Ilustračná fotografia: Naftový motor TDI koncernu Volkswagen v automobile VW Golf Mk VII z roku 2012
V Nemecku sa postavili pred súd štyria bývalí manažéri koncernu Volkswagen, ktorí boli obvinení z osobnej účasti na škandále s manipuláciou emisií naftových motorov, známy ako Dieselgate, ktorý spoločnosť stál miliardy dolárov a poškodil jej povesť.
Súdny proces, začínajúci šesť rokov po prevalení škandálu, je prvým trestným konaním zameraným na vedúcich pracovníkov v nemeckom sídle spoločnosti Volkswagen, ktorí údajne podporili myšlienku ovplyvňovania emisným testov softvérovým trikom.
V roku 2019 boli manažéri obvinení z toho, že povolili, aby boli vozidlá vybavené opatrením, ktoré počas testovania maskovalo skutočné emisie automobilov. Prípad sa týka deviatich miliónov predaných automobilov v Európe a Spojených štátoch amerických.
„Ako vedúci pracovníci mali rozhodujúcu zodpovednosť za to, že boli v Európe a USA porušené emisné pravidlá,“ uviedli prokurátori vo štvrtok 16. septembra 2021 na začiatku procesu v nemeckom Braunschweigu.
Štyria manažéri sa k obvineniam vyjadria neskôr v procese.
Spolu so štyrmi manažérmi bol pôvodne obvinený aj bývalý generálny riaditeľ VW, **Martin Winterkorn**, ale jeho súdny proces bol odložený zo zdravotných dôvodov. 74-ročný Winterkorn tieto obvinenia opakovane odmieta a pôvodne z medzinárodného škandálu vinil „hrozné chyby niekoľkých ľudí“, ktorých nemenoval ([zdroj](https://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-vw-diesel-20150923-story.html)). Winterkorn sa vzdal funkcie generálneho riaditeľa 23. septembra 2015 po tom, čo prijal zodpovednosť za škandál, no s tvrdením, že si „nie je vedomý žiadneho previnenia“. ([zdroj](https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2015/09/23/volkswagen-emissions-scandal-martin-winterkorn/72673028/))
### Miliardy eur na urovnanie celej veci
Volkswagen pred tromi rokmi urovnal trestné stíhanie zaplatením jednej miliardy eur nemeckým súdom.
Škandál s naftovými emisiami zatiaľ automobilku stál viac ako 30 miliárd eur, a to aj vrátane vysokých sankcií, ktoré boli súčasťou dohody s americkými úradmi.
Spoločnosť vo svojej domovskej krajine stále čelí občianskemu súdnemu sporu, vrátane hromadnej žaloby investora, vo výške 9 miliárd eur.
Dlho očakávaný súdny proces bol kvôli pandémii koronavírusu dvakrát odložený a pojednávania sa tak majú predĺžiť do roku 2023.
Popri obvinení z podvodu budú obvinení súdení aj pre obvinenia z daňových únikov, pretože autá dostávali daňové úľavy za zdanlivo znížené emisie, vláda podľa poplatkov prišla o 820 000 eur.
Bývalý generálny riaditeľ VW, Martin Winterkorn, bol pôvodne obvinený spolu so štyrmi manažérmi, ale jeho súdny proces bol odložený zo zdravotných dôvodov. 74-ročný Winterkorn tieto obvinenia opakovane odmieta.
„Je v záujme zamestnancov, akcionárov a spoločnosti ako celku, aby sa skutočnosti, ktoré viedli k naftovej kríze, úplne dostali na svetlo, uviedol Volkswagen vo svojom e-mailovom vyhlásení [podľa Automotive News Europe](https://europe.autonews.com/automakers/vw-diesel-fraud-trial-starts-over-scandal-wont-go-away). Súd určí, akú zodpovednosť môžu mať jednotlivci, dodala automobilka.
AUTOVINY.SK » Aktuality » V Nemecku začal súd s manažérmi automobilky, ktorí môžu stáť za aférou dieselgate