Neprehliadnite: Tieto automobilky zastavujú výrobu pre nedostatok čipov

POLOVODIČOVÁ KRÍZA POKRAČUJE
Vydané  Text: 
* **Toyota znižuje výrobu o 40 percent.** * **Výrobu obmedzujú aj automobilky SEAT, Ford či Volkswagen**. * **Polovodičová kríza sa stáva čoraz vážnejšou.** * **Okrem nedostatku čipov spôsobuje problémy s dodávkou dielov aj šírenie COVID-19 Delta, kvôli ktorému stoja továrne v Ázii**. * **Taiwan odpovedá, kedy nedostatok čipov skončí**. Polovodičová kríza, alebo „Chip Shortage“, naberá na sile. Minulý týždeň sme informovali, že Toyota, najväčšia automobilka sveta, znižuje svoje výrobné plány o 40 percent, pretože sa jej míňajú interné zásoby čipov, na globálnom trhu je ich nedostatok a situáciu zhoršujú ďalšie. zastavenia výroby v dodávateľských reťazcoch spôsobené práceneschopnosťou zamestnancov s ochorením COVID-19.

Najväčšia automobilka sveta znižuje výrobu na skoro polovicu, za všetko môže Covid a nedostatok čipov

Globalizácia automobilového priemyslu priniesla výhody a pokrok, teraz spôsobuje problémy.

Tento týždeň sa dozvedáme, že **výrobu svojich automobilov dočasne pozastavujú aj ďalšie automobilky**, uvádza [Automotive News Europe](https://europe.autonews.com/). **Španielska automobilka SEAT** čiastočne zastavila montáž automobilov vo svojom závode Martorell pri Barcelone. Závod na dva dni odstavil svoju montážnu linku číslo 2, pretože jej chýbajú čipy, uvádza sa vo vyhlásení značky. Spoločnosť Seat, ktorá zvyčajne zatvára závod v auguste kvôli letným prázdninám, pritom urobila výnimku a otvorila fabriku tento mesiac, aby vykompenzovala výpadok výroby v prvom polroku. Celkovo značka vyrobila v auguste 8 000 automobilov, čo čiastočne vykompenzovalo výpadok v prvom polroku. Aj domáci koncern značky SEAT, **Volkswagen**, obmedzuje výrobu v najväčšom závode kvôli problémom s nedostatkom čipov. Závod v meste Wolfsburg zamestnáva približne 60 000 ľudí a tento týždeň štartuje s iba jednou smenou (od pondelka do piatku), uviedla spoločnosť VW Group. **Audi**, najväčší prispievateľ k zisku skupiny, v Nemecku predĺži letnú výrobnú prestávku, pretože dodávky polovodičov zostávajú „volatilné a napäté“. Problémy má aj koncern **Stellantis**. Automobilka zastaví výrobu v Rennes a Sochaux. Štvrtý najväčší automobilový koncern na svete uvádza, že tento týždeň zastaví výrobu vo svojom závode v Rennes v západnom Francúzsku a čiastočne zastaví výrobu vo závode v Sochaux vo východnom Francúzsku. V oboch prípadoch ide tiež o nedostatok čipov. Problém sa týka aj amerických automobiliek. Napríklad **Tesla** už avizovala, že nebude schopná vyrobiť dostatok akumulátorov určených pre domácnosti – údajne iba polovicu toho, o čo by mal trh záujem. **Ford** v Kolíne nad Rýnom opäť zníži výrobu kvôli nedostatku čipov, výroba Fiesty je od tohto pondelka 23. augusta pozastavená na päť dní. Pritom od začiatku mája do polovice júla bola výroba Fiesty v Kolíne nad Rýnom zastavená kvôli rovnakým problémom. Podľa vyjadrení automobilky hlavný problém spočíva v neschopnosti dodávateľov z Malajzie dodávať súčiastky pre rozšírenie ochorenia COVID-19. Ford má v Kolíne zhruba 15 000 zamestnancov, z toho 5 000 vo výrobe Fiesty. Ostatní pracujú vo vývoji, administratíve a ďalších oblastiach. Kolín nad Rýnom slúži americkej automobilke ako jej nemecké a európske sídlo. ### Kedy nedostatok čipov skončí? Podľa výskumu Susquehanna Financial Group sa doba, ktorú spoločnosti bez čipov potrebujú na vybavenie objednávok, predĺžila na viac ako 20 týždňov, čo naznačuje, že nedostatok sa stále zhoršuje. Do celej veci sa medzičasom vložila aj vláda na Taiwane. Ide totiž o jej ekonomickú záležitosť, ktorá priamo ovplyvňuje celý svet, aj Slovensko. Celosvetová ponuka a dopyt po automobilových čipoch by mala dosiahnuť „rovnováhu“ do štvrtého štvrťroka 2021, uviedla taiwanská vláda a zopakovala svoj záväzok prispieť k vyriešeniu nedostatku, ktorý uzavrel výrobné linky po celom svete. Ministerka hospodárstva Taiwanu, **Wang Mei-hua**, sa osobne zúčastnila rozhovorov s taiwanskými výrobcami čipov, ktorí jej povedali, že tento problém aktívne riešia a budú v tom pokračovať, dodalo ministerstvo. Táto otázka nadobudla silne diplomatický nádych, pretože Taiwan sa snaží ubezpečiť USA, ich najdôležitejšieho medzinárodného podporovateľa a dodávateľa zbraní, že robí všetko, čo je v ich silách, najmä v čase, keď je Taipei vystavený zvýšenému vojenskému tlaku Číny, ktorá považuje Taiwan za svoj vlastný, [uvádza Automotive News Europe](https://europe.autonews.com/suppliers/taiwan-says-sees-balance-auto-chip-supplies-q4). Minulý mesiac spoločnosť Taiwan Semiconductor Manufacturing Co Ltd (TSMC), najväčší zmluvný výrobca čipov na svete, uviedla, že nedostatok automobilových čipov sa od tohto štvrťroka pre svojich zákazníkov postupne zmierni, ale očakáva, že celková tesnosť polovodičovej kapacity sa rozšíri možno do budúceho roka.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia