Elektromobilita je v súčasnosti veľmi diskutovanou, no i kontroverznou témou. A to aj napriek tomu, že elektromobily sú na trhu už niekoľko rokov. Najmä na internete o nich môžete nájsť veľa nezmyslov. Aké sú najčastejšie mýty o elektromobilite, ktorým naozaj netreba veriť?
### Elektromobily sú neekologické
Pravda, ani elektromobily nepredstavujú najdokonalejšie riešenie v procese záchrany sveta pred klimatickou krízou. No treba si uvedomiť, že ekologickejšie riešenie je v súčasnosti asi len chôdza. Síce nemajú nulový obsah uhlíka, pretože sa vytvára už pri samotnej výrobe, ale stále ide o lepší variant ako autá so spaľovacími motormi či hybridy. Z hľadiska množstva oxidu uhličitého sú obrovským krokom vpred, pretože môžu prispieť k zlepšeniu ovzdušia v mestách. Pri používaní elektrického auta nevytvárate žiadne emisie. [Navyše elektromobil](https://www.hyundai.sk/modely/electric) jazdený na Slovensku s batériami vyrobenými tiež u nás by mal mať až o 74 % nižšiu uhlíkovú stopu ako bežný spaľovák.
Foto: pexels.com
### Elektromobily môžu vybuchnúť
Ak ste si doteraz mysleli, že elektromobily sú, čo sa výbuchu týka, rizikovejšie ako spaľováky či hybridy, boli ste na omyle. Výbušná látka sa nachádza vo všetkých typoch vozidiel. Rozdiely sa nerobia ani v štandardoch a ich testovaní. Aj keď v nás obavy z výbuchu budú zrejme pretrvávať dlhodobo, výrobcovia stále pracujú na tom, aby riziko tepelnej nehody čo najviac eliminovali.
*Vedeli ste, že pri výrobe automobilov sa simuluje tepelný únik a robia sa klincové testy, čo znamená, že pracovníci v podstate zatĺkajú klinec do batérií, čím zvyšujú teplo? Ich snahou je zamedziť následnému požiaru*.
Môžeme teda povedať, že elektromobil je minimálne tak bezpečný ako iné autá.
### Elektromobily sú drahé
Keďže sú elektromobily pomerne novou technológiou, je pochopiteľné, že ich cena je na začiatku vyššia. Po rozbehnutí hromadnej výroby sa však predpokladá pokles. Keď sa ale na celú vec pozrieme z iného uhla, batériu v elektromobiloch môžeme prirovnať k bezodnej palivovej nádrži. Teraz si už len stačí spočítať náklady na nabíjanie batérie s tankovaním benzínu a mýtus, že elektromobily sú drahé, je hneď vyvrátený. V prípade, že by sme vymenili bežné auto za elektrické, ušetríme približne 1,400 EUR ročne. A to je už naozaj pekná suma.
Foto: pexels.com
### Batérie z elektromobilov sa nedajú recyklovať
V skutočnosti je pravdou presný opak. Batérie z elektromobilov sa dajú podrviť a recyklovať. Venuje sa tomu aj slovenská firma InoBat. Život batérií je však omnoho dlhší, ako si mnoho ľudí myslí. Môžeme dokonca povedať, že majú hneď tri životy.
Prvý predstavuje život v samotnom elektromobile, pričom životnosť sa môže rovnať životnosti auta, prípadne môže byť ešte dlhšia. V druhom živote je takáto batéria využiteľná napríklad na veterných farmách ako úschovňa elektriny alebo zásobník elektrického prúdu v domácnosti, keďže má ešte 70 až 80 % kapacity. Tretí život predstavuje samotnú recykláciu, čím vznikne prach, ktorý sa využíva na výrobu ďalších batérií. Stávajú sa tak súčasťou obehového hospodárstva krajiny. Mýtus, že sa nedajú recyklovať, teda tiež môžeme vyvrátiť.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Sú drahé a neekologické: Toto sú TOP mýty o elektromobilite
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk