Prvý Mercedes-Benz EQS 580 na Slovensku: zaujme špičkovým interiérom aj prvotriednou funkčnosťou

Prvé kusy budú na Slovensku jazdiť už túto jeseň.
Vydané  Text: 
Spoločnosť Mercedes-Benz Slovakia dnes v pezinskom hoteli Šimák novinárom prvýkrát umožnila vidieť a posadiť sa do vlajkovej lode automobilky, limuzíny Triedy EQS. V skutočnosti to vlastne nie je limuzína ako taká, pretože zadné partie sú vyhotovené ako hatchback, vďaka čomu má toto luxusné elektrické vozidlo batožinový priestor s základným objemom až 610 litrov. To je ďaleko viac, než ponúkajú mnohé veľké kombi. Mali sme možnosť získať prvé pocity z konfigurácie EQS 580, čo je silnejší z dvoch aktuálne dostupných variantov. **Čo nás zaujalo pri tomto prvom stretnutí?**
Určite je to celková estetika vozidla. Aj napriek celkovej dĺžke až 5,2 metra pôsobí vozidlo veľmi kompaktne, to vďaka pomerne krátkym previsom, veľkým kolesám a **účelovému dizajnu karosérie**. Vďaka veľkým plochám a malému množstvu vystúpených prvkov je súčiniteľ aerodynamického odporu cx iba 0,20, čo je najlepšia hodnota medzi sériovo vyrábanými automobilmi na svete. Zvlášť nás zaujali predné partie, kapota je pomerne krátka, nos je výrazne naklonený smerom k vozovke, evokuje spomienky na starší Civic.
Zaujímavosťou je, že **prednú kapotu už majiteľ auta neotvorí**. Spomínam si, že keď Mercedes-Benz predvádzal predchádzajúcu generáciu Triedy S, jeden novinár sa spýtal, kde sa otvára predná kapota. Vtedajší zástupca spoločnosti zavtipkoval, že v servise. Prešlo zopár rokov a je to realita. Kapotu EQS skutočne neotvoríte, nemáte na to dôvod. Náplň do ostrekovača sa vlieva do hrdla, ktoré je k dispozícii za dvierkami nad ľavým predným kolesom v blatníku.
Vnútorný priestor je fascinujúci, hoci vzadu je čalúnená lavica pre tri osoby, takže stredový panel vzniká sklopením stredového chrbtového operadla do polohy lakťovej opierky. Také bežné riešenie, navyše bez technologických vychytávok. Tu ale obyčajnosť končí.
**Interiér je prvá trieda**, hlavne predná časť pre vodiča. Dojem podobný ako v Triede S, ale **MBUX Hyperscreen** mení celkový charakter na high-tech vesmírnu loď. MBUX Hyperscreen je úžasný obrazový panel, len je škoda, že tie tri displeje nie sú spojené. Hyperscreen sa skladá **z troch OLED displejov s uhlopriečkou 12,3 palca** zaliatych v mierne zakrivenom skle s vysokou odolnosťou. Keď kamera zistí, že sa vodič pozerá na displej spolujazdca, pri určitých obsahoch sa tento displej automaticky stlmí.
**Dvere vodiča sa zatvárajú samočinne**, keď stlačíte brzdový pedál a vedia sa aj samočinne otvoriť, akonáhle sa s kľúčom priblížite k vozidlu. Momentálne však táto časť funkcie k dispozícii nie je, príde neskôr. Zaujímavosťou je, že aj toto Mercedes-Benz nespracoval len tak hocijako, ale do dverí namontoval senzory, ktoré vedia, či sa dvere môžu otvoriť bez obmedzení. Ak je vedľa EQS zaparkované iné auto, tak sa dvere otvoria iba do takej miery, aby sa ničoho nedotkli.
Podstatnou súčasťou výbavy interiéru je **filter HEPA** s certifikátom „OFI CERT“ ZG 250-1, vraj posádku ochráni aj pred koronavírusmi a Mercedes dokáže v reálnom čase prostredníctvo infotainmentu informovať o tom, aká je kvalita ovzdušia okolo vozidla a do akej miery filter redukuje škodlivé častice. Všetky modely EQS sú vybavené elektrickým hnacím ústrojenstvom na zadnej náprave, verzie s pohonom 4MATIC majú elektrické hnacie ústrojenstvo dodatočne aj na prednej náprave. Okrem toho má vozodlo už v základnej výbave riadenie zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies až 4,5°. Je možné natočenie až o 10 stupňov, a to aktualizáciou cez internet. Prvé kusy pre zákazníkov budú v SR ešte tento rok, predaj začína na sume 114-tisíc eur. Aby sme povedali pravdu, nevieme sa dočkať redakčných testov, pretože tentokrát sme mali možnosť vyskúšať si EQS iba staticky v areáli luxusného hotela.
### Všetko podstatné o Mercedes-Benz EQS Dizajn podriadený aerodynamike a zadné partie, ktoré rozhodne nevyzerajú ako lumuzína. Nový Mercedes-Benz EQS nás prekvapil tým, že vyzerá celkom inak, ako všetci očakávali, od konvenčnej limuzíny Triedy S sa líši azda v každom ohľade. A to ste ešte nevideli interiér s obrovským panelom MBUX Hyperscreen! No a priam futuristicky vyzerá funkcia zatvárania vodičovych dverí podaním povelu rukou (funkcia automatické komfortné dvere). Toto je už divoké sci-fi, ktoré si ale čoskoro budete môcť kúpiť. Nikto nič lepšie neponúka. Mercedes-Benz EQS je prvý automobil luxusnej triedy jazdiaci výlučne na elektrický pohon, ktorý bol od základu postavený práve ako elektromobil na platforme EVA (Electric Vehicle Architecture od Daimleru). Táto kompletne nová koncepcia umožnila vznik dôrazne účelového dizajnu (Purpose-Design). Filozofia dizajnu sa prejavuje vo veľkoryso modelovaných plochách, zmenšených škárach a plynulých prechodoch (jednoliaty dizajn – seamless design). ### Pohony a dojazd Ako prvé modely sa na trh dostanú EQS 450+ s max. výkonom 245 kW a EQS 580 4MATIC s max. výkonom 385 kW a dojazdom do 770 kilometrov (podľa WLTP). Vysokovýkonná verzia s výkonom až 560 kW je v štádiu plánovania. Dlhý dojazd je výsledkom práce novej generácie akumulátorov s vyššou energetickou hustotou. Väčší z dvojice akumulátorov má využiteľnú kapacitu energie 107,8 kWh. To je o približne 26 percent viac ako pri EQC. Kto by mal otázky ohľadne ekologickosti získavania energie pre tento luxusný elektrický stroj, tomu Mercedes pripomína, že výrobca garantuje množstvo energie, ktoré prejde prostredníctvom služby Mercedes me Charge do siete z obnoviteľných zdrojov energie.
Všetky modely EQS sú vybavené elektrickým hnacím ústrojenstvom na zadnej náprave, verzie s pohonom 4MATIC majú elektrické hnacie ústrojenstvo dodatočne aj na prednej náprave. Okrem toho má vozodlo už v základnej výbave **riadenie zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies až 4,5°**. Je možné natočenie až o 10°, za splnenia zrejme technických podmienok sa táto funkcia bude dať dokúpiť prostredníctvom aktualizácie cez internet (OTA). To umožní priemer otáčania viac ako päť metrov dlhého vozidla EQS na úrovni 10,9 metra. Pokiaľ sa jedná o vyššie zmienený apel na aerodynamiku, **EQS je sériovým vozidlom s najlepšou aerodynamikou na svete**, súčiniteľ odporu vzduchu dosahuje rekordnú hodnotu cw 0,20.

Prvá jazda s Mercedes-Benz EQA: Lacné, smart a elektrické SUV s luxusným interiérom

Historicky prvá generácia modelu EQA od Mercedesu je technologickým hybridom. Je výhradne elektrický, ale postavený na platforme pre kompaktné vozidlá so spaľovacím motorom. Vyzerá to ale tak, že je to úplne jedno.

### Kvalita vzduchu ako jedna z priorít Mercedes venoval zvýšenú pozornosť aj zdravotnej bezpečnosti vozidla. V rámci systému Energizing Air Control sa využívajú filtrácia, senzorika, koncepcia zobrazovania a úprava vzduchu. Filter HEPA filtrácie odfiltruje jemný prach, drobné častice, peľ a ďalšie látky z privádzaného vonkajšieho vzduchu. Oxid siričitý a oxidy dusíka, ako aj pachy sa znižujú vďaka vrstve aktívneho uhlia. Filter HEPA má certifikát „OFI CERT“ ZG 250-1 v oblasti vírusov a baktérií a predklimatizovanie umožňuje vyčistenie vzduchu v interiéri ešte pred nastúpením do vozidla. ### Automatické dvere a umelá inteligencia Na želanie je EQS vpredu aj vzadu vybavená automatickými komfortnými dverami. Keď sa vodič priblíži k vozidlu, najprv sa vysunú kľučky dverí. Po ďalšom priblížení sa automaticky otvoria dvere vodiča. Prostredníctvom systému MBUX môže vodič otvoriť zadné bočné dvere a umožniť vstup napríklad deťom pri škole. EQS však dokáže aj dodatočne rozšíriť svoje schopnosti na základe nových skúseností, pretože vďaka umelej inteligencii (UI) je mimoriadne učenlivý. Vozidlo je v závislosti od výbavy vybavené až 350 snímačmi. Tieto snímače zaznamenávajú vzdialenosti, rýchlosti a zrýchlenia, svetelné pomery, zrážky a teploty, obsadenie miest na sedenie, ako aj žmurkanie vodiča či reč cestujúcich.
### Premietanie obrazov na cestu Za pozornosť tiež stojí použitie osvetľovacej techniky DIGITAL LIGHT, ktorá umožňuje premietanie pomocných značiek alebo výstražných symbolov na vozovku. Novinkou pri asistenčných funkciách sú zobrazenia začiatku kooperatívnej zmeny jazdného pruhu a výstrahy/upozornenia na smer, keď asistent udržiavania v jazdnom pruhu alebo asistent sledovania mŕtveho uhla rozpoznajú nebezpečenstvo. V prípade technológie DIGITAL LIGHT obsahuje každý svetlomet svetelný modul s troma výkonnými svetelnými diódami, ktorých svetlo sa láme a smeruje pomocou 1,3 milióna mikro zrkadiel. Rozlíšenie na jedno vozidlo je teda 2,6 milióna pixelov. Inteligentný parkovací pilot dokáže samočinne zaparkovať a vyparkovať auto a s balíčkom služieb DRIVE PILOT bude môcť EQS jazdiť vysoko automatizovane v hustej premávke alebo počas zápchy na vhodných úsekoch diaľnice najprv v Nemecku až do rýchlosti 60 km/h. ### MBUX Hyperscreen Najväčšiu pozornosť však nepochybne púta obrovská obrazovka rozprestierajúca sa na celej palubnej doske. MBUX Hyperscreen sa skladá z troch OLED displejov s uhlopriečkou 12,3 palca zaliatych v mierne zakrivenom skle s vysokou odolnosťou. Zaujímavosťou je, že zábavné funkcie sú počas jazdy dostupné len v rámci zákonných predpisov platných v konkrétnej krajine. Mercedes-EQ sa pritom spolieha na inteligentnú logiku blokovania, ktorá je založená na kamerovom systéme: keď kamera zistí, že sa vodič pozerá na displej spolujazdca, pri určitých obsahoch sa tento displej automaticky stlmí.
#### Kľúčové technické údaje:
EQS 450+EQS 580 4MATIC
NáhonNa zadné kolesáNa všetky kolesá
Elektrický stroj (elektrické stroje)Typ Permanentne aktivované synchrónne elektromotory (PSM)Permanentne aktivované synchrónne elektromotory (PSM)
Max. hnací výkon[11]kW245385
Max. hnací moment na výstupe prevodovkyNm568855
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs6.24.3
Maximálna rýchlosť[12]km/h210210
Kapacita energie akumulátora, použiteľná (WLTP)kWh107.8107.8
menovité napätieVolty396396
Max. rekuperačný výkon[13]kW186290
Palubná nabíjačka (sériovo/na želanie)kW11/2211/22
Čas nabíjania[14] z nabíjacej skrinky alebo z verejnej nabíjacej stanice (nabíjanie striedavým prúdom) (11/22 kW)h10/510/5
Čas nabíjania[15] z rýchlonabíjacej stanice (jednosmerný prúd)min3131
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdomkW200200
Nabíjanie jednosmerným prúdom za 15 minút[16] – dojazd (WLTP)km Až do 300Až do 280
Kombinovaná spotreba (WLTP)kWh/100 km20,4 – 15,721,8 – 17,4
Emisie CO₂ (WLTP)g/km00
Kombinovaná spotreba (NEDC)kWh/100 km19,1 – 16,020,0 – 16,9
Emisie CO₂ (NEDC)g/km00
Vozidlo
Dĺžka/šírka/výška mm5 216/1 926/1 5125 216/1 926/1 512
Dĺžka/šírka/výška (USA)mm5 265/1 926/1 5135 265/1 926/1 513
Rozchod kolies vpredu/vzadumm1 667/1 6821 667/1 682
Priemer otáčania (s riadením zadnej nápravy 4,5°/10°)m11,9/10,911,9/10,9
Objem batožinového priestoru podľa VDAL610 – 1 770610 – 1 770
Prevádzková hmotnosť[17]kg2 4802 585
Zaťaženiekg465 – 545475 – 550
Najväčšia prípustná celková hmotnosťkg2 945 – 3 0253 060 – 3 135
Hodnota cw od0,20 [18]0,20 [18]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia