Tesla sa chystá spôsobiť revolúciu v ďalšej oblasti. Už žiadne gumenné stierače! Jej inžinieri sa rozhodli, že namiesto gumy použijú laser a zabezpečia tak omnoho kvalitnejšie vyčistenie najdôležitejších častí auta.
Americká softvérová spoločnosť Tesla, ktorá sa zaoberá vývojom najpokrokovejších elektromobilov súčasnosti neprestáva prekvapovať. Po revolučných novinkách, ako je autopilot, softvérové poňatie auta či špeciálny volant YOKE prichádza s ďalším zaujímavým patentom. **Ten sa týka stieračov, ktoré by už čoskoro mohol nahradiť laser**.
### Revolúcia na obzore?
Celkom odvážny patent, o ktorý automobilka požiadala ešte 10. mája 2019, popisuje moderné poňatie stieračov, ktoré má napomôcť lepšej viditeľnosti z auta. [Patent s číslom US20190351873](https://patents.google.com/patent/US20190351873A1/en?oq=US20190351873) udelený Americkým patentovým úradom bližšie opisuje, ako by laserové stierače mohli fungovať. **V prvom rade je dôležité spomenúť, že patent nepopisuje použitie laseru len ako prostriedku na čistenie čelného alebo zadného skla. Ide o široké využitie na čistenie rôznych sklenených plôch, ktoré majú priamy dopad na bezpečnosť auta a funkcionalitu systémov na palube**.
Hovoríme teda o kamerových systémoch, oknách, radaroch či fotovoltaických článkoch. Patent bližšie špecifikuje aj fungovanie takéhoto čistiaceho systému. Ten **pozostáva z dvoch základných častí**. Prvou z nich je **systém detegujúci akékoľvek nečistoty**, ktoré by mohli mať vplyv na používanie auta. Takýto **systém je postavený na senzoroch a taktiež na pokročilých algoritmoch spracovania obrazu**. Pokiaľ kamera alebo senzor zaznamená nejaký druh nečistoty na ploche, ktorú sníma, pomocou algoritmu bude vypočítané spôsobené znečistenie.
Umiestnenie laserových čističov na prednej kapote
### Komplikovaný systém s vysokou účinnosťou
Následne bude vyslaný signál riadiacej časti tohto systému. Táto časť aktivuje samotné laserové žiarenie. **Pulzný laserový modul bude, napríklad v prípade čelného okna, umiestnený v dvojici na kapote**. Po detegovaní nečistoty dôjde k nastaveniu parametrov laseru tak, aby žiarenie nepreniklo do interiéru a neohrozilo posádku alebo nezničilo komponenty obloženia. **Možnosť nastavenia parametrov pozostáva z prispôsobenia frekvencie, intenzity a končeného vyžarovacieho výkonu laserovej diódy**.
**Patent popisuje, že parametre sú nastavené tak, aby laserové žiarenie nepreniklo cez vrstvu skla**, na ktorej je nečistota zachytená. **Kvôli zvýšenej bezpečnosti systémov a posádky bude na skle aplikovaná vrstva oxidu cínu a india (ITO)**, ktorá má zamedziť preniknutiu nebezpečných lúčov do priestoru kabíny či na citlivé senzory. Tento oxid bude navyše aplikovaný na špecifickú hrúbku skla, s ktorou bude počítať aj riadiaca jednotka systému.
Obrázok popisujúci spôsob čistenia spoločne s ochranným filmom ITO zabudovaným v čelnom skle
### Nejde o prvý pokus o revolúciu v tejto oblasti
Zatiaľ nie je jasné kedy by sme sa podobného čistiaceho systému mohli dočkať v reálnom použití. Avšak pri revolučnom zmýšľaní Elona Muska by to mohla byť otázka pár rokov. Tesla si pritom už v minulosti nechala patentovať špeciálne stierače ([patent US20190270431A1](https://patents.google.com/patent/US20190270431A1/en?oq=US20190270431)) ktoré by dokázali očistiť čelné sklo elektromagnetickým žiarením vysielaným z jediného „stierača“ pohybujúceho sa cez celú šírku čelného skla.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Tesla bude namiesto stieračov používať laser. Revolučná technika možno príde už v najbližšej dobe
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.