„Je zbytočné bojovať proti tomu, čo prichádza z EÚ. Treba sa prispôsobiť,“ odkazuje ľuďom Richard Sulík

Sulíkovi sa návrhy Európskej komisie nepáčia, no rešpektuje ich.
Vydané  Text: 
Environmentálny balík Fit for 55, ktorým chce Európska únia radikálne znížiť produkciu emisií CO2 na starom kontinente vyvoláva politické vášne. Zatiaľ čo sme vás nedávno[ informovali o negatívnom](https://www.autoviny.sk/novinky/122819/babis-elektricke-auta-nepodporime-a-nesuhlasime-so-zakazom-predaja-spalovacich) postoji českého premiéra, Andreja Babiša, ktorý odmieta akékoľvek zakazovanie spaľovacích áut, slovenský minister hospodárstva vidí situáciu odlišne. V rámci konferencie „Priemysel na odchode“ síce Richard Sulík spochybnil ambiciózne ciele Európskej únie, no zároveň **podnikateľom odkázal zmieriť sa s pripravovanou klimatickou agendou.** > Proti tomu, čo prichádza z EÚ, je zbytočné bojovať a treba sa iba prispôsobiť. „Žijeme v dobe absurdít,“ konštatoval Sulík. „Sú to síce nezmysly, ale sú vytesané do kameňa,“ dodal k plánu znížiť emisie skleníkových plynov oproti roku 1990 o 55 percent. V rámci pôsobenia Richarda Sulíka na poste europoslanca súhlasil s pôvodným plánom znížiť emisie o 35 percent. Vtedajšiu métu totiž pôvodne stanovili odborníci a sám ju považoval za primeranú. Zástupcovia firiem však bijú na poplach. Ak dôjde ku schváleniu súčasnej podoby balíka Fit for 55, **musíme očakávať postupné zdražovanie energií aj samotných výrobkov.** Pre neustále rastúce náklady na elektrickú energiu môžu niektoré firmy pristúpiť k ukončeniu výroby na Slovensku. Alternatívou pre firmy môže byť presunutie výroby do krajín s benevolentnejšími emisnými normami v Ázii alebo USA. **Generálny riaditeľ rafinérie Slovnaft, Marek Senkovič, očakáva zvyšovanie daní na motorové palivá,** ďalší rast ceny emisných povoleniek či tlak na využívanie extrémne drahého zeleného vodíka. Investície na dekarbonizáciu si podľa neho vyžiadajú bilióny eur. ### KTO ZNEČISŤUJE NAJVIAC? [Nezisková vedecká organizácia UCS](https://www.ucsusa.org/resources/each-countrys-share-co2-emissions) zverejnila graf znázorňujúci podiel vypúšťaných emisií CO2 s ohľadom na jednotlivé krajiny. Suverénne najväčšími znečisťovateľmi sú Čina (28 %) a USA (15 %). Nasledujú krajiny ako India, Ruská federácia, Japonsko či Nemecko.
Najväčší producenti emisií CO2 podľa krajín
Všetky krajiny Európskej únie sa na znečisťovaní podieľajú len necelými desiatimi percentami, v rámci ktorých [predstavuje doprava 30 % podiel.](https://www.transportenvironment.org/press/transport-now-europe%E2%80%99s-biggest-climate-problem-eea-data#:~:text=When%20international%20transport%20is%20included%2C%20the%20share%20of,of%20which%20international%20aviation%20and%20shipping%20represent%207.3%25.) Ak by sme kategóriu dopravy rozobrali na drobné, osobná automobilová doprava starého kontinentu v globále predstavuje zanedbateľný percentuálny dopad na životné prostredie. Akýkoľvek zákaz výroby a predaja spaľovacích vozidiel by tak v konečnom dôsledku mal nízky vplyv na globálne čísla vypúšťaných emisií CO2.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia