 150 v kombinácii s dvojspojkou EDC. Tento Duster bol zďaleka najrýchlejší, avšak prevodovka po novom dosť podtáča motor. Lepšie ju však preveríme až v domácom teste. Zatiaľ je dôležité, že Duster zostal sám sebou.
4X4, Crossover, Dacia Duster, Dacia Duster 2021, Facelift, Lpg, Modernizácia, Prvá Jazda, Recenzia, Suv
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia