Ekologický extrémizmus v praxi! Prvé mestá začínajú obmedzovať maximálnu rýchlosť na 30 km/h

Úrady dúfajú, že ulice mesta budú bezpečnejšie, tichšie a čistejšie.
Vydané  Text: 
Francúzske úrady dúfajú, že ulice Paríža budú od tohto pondelka bezpečnejšie, tichšie a menej špinavé. **Začiatkom týždňa totiž vstúpil do platnosti nový rýchlostný limit s obmedzením na 30 km/h.** „Mesto chce podporovať chôdzu, bicyklovanie a používanie verejnej dopravy,“ uviedol zástupca primátora David Belliard v rozhlase franceinfo. Nový rýchlostný limit by mal podľa neho pomôcť znížiť znečistenie, hluk a počet vážnych nehôd. *„Toto nie je opatrenie proti automobilom,“* povedal Belliard. Limit 30 km/h totiž nie je žiadnou novinkou. Doteraz platil pre približne 60 percent oblastí Paríža, **od tohto pondelka však pokrýva celé mesto.** Niekoľko hlavných dopravných tepien, ako napríklad Champs Elysees, však bude naďalej povoľovať jazdu rýchlosťou 50 km/h. *„Chceme obmedziť používanie vozidiel len na nevyhnutné cesty,“* povedal Belliard. Starostka Paríža, Anne Hidalgo, ktorá v roku 2020 vyhrala druhé šesťročné funkčné obdobie, vybudovala kilometre nových cyklistických tratí, **zakázala staré dieselové autá a urobila nové zóny bez automobilov. Znižuje tiež počet parkovacích miest v meste v snahe obmedziť automobilovú dopravu.** Radnica uviedla, že polícia bude v prvých týždňoch voči novým rýchlostným limitom zhovievavá. Medzi ďalšie francúzske mestá s povolenou rýchlosťou 30 km/h patria Bordeaux, Štrasburg a Toulouse. ### NEŠŤASTNÉ ROZHODNUTIE **V redakcii sme voči podobným opatreniam skeptickí.** Neustále sledovanie extrémne nízkej povolenej rýchlosti môže odpútavať pozornosť vodiča. Okrem toho sú spaľovacie autá sprevodované tak, aby pri štandardných rýchlostných limitoch – 50, 90 a 130 km/h – využívali optimálne otáčky pre najnižšiu spotrebu paliva a tvorbu emisií. **To znamená, že niektoré automobily môžu pri 30 km/h vypúšťať viac emisií a spotrebúvať väčšie množstvo paliva než pri 50 km/h,** na ktorú boli výrobcom optimálne sprevodované. V prípade snahy o zaradenie vyššieho prevodového stupňa už pri 30 km/h potom môže dochádzať k podtáčaniu motora, čo taktiež neprospieva autu, spotrebe ani emisiám.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!