Porsche Cayenne Turbo GT: Vyskúšali sme superšportové SUV, ktoré prekonalo rekord na Nürburgringu!
Hľadáte jediné auto do rodiny, ktoré zvládne všetko? Porsche Cayenne Turbo GT je superšport, SUV a diaľničná limuzína v jednom!
Vydané Text: Peter Orosz
- Ako prvá redakcia na Slovensku sme vyskúšali nové Porsche Cayenne GT
- S paketom Sport Chrono Package akceleruje z 0 na 100 km/h za fantastických 3,3 sekudy
- Zisťovali sme, čo sa zmenilo na pohonnom ústrojenstve so štvorlitrovým osemvalcom
- Kapacita nádrže Cayenne GT je až 90 litrov, čo ho predurčuje na dlhé trasy diaľnicami
- Porsche Cayenne GT jazdil motoristický novinár Peter Orosz vo Švédsku
### NA OKRUHU
Keďže sme však nechceli, aby nám cestu skrížili ekologickí aktivisti na čele s Gretou Thunberg, vybrali sme sa po prílete z letiska priamo na tamojší závodný okruh Gotland Ring s dĺžkou 7,3 km, ktorý si od miestnych jazdcov vyslúžil prezývku „malý Nürburgring“. Členitý reliéf, rýchle, pomalé aj dvojité zákruty, šikany či vlásočnice. **Skutočne dokonalé miesto na overenie schopností každého auta.**
Inžinieri z Porsche si dali záležať na tom, aby bol Cayenne Turbo GT použiteľný aj na závodnej trati. Rozhodne nešlo len o osadenie výkonnejšieho motora pod kapotu. Okrem toho, že **osemvalec dostal pevnejšie ojnice, piesty či dokonca kľukový hriadeľ,** prepracované boli aj ďalšie časti vozidla. Gigantickému výkonu prispôsobili tiež vodou chladenú 8-stupňovú prevodovku s pohotovejším radením. Na nižšej hmotnosti má podiel špecifický titánový výfuk s vynechaným stredovým tlmičom a karoséria zas môže rátať s karbónovou strechou, karbónovými aerodynamickými prvkami a odľahčenými 22-palcovými diskami kolies. Exteriéru dominujú ďalšie funkčné prvky ako napríklad väčšie nasávacie otvory či aktívny zadný spojler, ktorý poskytne o 25 kg väčší prítlak v porovnaní s modelom Turbo S. K tomu všetkému si môžete ešte prirátať o niečo tuhší, o 17 mm znížený vzduchový podvozok či na mieru vyvinuté pneumatiky Pirelli P Zero Corsa. Výsledok?
Pri prvotnom zrýchlení z miesta vás hrubá sila zaprie do športovej sedačky a mohutná karoséria sa chvíľkovo nakloní dozadu. Je neuveriteľné, ako dokážu systémy v spolupráci s pohonom všetkých štyroch kolies preniesť kolosálnych 850 Nm krútiaceho momentu na cestu bez akéhokoľvek preklzu so zachovaním maximálnej stability, **spoza volantu nie sú pri plnom zrýchlení potrebné takmer žiadne korekcie smeru.** Prevodovka v športovom režime okamžite reaguje a nechá motor vytočiť až k červenému poľu. Na dvojke prekračujeme rýchlosť 100 km/h a Cayenne Turbo GT začína tušiť, že dnes sa nepôjde na spotrebu.
Krátko pred koncom prvej rovinky mi v spätnom zrkadle udrie do očí aktívny zadný spojler, ktorý sa automaticky vysúva do prvej polohy. Prišiel čas brzdiť, no už v prvej zákrute sa ukázalo, že so spomaľovaním sa nemusíte ponáhľať. Všetky zmysly vám síce podvedomo šepkajú, že v prípade 2 300 kilogramov vážiaceho SUV by bolo vhodné zošliapnuť brzdový pedál o niečo skôr, no karbón-keramické brzdy vypĺňajúce takmer celý vnútorný priemer 22-palcových diskov prekonávajú všetky prvotné očakávania. Keď však príde správny čas, musíte na ne razantne dupnúť, pretože samotný pedál je v športovom režime o niečo tvrdší. Zároveň dovoľuje relatívne presné dávkovanie brzdného účinku. **Pomerne tuhé je tiež samotné riadenie, ktoré v športovom režime presne a rýchlo reaguje na pohyby volantom.** Jeho veniec obtiahnutý alcantarou navyše krásne padne do ruky a poskytuje slušný grip, takže sa vám len tak nevyšmykne z rúk. Na okruhu s ním však musíte zaobchádzať jemne, Cayenne Turbo GT potrebuje čas na prenos hmotnosti pred vjazdom do zákruty.
### HRANICE MOŽNÉHO
Napriek tomu, že znížený podvozok a trojkomorové vzduchové odpruženie krásne optimalizuje náklony karosérie, fyzikálne zákony oklamať nedokážu. Ak to s rýchlosťou preženiete, alebo budete chcieť Cayenne prekvapiť náhlou zmenou smeru, začne sa vzpierať. A to nechcete. Autu musíte vopred naznačiť, čo sa chystáte urobiť. **Najlepšie jemnými pohybmi volantu či citlivou prácou s pedálmi.** Po zoznamovacom kole sme začali výraznejšie zrýchľovať a nás neprestávalo prekvapovať, s akou chuťou sa Porsche Cayenne vrhalo do zákrut, v ktorých pôsobilo až prekvapivo neutrálnym dojmom. Podvozok a riadenie s vodičom neustále komunikujú a dávajú mu včas vedieť, kde by bolo vhodné pri ďalšom kole upraviť štýl jazdy či znížiť rýchlosť. Napriek tomu **má skutočné limity Porsche položené vysoko, no treba otvorene priznať, že dostať sa k ním vyžaduje poriadnu dávku odvahy aj šoférskeho umenia.** So všetkými pomocnými elektronickými funkciami však zvládne svižnú jazdu na okruhu aj človek bez pretekárskej licencie.
A v tom tkvie zmysel tohto auta. **Nikto neočakáva, že majestátny Cayenne Turbo GT nahradí na okruhu 911ku.** Väčšinu času strávi toto SUV na bežných cestách, kde bude robiť pasažierom radosť prvotriednym spracovaním a komfortom pre 4 dospelé osoby s batožinou. Je neuveriteľné, že s jediným autom môžete zdolávať obrubníky pred nákupným centrom, vybrať sa s rodinou na výlet do hôr a pri jazde na nemeckej diaľnici dosiahnuť rýchlosť 300 km/h. A keď vás rovná cesta náhodou prestane baviť, s modelom Turbo GT stačí kedykoľvek odbočiť na najbližší závodný okruh a znepríjemniť život legendám od Ferrari, McLarenu či Lamborghini.
[CAR id=17114]
[TECHNICKÉ ÚDAJE na stránke výrobcu](https://www.porsche.com/international/models/cayenne/cayenne-models/cayenne-turbo-gt/)
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia