Ako vo všetkých technologických odvetviach, aj v oblasti palív pre spaľovacie motory prebieha neustály vývoj. Špecialisti zo spoločnosti OMV v spolupráci s poprednými výrobcami áut, výskumnými centrami a univerzitami neustále pracujú na inováciách.
V Trnave sa objavili nové autobusy bez klimatizácie. Po medializácii a tlaku verejnosti na sociálnych sieťach nakoniec mesto [zváži inštaláciu klimatizačnej jednotky](https://www.trnava.sk/sk/aktualita/trnava-ma-sedemnast-novych-autobusov-mad?fbclid=IwAR3pID8ZoakAK5CVXvAdK3NSyK1jjfOQDPWk8w8Al1bTrnEPljbik0juva4) do nových vozidiel.
*„V dobrej viere sme sa spoľahli na erudovanosť dopravcov a tiež skúsenosti kolegov z niektorých iných miest, kde hovoria o veľmi nízkej, resp. diskutabilnej účinnosti klimatizácie v podmienkach podobných našim,“* hovorí vedúci odboru dopravy MsÚ Maroš Škoda.
*„Samozrejme, že naším cieľom je spokojnosť občanov a komfort cestujúcich, preto v praxi otestujeme autobus s klimatizáciou a bez nej a po vyhodnotení všetkých faktorov aj finančnom vyčíslení opätovne zvážime, či klimatizáciu do MAD doplníme,“* doplnil M. Škoda.
**Mesto Trnava uvádza, že klimatizácia v MHD nemá zmysel z troch hlavných dôvodov.**
* Zastávky MAD sú v Trnave veľmi blízko pri sebe (300 – 500 metrov),
* na zastávkach sa otvárajú všetky dvere, ochladený vzduch by preto okamžite unikal z autobusu,
* aby bol autobus vychladený pred prvou jazdou, musel by na konečnej stáť s naštartovaným motorom, čo by znamenalo zvýšené emisie a hlučnosť
Obyvatelia však argumentujú tým, že **cestovná rýchlosť autobusov mestskej hromadnej dopravy je pomerne nízka, obzvlášť počas dopravných špičiek.** Vyššie teploty v letných mesiacoch na priamom slnku môžu spôsobiť, že priestor pre cestujúcich sa zohreje aj na viac než 40 °C. Nedávno zakúpené **vozidlá značky SOR navyše disponujú len úzkymi otvárateľnými oknami, ktoré pri státí vozidla nedokážu priestor účinne vyvetrať.**
Klimatizované vozidlá mestskej hromadnej dopravy dnes už navyše fungujú aj v Košiciach či Bratislave, kde sú vzdialenosti medzi zastávkami rovnako krátke ako v Trnave. **Regulácia teploty v kabíne je bežným štandardom v zahraničí už dlhé roky.**
**Mesto Trnava podpísalo so spoločnosťou Arriva zmluvu na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy.** Prvá súťaž pritom bola vyhlásená ešte začiatkom roka 2019, no v októbri bola zrušená pre [nezáujem uchádzačov.](https://imhd.sk/tt/doc/sk/20170/Mesto-Trnava-vyhlásilo-už-tretiu-súťaž-na-poskytovateľa-služieb-MHD) Ďalší pokus prebehol v júli 2020, no aj v tomto prípade nebol do súťaže predložený minimálny počet ponúk zo strany možných poskytovateľov. Po dlhom trápení sa napokon mestu podarilo... Prečítať celé