Pokrytectvo či rozumný ústupok? Silné talianske autá by mohli dostať výnimku z európskeho zákazu benzínových áut

Taliansko sa snaží chrániť superautá pred európskym zákazom spaľovacích motorov. Vláda žiada výnimku pre Ferrari a Lamborghini.
Vydané  Text: 
Taliansko sa snaží chrániť superautá pred európskym zákazom spaľovacích motorov. Vláda žiada výnimku pre Ferrari a Lamborghini. Taliansko rokuje s Európskou úniou o spôsoboch, ako chrániť výrobcov superšportov, ako sú Ferrari a Lamborghini, pred plánovaným vyradením vozidiel so spaľovacím motorom od roku 2035. Talianska vláda síce podporuje záväzok Európy znižovať emisie postupným vyraďovaním najviac znečisťujúcich motorov, ale „na trhu s obrovskými automobilmi je medzera a s Komisiou EÚ prebiehajú diskusie“ o tom, ako by sa nové pravidlá vzťahovali na automobilky, ktoré predávajú oveľa nižší počet vozidiel ako bežní výrobcovia, povedal **Roberto Cingolani, taliansky minister pre ekologickú transformáciu**, v rozhovore pre Bloomberg TV na Ambrosetti Forum v talianskom Cernobbio. „Tieto autá potrebujú veľmi špeciálnu technológiu a na prechod potrebujú batérie,“ povedal. „Jedným z dôležitých krokov je, aby sa Taliansko stalo autonómnym vo výrobe vysokovýkonných batérií, a preto teraz spúšťame ‚giga-factory program‘ na postavenie veľmi rozsiahleho výrobného závodu na batérie v Taliansku.“ ### Všetky nové autá musia byť emisne neškodné Európska komisia v júli oznámila plány na postupné ukončenie predaja nových automobilov so spaľovacím motorom do roku 2035 ako súčasť snahy regiónu znížiť emisie, ktoré prispievajú ku globálnemu otepľovaniu. Táto časová os je obzvlášť náročná pre výrobcov luxusných automobilov, ktorí vyrábajú vozidlá so silnými motormi, ktoré prirodzene vypúšťajú emisie oxidu uhličitého. Hovorca Európskej komisie bezprostredne neodpovedal na žiadosť o výnimku pre automobilky s menšou výrobou. Počet vozidiel, na ktoré sa vzťahuje výnimka, by predstavoval zlomok trhu, ktorý sa ráta na milióny, uviedol Cingolani, bývalý nevýkonný riaditeľ spoločnosti Ferrari. Ferrari predalo v roku 2020 okolo 9 100 vozidiel, zatiaľ čo predaj Lamborghini bol približne 7 400 kusov. „**Je to niečo, o čom diskutujeme s ostatnými partnermi v Európe a som presvedčený, že tu nebude problém**,“ povedal Cingolani. ### Neochota elektrifikovať Ferrari by tak mohlo patriť k výrobcom superšportov, ktorí by ťažili z možnej výnimky a celkovej transformácie automobilového priemyslu. Spoločnosť stále nevyrába plne elektrické vozidlo a elektrifikáciu prijíma pomaly. Taliansky výrobca predstaví svoje prvé vozidlo, ktoré bude úplne fungovať na batérie, v roku 2025, uviedol predseda spoločnosti John Elkann začiatkom tohto roka. Pritom konkurenčný plne elektrický Taycan od Porsche je na cestách od roku 2019. Viac podrobností o svojich plánoch oznámi Ferrari v budúcom roku. Začne tiež s predajom svojho vôbec prvého SUV Purosangue, to v roku 2022. Teda roky po tom, čo na trh prišli Bentley Bentayga a Lamborghini Urus. Naplánovanie kurzu pre Ferrari v dobe obmedzovania spaľovacích motorov bude jednou z najväčších priorít **Benedetta Vigna**, ktorý začal pracovať ako generálny riaditeľ spoločnosti 1. septembra 2021. Kuriózne je, že je to bývalý výkonný riaditeľ STMicroelectronics, ktorý viedol divíziu výrobcov čipov. Tá dodáva kľúčové senzory používané v navigačných systémoch iPhone a automobilov Apple.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia