Coca Cola nám ukázala novú flotilu Octavii G-TEC: Prečo uprednostnila CNG pred elektromobilmi či naftou?

Ak ste čakali, že Coca Cola bude do áut inštalovať chladiace boxy, sklameme vás. Vyžadovala najmä automatickú prevodovku, adaptívny tempomat a nízke emisie.
Vydané  Text: 
Značky Coca Cola a Škoda sú v našom regióne známe už desiatky rokov trvajúcou spoluprácou. Spočiatku firma využívala vozidlá značky Ford, pred tridsiatimi rokmi sa ale preorientovala na výrobcu z Mladej Boleslavi. V minulosti išlo napríklad o Favority s polepom s ikonickými prepletenými písmenami, v týchto dňoch sa vozový park spoločnosti aktualizoval o nové Octavie. Boli sme pritom. Odovzdanie flotily nových Octavii spojené s výrobou propagačných materiálov prebehlo minulý týždeň 20. júla priamo pred Národným futbalovým štadiónom v Bratislave. Napriek tomu, že nešlo o verejnú akciu s médiami, dvadsať zaparkovaných červených Octavii s logami amerického nápoja budilo pozornosť okolia a ľudia si ich fotili na mobily ako nevšedný úkaz. Je pravda, že červená farba Octaviam svedčí, avšak rozhodne to nebola iba estetika, čo spoločnosť doviedlo k rozhodnutiu aktualizovať vozový park pre svoj stredný manažment. „Firemnú flotilu áut od výrobcu ŠKODA AUTO s pohonom CNG na Slovensku už tvorí sedem vozidiel Škoda Scala a päť vozidiel VW Caddy Maxi TGI. V ďalších mesiacoch bude nasledovať postupná výmena všetkých vozidiel. Coca-Cola má na Slovensku až 150 zamestnancov, ktorí ich využívajú denne. Odovzdanie nových vozidiel je súčasťou celkovej obmeny vozového parku v Čechách a na Slovensku a zahŕňa až 300 vozidiel s pohonom CNG a niekoľko plug-in hybridov. **Spaľovaním CNG nevznikajú takmer žiadne tuhé častice** a produkuje sa menej škodlivých skleníkových plynov,“ uvádza tlačová správa.
Interiér Škoda Octavia G-TEC: Žiadne chladiace boxy na nápoje, tieto autá sú určené pre manažment, preto je tu automatická prevodovka, sledovanie mŕtveho uhla, asistencia pri jazde či adaptívny tempomat.
### Nie je to iba o peniazoch Aj nás zaujímalo, ako to vlastne s CNG je. Je pravda, že sú náklady podstatne nižšie ako pri prevádzke naftových motorov a zohľadnila takéto prepočty Coca Cola pri výbere nových vozidiel? Dostali sme skôr neutrálnu odpoveď: „*V rámci tendra na dodávateľa vozidiel sme kalkulovali ako náklady na pohonné hmoty, tak aj celkové náklady TCO (Total Cost Ownership)*,“ uviedol pre Autoviny.sk **Martin Pridala**, Fleet manager Coca-Cola HBC CZ/SK. **Pridala** pritom pripomína, že išlo o viac ako iba zníženie nákladov na prevádzku: „*Ako CCH CZSK prirodzene pozeráme na náklady a hľadali sme ideálnu „zlatú strednú cestu“ nezvyšovania nákladov na vozový park s naplnením cieľa udržateľnosti a znižovania emisií CO2*.“ „*Našimi krokmi chceme prispieť k stabilizovaniu klímy, pretože táto oblasť je pre nás kľúčová. Do roku 2030 znížime v rámci celej spoločnosti Coca-Cola HBC naše absolútne emisie pre priamu prevádzku a výrobu o 55 % v porovnaní s rokom 2017. V spolupráci s našimi partnermi nám táto zmena vozového parku pomôže znížiť emisie v Čechách a na Slovensku o 20 %*,“ uviedla **Mária Kolarovská**, obchodná riaditeľka pre Slovensko zo spoločnosti Coca-Cola.
Zľava: Mária Kolarovská (Coca Cola), Jan Procházka (Škoda) a Peter Mozolák (SPP CNG)
### Prečo nie elektromobily? Dnes je to už isté. [Autá s benzínovým a naftovým motorom v roku 2035 skončia](https://www.autoviny.sk/novinky/122639/automobilky-reaguju-na-zakaz-predaja-benzinovych-a-naftovych-aut-v-europskej-unii-fitfor55). Teda, aspoň v Európskej únii a platí to iba pre nové registrácie, pričom významné európske automobilky už dnes vyjadrujú podporu tejto verejnosťou ťažko akceptovanej stratégii.Niektoré tvrdia, že aj tak po roku 2030 už nechceli vyrábať iné autá ako tie na elektrinu, prípadne s vodíkovými článkami. Prirodzene nás zaujímalo, prečo sa aj slovenská Coca Cola nevydala cestou elektromobility, keď je evidentne tak perspektívna. Problém tkvie, neprekvapivo, v súčasných reáliách tohto pohonu. „*V tejto fáze projektu uvažujeme nad elektrickými vozidlami pre senior management team. Prechod na čistú elektromobilitu si vyžaduje istý čas a ďalšie investície do rozvoja nabíjacích staníc. Na projekte intenzívne pracujeme a zvažujeme správne načasovanie, kedy elektomobilitu otvoríme pre ďalšie kategórie vozidiel v rámci CarPolicy. Dôležitá je dostupnosť rýchlo-nabíjacích staníc a, samozrejme, cenovo zaujímavé vozidlo s dobrým dojazdom cez 400 km. Vždy je dôležitý pomer cena – výkon. V tomto prípade TCO a nulové emisie*,“ upresnil pre Autoviny.sk Martin Pridala. ### Ako sa jazdí s CNG? **Automobily s technológiou spaľovania stlačeného zemného plynu CNG sú považované za lepšiu alternatívu k LPG**, čo je skvapalnený ropný plyn. V prvom rade už získavanie tohto paliva je šetrnejšie k životnému prostrediu, pretože zemný plyn je k dispozícii „tak ako je“, zatiaľ čo LPG je vedľajším produktom ťažby ropy. Výhodou pohonu na princípe spaľovania plynu sú podstatne nižšie emisie škodlivých plynov a tiež zanedbateľné emisie pevných častíc. Z hľadiska vodiča je iba veľmi malý rozdiel medzi jazdou s motorom TSI na benzín a G-TEC, čo je benzínový motor schopný spaľovať aj zemný plyn. V prípade týchto vozidiel s automatickou prevodovkou DSG možno registrovať mierne zníženie hluku z motora a veľmi pozorný vodič si všimne o málo slabšiu dynamiku. My sme nové Octaviu s motorom G-TEC otestovali iba nedávno, celý test si môžete prečítať kliknutím na odkaz nižšie, prikladáme aj odkaz na testy plug-in hybridných verzií OCTAVIA iV:

Najúspornejšia Škoda Octavia má pod kapotou štvorvalec! Za 15 eur prejdete z Bratislavy do Košíc

Budúcnosť automobilového priemyslu častokrát spájame s elektromobilmi či vodíkom. Existuje však aj tretia alternatíva, ktorá je už dnes pripravená nahradiť klasické spaľovacie autá bez väčších kompromisov. Na mysli máme stlačený zemný plyn (CNG), ktorému verí aj koncern Volkswagen. **Dnes si môžete zaobstarať fabrické auto na CNG bez väčších problémov,** tento pohon využívajú aj najnovšie modely ako SEAT Leon, Audi... Prečítať celé




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia