Fiat Panda Cross 0.9 TwinAir – Má dva valce a taký zmysel pre humor, aký v automobilovom priemysle už asi neuvidíme
Spôsobov, ako sa za volantom dá zabaviť, je niekoľko. Jeden z nich pochádza z Talianska a volá sa Fiat Panda Cross
Vydané Text: Peter Orosz
### Zahoď starosti
Trápi ma to? Ani náhodou! Sadám do sedadiel s nepochopiteľne tvrdými lakťovými opierkami a obzerám sa po útlom funky interiéri. Hlavnou dizajnovou témou sú tu štvorce.
**Štvorcové budíky, štvorcová hlavica radiacej páky, do štvorca usporiadané tlačidlá automatickej klimatizácie… Človek nadobudne pocit, že ak by mohli byť štvorcové aj kolesá, dizajnéri vo Fiate by po nich skočili** ako bratislavský ekologicky postriekaný komár po odhalených členkoch náhodných obetí: okamžite, bez váhania. Ergonómia? V rámci možností. Panda Cross nemá pozdĺžne nastaviteľný volant a mne ako vysokému a štíhlemu človeku to chýbalo. Ale dobrú divadelnú komédiu si človek pozrie hoc aj z drevenej stoličky, takže som nedokonalý posed začal považovať za súčasť predstavenia a nesťažoval som sa. Odkladacie priestory sú tu teoreticky vymyslené dobre, akurát im chýba nejaký mäkčený podklad, vďaka ktorým by v nich veci nelietali. Ale aj hrkot cestujúcich kľúčov môžeme považovať za zvukový podklad.
Zďaleka však netromfne hlavnú postavu, ktorú tu zohráva dvojvalcový motor preplňovaný malým turbom. Je to jedna z najzábavnejších pohonných jednotiek, aké som kedy šoféroval. Má hlboký chrapľavý zvuk a pod hranicou 2 500 otáčok posiela do celého auta zábavné vibrácie. **Asistent radenia niekedy odporúča držať motor pri 1 500 otáčkach.** Vtedy sa však motor tak jeduje, až to vyzerá, že sa jeho piesty snažia dostať spod kapoty von a hrká aj palubnou doskou ozdobenou zvláštnym čiernym plastom so žltými zrnkami. Prekáža mi to? Ani náhodou! Usmievam sa ako zmyslov zbavený.
### Eco veľmi nie
Nové automobily si vyžadujú urobiť po každom naštartovaní motora istú štartovaciu sekvenciu pozostávajúcu z vypnutia rôznych asistenčných systémov, ktoré môžu mať na obiehanie cyklistov a jám iný názor ako vy, a komu sa chce cestu do roboty stráviť hádkou, všakže? **Pri Fiate Panda Cross je to inak: ako prvý musíte deaktivovať režim Eco.** Ten totiž znižuje krútiaci moment motora zo 145 Nm na 100, čiže prakticky prídete o takmer tretinu sily. Výkon motora s ním tiež klesá zo 63 kW (85 k) na 57 kW (77,5 k). Rozdiel je to citeľný, ale musíte si vybrať: buď polomŕtvy motor, alebo dobrá spotreba. S vypnutým Eco režimom je totiž dvojvalček ozaj nečakane silný a životaschopný, ale aj pri bežnej jazde si vypýta viac než 7,5 l/100 km, čo je na motor s objemom menším, než má bežná krabica od pomarančového džúsu, celkom veľa. Ale opäť: no a čo?
### Srandy kopec
Jazda na Fiate Panda Cross sa nesie v znamení výraznejšieho hluku od motora, ale aj od kolies a (ak ste dobrodružná povaha a vybrali ste sa s Pandou na diaľnicu) aerodynamiky. Prejazd ostrejších nerovností vie do kabíny preniesť ranu, až si najprv pomyslíte, že ste za sebou nechali koleso aj s nápravou. Lenže to je nám čo? Jedno! **Pretože Panda Cross je strojček na úsmevy. Je zábava s ňou jazdiť pomaly, ale aj na hranici možností,** čo nie je oveľa rýchlejšie, pretože vysoké ťažisko a úzke zimné gumy (vhodnejšie do terénu) majú hranicu priľnavosti podobne vysoko, ako má istý náš minister štandardy slušného správania.
A na záver sa poďme zablatiť. Panda Cross ponúka upravené nárazníky pre lepšiu priechodnosť terénom, elektronicky regulovaný pohon 4 × 4 a aj asistenta zjazdu z kopca, ktorého volá v preklade „kontrola gravitácie“. A vďaka nízkej hmotnosti a krátkemu rázvoru sa s Pandou môžete jašiť v ozaj ťažkom teréne a trúfnem si povedať, že Panda Cross by v ňom vyškolila aj drahé SUV. A ak by ste to náhodou prehnali, z predného nárazníka trčia dve červené ťažné oká, aby vás mohol niekto vytiahnuť z tej šlamastiky, do ktorej ste sa vo víre zábavy dostali. **S Fiatom Panda Cross je veľká zábava.** Nie je to v nijakom ohľade dokonalé auto, ale práve v tom spočíva jeho šarm a charizma. S dvojvalcom je to komediant, ktorý vám nedovolí, aby ste mali za jeho volantom zlú náladu.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia