Nielen Combi! Ďalšou na rade má byť klasická Fabia a taktiež aj tieto obľúbené modely koncernu VW!

Koniec Škody Fabia Combi je predzvesťou veľkého škrtania modelov naprieč celým koncernom VW. Podľa šéfa odborov KOVO pri Škoda Auto, Jaroslava Povšíka, skončí čoskoro aj ďalší obľúbený model, ktorý bude nasledovať hneď niekoľko ďalších.
Vydané  Text: 
* **[Po nedávnych informáciách o konci Škoda Fabia Combi](https://www.autoviny.sk/novinky/122757/oficialne-pozname-osud-novej-generacie-fabie-combi-ako-to-s-nou-bude) tu máme ďalšie smutné správy** * **Škoda plánuje v budúcnosti ukončiť aj výrobu klasickej Fabie** * **Kvôli prísnym európskym predpisom a plánom VW má byť budúcnosť výhradne v elektromobiloch** * **Okrem Fabie zaniknú aj iné obľúbené modely** Koniec dovolenky v českej Škode so sebou priniesol aj definitívny koniec pre obľúbený model Fabia Combi. Mnoho ľudí koniec éry malého kombíku nesie ťažko, no zdá sa, že koniec čoskoro zastihne aj klasickú Fabiu. V nedávnom rozhovore pre české [Právo](https://pravo.cz), ktorého časť publikoval [magazín Novinky.cz](https://www.novinky.cz/auto/clanek/povsik-fabia-do-peti-let-skonci-nastupce-bude-elektricky-40370080) sa o budúcnosti automobilky rozhovoril šéf odborov Jaroslav Povšík. Podľa Povšíkových slov bolo už dlhšiu dobu zrejmé, že Fabia Combi definitívne končí. Niektorí členovia predstavenstva o tom vedeli už pred celozávodnou dovolenkou. **Škodu pritom takýto razantný krok bude stáť veľmi veľa peňazí. Do aktuálnej fázy vývoja Fabie Combi bola už vraj investovaná viac ako 1 miliarda českých korún**. Okrem financií sa bude musieť predstavenstvo Škody popasovať aj s iným problémom. Keďže za každým autom stojí tím pozostávajúci z niekoľkých desiatok ľudí, aj Fabia Combi aktuálne zamestnávala približne 220 zamestnancov. Tí budú musieť byť po ohlásení ukončenia vývoja prevelení na iné projekty.
Jaroslav Povšík, predseda Podnikovej rady Odborov KOVO pri ŠKODA AUTO
### Príkaz prišiel z Wolfsburgu **Z rozhovoru sme sa mohli dozvedieť aj to, prečo došlo k samotnému ukončeniu vývoja**. Jaroslav Povšík sa v tomto smere nehral na diplomata. Jednoducho povedal, že **rozhodnutie o ukončení vývoja neprišlo z Mladej Boleslavi, ale Wolfsburgu. Celý príkaz sa pritom odvoláva na Európsku úniu, ktorá sa stoj čo stoj snaží zlikvidovať autá so spaľovacím motorom.** **V Mladej Boleslavi vraj ihneď po oznámení konca vývoja novej generácie Fabie Combi zvažovali dôkladný facelift súčasnej generácie malého kombíku**. Avšak z toho napokon zišlo, nakoľko by takýto krok len zbytočne spôsoboval ďalšie nemalé finančné výdaje. Koncern sa už podľa Povšíkových slov vydal na cestu elektromobility a so žiadnym iným alternatívnym pohonom nepracuje.

OFICIÁLNE: Poznáme osud novej generácie Fabie Combi. Ako to s ňou bude?

Osud novej Fabie Combi je definitévne spečatený. Bude sa malý český kombík určený pre mladých ľudí a malé rodiny vyrábať aj v 4. generácii?

### Herbert Diess vraj chce byť európskym Elonom Muskom **Jaroslav Povšík sa dokonca oprel aj do samotného Herberta Diessa**, ktorý vraj chce byť európskym Elonom Muskom. Nemáme teda očakávať žiadne autá na vodík alebo ďalší vývoj hybridov. **Najdôležitejšou informáciou celého rozhovoru je však to, že koncern prestane ďalej vyvíjať platformu MQB A0 a nahradí ju elektrickým podvozkom MEB.** V rozhovore dokonca padol aj konkrétny rok, od ktorého autá segmentu A0 už nebudú z pohľadu koncernu rentabilné. Povšík uvádza: *„Bavíme sa o roku 2025 alebo 2026. Opúšťame platformu MQB A0 a prechádzame na elektrickú platformu MEB. Malé autá však budeme vyrábať aj naďalej.“*
### Koniec sa nedotkne len Fabie **Klasická Škoda Fabia teda určite skončí.** Bude nahradená elektrickou verziou. Avšak momentálne ešte nie je isté, či ponesie rovnaké označenie. Podobný osud teda čaká aj Škodu Scala, Kamiq, VW Polo, T-Cross, Taigo, SEAT Arona, Ibiza a taktiež aj Audi A1. **Pri väčších modeloch je už teraz jasné, že naftové motory skončia**. Budú nahradené benzínovými alebo elektrifikovanými verziami. Je to z toho dôvodu, že veľa miest v budúcnosti zavedie zákaz vjazdu naftovým autám alebo im udelí vjazdovú pokutu. Napríklad benzínový Kodiaq má byť v súčasnosti jedným z najúspešnejších modelov Škody, čo sa týka marže na jeden predaný kus. ### Enyaq Coupé čaká na schválenie od VW **V rozhovore taktiež padla aj zmienka o Enyaqu Coupé, ktorý by mal byť v súčasnosti viac-menej hotový. O jeho finálnej produkcii však rozhodne predstavenstvo VW**, nakoľko už aktuálny Enyaq iV je pre nadradené modely z Wolfsburgu extrémne ťažkou konkurenciou. Ak by došlo k jeho schváleniu, mohli by sme sa ho dočkať už budúci rok na autosalóne v Ženeve.
### Autá bez diaľkového zamykania dverí? Posledná časť rozhovoru bola spojená s aktuálnou kremíkovou krízou. Postihla aj Škodovku, a to v nemalej miere. Aktuálne má na parkoviskách stáť cez 40-tisíc nedokončených áut, ktoré čakajú na dodanie potrebných čipov. Parkovanie takéhoto množstva áut je pritom veľmi náročnou logistickou úlohou. Preto v Mladej Boleslavi zvažujú viaceré kroky, ktoré by mohli viesť k urýchleniu dokončenia týchto áut. **Jedným z možných scenárov je pozmenenie konštrukcie a homologizácie tak, aby napríklad zadné dvere nemali diaľkové zamykanie, čím by došlo k ušetreniu dvojice čipov, ktorá by mohla byť použitá na inom aute. Zatiaľ je však takýto krok len na papieri.**




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia