Liter benzínu môže čoskoro stáť aj 2 eurá! Nová ekologická daň na palivo je jednou z možností, ako dostať staré autá z cesty
Po schválení klimatického balíčka bude jednou z priorít EÚ zredukovať počet spaľovacích áut na cestách.
Vydané Text: Peter Orosz
### STARÉ AUTÁ SKONČIA
Po schválení ambicióznych klimatických cieľov tak budeme svedkami postupnej diskriminácie spaľovacích vozidiel s cieľom urýchliť prechod na elektromobilitu. **Pokiaľ bude chcieť Európska únia dosiahnuť karbónovú neutralitu, musí nájsť spôsob, ako dostať staré autá z verejných komunikácií.**
O jednom z možných opatrení sme len prednedávnom informovali – v pláne je napríklad zavedenie [celoeurópskeho diaľničného mýta,](https://www.autoviny.sk/novinky/122659/dialnicna-znamka-skonci-europska-unia-bude-vyberat-myto-na-zaklade-vypustanych-emisii-a-prejdenych-kilometrov) ktorého cenu bude zohľadňovať druh pohonu pod kapotou. Benzínové a naftové vozidlá si tak v budúcnosti pravdepodobne priplatia za jazdu na diaľnici.
Ako spomínal Senkovič, **alternatívou je tiež priame zvyšovanie daní na motorové palivá.** Toto opatrenie by mohlo priniesť radikálny nárast cien pohonných hmôt, a to najmä benzínu a nafty. Je možné, že **za liter benzínu v blízkej budúcnosti zaplatíme aj dve eurá.**
Environmentálne ciele EÚ by sa podľa Senkoviča dali docieliť aj menej invazívnymi opatreniami. Všetky automobily v celej EÚ navyše podľa Senkoviča vyprodukujú iba približne dvojnásobok emisií, ako desať najväčších znečisťovateľov ovzdušia v EÚ. Z nich je pritom sedem nemeckých uhoľných elektrární.
Netreba zabúdať ani na to, že výroba elektromobilov a energie na ich pohon nie je bez uhlíkovej stopy – veľkými otázkami v tomto smere naďalej zostávajú ťažba surovín na výrobu batérií, energeticky náročná výroba či následná recyklácia týchto vozidiel.
### KTO ZNEČISŤUJE NAJVIAC?
[Nezisková vedecká organizácia UCS](https://www.ucsusa.org/resources/each-countrys-share-co2-emissions) zverejnila graf znázorňujúci podiel vypúšťaných emisií CO2 s ohľadom na jednotlivé krajiny. Suverénne najväčšími znečisťovateľmi sú Čina (28 %) a USA (15 %). Nasledujú krajiny ako India, Ruská federácia, Japonsko či Nemecko.
Najväčší producenti emisií CO2 podľa krajín
Benzín, Budúcnosť, Cena, Daň, Daň Na Palivo, Ekológia, Elektrické Vozidlá, Elektro, Elektromobilita, Eu, Európska Únia, Fit For 55, Mýto, Nafta, Palivo, Správy, Znečistenie
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia