Kto v Paríži v letnej horúčave zažil dopravnú zápchu vie, že ovzdušie je vtedy takmer nedýchateľné. Podarí sa ambicióznej starostke vyhnať autá z centra mesta úplne? Možno. No radikálne riešenia väčšinou zásadnú zmenu neprinášajú.
– Na veľkej časti ciest je už dnes rýchlosť obmedzená na 30 km/h
– V pláne sú veľké škrty parkovacích miest
– Parkovné by vraj po novom mali platiť aj skútre
Byť v oblasti osobnej dopravy radikálny je dnes v móde. Ak sa niekto odváži argumentovať realitou, či dokonca zdravým rozumom, je v lepšom vykázaný na trestnú lavicu, alebo ho horda premotivovaných ekologických hejterov rovno doslova zadupe pod zem. Súťaž o najekologickejšieho ekológa aktuálne prebieha v Paríži. Starostka mesta sa totiž rozhodla v boji so stavom klímy v meste postupovať pomerne radikálne.
**Slimačie tempo má znížiť emisie a zvýšiť bezpečnosť.**
Aktuálne je na veľkej časti ciest znížená maximálna rýchlosť o 20 km/h. Autá sa teda po cestách plazia rýchlosťou 30 km/h, a tak ich predbehne aj rýchlejší cyklista. Hoci to znie komicky, s týmto opatrením by sa dalo, minimálne na cestách s vysokým výskytom chodcov, súhlasiť. Otázne samozrejme je, či motory pri tejto rýchlosti napracujú vo vyšších otáčkach… Ale v prípade bezpečnosti je to toto opatrenie celkom určite na mieste. Plán počíta s tým, že by mal počet dopravných nehôd so smrteľnými následkami klesnúť o 40 percent.
**Preč s parkovacími miestami!**
Tak toto už znie, minimálne z pohľadu emisií produkovaných autami, oveľa menej logicky. Plán radných mesta počíta s tým, že zo súčasného počtu 140 000 povrchových parkovacích miest má zaniknúť až 60 000. Až sa nám chce povedať, že ak nebude regulovaný vjazd do mesta, budú dopravné zápchy oveľa väčšie, než sú v súčasnosti. Na cestách totiž zostane množstvo automobilov, ktorých majitelia budú zúfalo hľadať parkovacie miesto. V centre mesta sa teda budú pohybovať dlhšie, než predtým.
**Parkové budú platiť aj skútre…**
Doteraz platilo, že parkovné za skútre sa v centre Paríža neplatilo. Po novom by sa to malo zmeniť. Opäť jedno opatrenie, ktoré s ekológiou nie celkom korešponduje. Skúter má totiž podstatne nižšiu spotrebu ako auto a jeho nároky na veľkosť parkovacieho miesta sú podstatne menšie.
**Prinesú súčasné problémy korekciu?**
Aktuálne problémy so šírením koronavírusu by nás okrem iného mali naučiť, že hromadná doprava nie je všeliekom. Zostáva nám teda veriť, že sa radikálnym ekológom otvoria oči a budú hľadať iné, menej radikálne riešenia. Život a minulosť nás už neraz mnohokrát presvedčil, že akýkoľvek fanatizmus je škodlivý. Jeden problém totiž možno (čiastočne) vyrieši, no iný vytvorí.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Paríž spustil boj proti osobnej doprave. Vykáže osobné autá z centra úplne?