Prečo je rýchla jazda vzrušujúcejšia ako ženy?

Poznáme tajomstvo adrenalínu a rýchlej jazdy.
Vydané  Text: 
Dlhé roky sa výrobcovia automobilov vo väčšine reklám snažili predať silu rýchlosti. Často používali najvyššiu rýchlosť vozidla ako jeden z hlavných trhákov – a fungovalo to! Dnes sa síce najvyššie konštrukčné rýchlosti stále objavujú v marketingových prospektoch o nových športových vozidlách, ale automobilky sú pod drobnohľadom autorít zodpovedných za vysielanie a reklamu. A tá už neakceptuje poukazovanie na spôsoby použitia áut, ktoré sú rizikové. V minulosti sme sa stretli s viacerými priam absurdnými prípadmi, keď automobilky museli stiahnuť svoje reklamy z obehu len preto, lebo údajne povzbudzovali k nebezpečnej jazde – ako tieto [zakázané reklamy na esúvečka BMW X a Volkswagen Polo](https://www.autoviny.sk/novinky/118473/velka-britania-po-reklame-na-bmw-xdrive-zakazala-aj-reklamu-na-volkswagen-polo).

Veľká Británia po reklame na BMW xDrive zakázala aj reklamu na Volkswagen Polo

Pozrite obe zakázané reklamy a posúďte, či majú Angličania pravdu.

Silu rýchlosti však nemožno bagatelizovať. Motoristi radi jazdia rýchlo, najmä na dobrých autách. Vynárajú sa teda otázky, prečo sa tak tešíme z rýchlosti a či je táto **potreba rýchlosti zabudovaná do našich génov**, alebo je to pokrok vynálezov, ktorý posúva naše vnímanie rýchlosti. ### Vývoj našej náklonnosti k rýchlosti Boli aj v dávnych dobách podobné nadšenie a túžba po rýchlosti prítomné u našich predkov? Odpoveď na to nie je úplne jednoznačná, keďže nevieme cestovať v čase, nedá sa vyhodnotiť vzrušenie, ktoré zažívali naši predkovia, ale pri pohľade na objektívne údaje, ktoré máme, vieme urobiť kvalifikovaný odhad.
**Odpoveď je viac – menej jednoznačná** – vzrušenie z rýchlej jazdy je u nás spôsobené moderným vývojom. Pred vynájdením automobilov bola rýchlosť, ktorou sa ľudia mohli premiestňovať, spravidla obmedzená nanajvýš na rýchlosť koňa. Ľudia mali alternatívne možnosti ako zažiť vzrušenie z rýchlosti, napríklad v 17. storočí vyvinuli Rusi šmykľavky na ľade – obrovské rampy, v ktorých ľudia svišťali na saniach veľkou rýchlosťou. Najmä od medzivojnového obdobia sa automobily začali stávať čoraz bežnejšiou súčasťou života. Z viacerých výskumov vyplýva, že automobily v nás vyvolávajú **odpor k pomalým rýchlostiam, práve vďaka ére po druhej svetovej vojne,** pretože cestovanie vysokou rýchlosťou sa stalo novým normálom. Pritom ešte koncom 19. a začiatkom 20. storočia sa v novinách objavovali tendenčné názory, že ľudský organizmus nie je schopný zvládnuť pretrvávajúcu rýchlosť vyššiu ako približne 50 km/h, potom 100 km/h, čo bola v tých časoch ťažko dosiahnuteľná hodnota aj pre vtedajšie automobily. Už v roku 1885, keď Daimler Benz vyhotovil svoje prvé motorizované vozidlo, [prvý automobil na svete](https://www.autoviny.sk/reportaze/119326/kto-boli-pani-stojaci-za-zrodom-znacky-mercedes-benz), sa tak stretával s odporom niektorej skupiny ľudí. Avšak, ako história dokazuje, verejný záujem a pokrok prekonal spiatočníctvo.

Rebríček najhorších šoférov na svete: Česi sú vraj lepší, Rumuni sú hrozba

Vedeli ste, že dobrí vodiči dokážu ušetriť až 12 percent na nákladoch, zatiaľ čo zlí šoféri majú dodatočné náklady vo výške až 13 percent?

### A čo vedecké hľadisko a rýchlosť? Z biologického hľadiska je rýchla jazda sprevádzaná nárastom adrenalínu, ktorý spôsobuje skok v krvnom tlaku a srdcovej frekvencii. Vo vašom telom dochádza k **náhlemu výbuchu adrenalínu**, ktorý má mnoho účinkov: váš krvný tlak sa okamžite zvýši, srdcový tep sa zvýši, telesná teplota sa zvýši a v končatinách pocítite mierne brnenie. Tieto účinky sú pozorované u mužov aj u žien, ale sú rozhodne výraznejšie u mužov. To je dôvod, prečo je **posadnutosť rýchlosťou spojená s testosterónom** a u mužov je náchylnosť k rýchlosti vyššia.
V štúdii z roku 2009 vedci porovnávali hladiny testosterónu v skupine mužov, ktorí jazdili na vysokorýchlostnom športovom aute, s inou skupinou mužov, ktorí jazdili na normálnom sedane. Tieto dve skupiny boli nútené jazdiť po dvoch typoch ulíc: jedna plná žien a druhá bez žien. Výsledky ukázali, že muži riadiaci športový automobil mali vyššie hladiny testosterónu. Zaujímavejším zistením bolo, že **prítomnosť žien neovplyvnila ich hladinu testosterónu, ale práve typ, respektíve rýchlosť auta, áno**.

Najstaršie automobilky sveta (a čo ste o nich nevedeli)

Prvé experimentálne vozidlo s neživým pohonom bolo údajne vyrobené už v roku 1808, teda pred 211 rokmi! Išlo sa o vynález istého Françoisa Isaac de Rivaza a údajne toto vozidlo na vodík. Za tvorcu prvého skutočného automobilu sa však považuje Karl Benz (1886). Odvtedy prešiel automobilový priemysel obrovskými zmenami, avšak niektoré automobilky pretrvali dodnes. Dokážete si tipnúť, ktoré z nich sú tie najstaršie?

Inzercia

Inzercia







Inzercia

Inzercia