Automobilky opäť šetria na absurdnom mieste. Pre súčiastku za pár eur teraz môžete prísť o prsty

Elektrické sťahovanie okien v autách je dnes takmer samozrejmosťou. Menej bežná je však poistka proti privretiu prstov či celej ruky. Pritom zatvárajúce okno môže spôsobiť nemalé zranenie.
Vydané  Text: 
Namiesto klasických otáčavých kľučiek stačí stlačiť jedno tlačidlo. Takto to obyčajne funguje vo väčšine áut, keď zatvárate a otvárate okná. Nepochybne tento systém má množstvo výhod – šetrí váš čas i silu. Vodič má obyčajne privilégium ovládať všetky štyri okná vo vozidle. Pri nepozornosti však nejde o žiadnu výhru. **Rizikom je, keď šofér ovláda okná ďalších pasažierov bez toho, aby ich upozornil alebo sám skontroloval.** Prináša to úskalia najmä vtedy, ak sa okná zatvárajú samy bez toho, aby ste držali tlačidlo. Nemilosrdne privrú čokoľvek. Obyčajne nejakú časť tela – ruku, prsty a v extrémnych prípadoch môže ísť aj o krk. Dospelí vedia, že do rizikových priestorov nemajú nič pchať. Osobitnou kapitolou sú však deti. Často ich nestačí upozorniť. Potrebujú sa poučiť na vlastnej koži.
### GILOTÍNA V AUTE Elektrické okná mali kedysi poistku, ktorá keď zaznamenala, že pri vyťahovaní okien je prekážka, zastavila sklo v procese a posunula ho o pár centimetrov nižšie. Ide o jednoduchú a logickú funkciu s bezpečnostnými dôvodmi. **Ak takouto možnosťou nie je auto vybavené, premieňa sa na malú gilotínu a bez problémov rozreže mrkvu, uhorku alebo iné kusy zeleniny.** Na jednej strane to môže byť užitočné, ak ste s partiou na pikniku a zabudnete napríklad nožík. Okno vám teda spoľahlivo poslúži. Čo sa však týka pricviknutia prstov či končatín, zatváranie okien bez poistky prináša viac bolesti ako úžitku. Človek by preto očakával, že zamedzenie automatickému zatváraniu zadných okien bude v základnej výbave automobilov. Netreba sa však na to spoliehať, lebo nejde o žiadne pravidlo. **Inžinieri z renomovanej nemeckej spoločnosti ADAC sa preto rozhodli otestovať desiatky áut** a ponúknuť zákazníkom prehľad o tom, ktoré z nich sú v tomto smere najviac a ktoré najmenej bezpečné. Výsledky možno niektorých doslova šokujú.
Nemeckí technici vyskúšali 64 áut rôznych kategórií. Posvietili si od najmenších, akým je napríklad Citroën C1 cez Nissan Navara až po najväčšie vozidlá typu Mercedes E250 Coupe. Z uvedeného počtu len Škoda Fabia mala ako jediná autopoistku i pri sťahovaní zadných okien. V teste chýbali modely Volkswagen i Audi. Prečo sa tak stalo, je škoda špekulovať. **V každom prípade v ostatných koncernových vozidlách poistky tiež väčšinou chýbajú, čo prekvapilo aj samotných odborníkov.** Smutné na celej veci je, že podobná poistka je záležitosťou pár eur. Je teda namieste sa pýtať, či je vhodné šetriť pri výrobe vozidiel práve na tejto položke. ### Aby ste nepríjemnostiam zabránili: * poučte pasažierov, najmä deti, o možných rizikách úrazu, * pred zatvorením zadných okien skontrolujte, či sú voľné, * nezatvárajte okná diaľkovým ovládaním, ak na auto nevidíte, * prípadne si vypnite zatváranie zadných okien zo strany vodiča




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia