Trnava bojuje proti autám. Motiváciou presadnúť majú byť zastarané autobusy bez klimatizácie

**Mesto Trnava podpísalo so spoločnosťou Arriva zmluvu na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy.** Prvá súťaž pritom bola vyhlásená ešte začiatkom roka 2019, no v októbri bola zrušená pre [nezáujem uchádzačov.](https://imhd.sk/tt/doc/sk/20170/Mesto-Trnava-vyhlásilo-už-tretiu-súťaž-na-poskytovateľa-služieb-MHD) Ďalší pokus prebehol v júli 2020, no aj v tomto prípade nebol do súťaže predložený minimálny počet ponúk zo strany možných poskytovateľov. Po dlhom trápení sa napokon mestu podarilo… Prečítať celé
Vydané  Text: 
**Mesto Trnava podpísalo so spoločnosťou Arriva zmluvu na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy.** Prvá súťaž pritom bola vyhlásená ešte začiatkom roka 2019, no v októbri bola zrušená pre [nezáujem uchádzačov.](https://imhd.sk/tt/doc/sk/20170/Mesto-Trnava-vyhlásilo-už-tretiu-súťaž-na-poskytovateľa-služieb-MHD) Ďalší pokus prebehol v júli 2020, no aj v tomto prípade nebol do súťaže predložený minimálny počet ponúk zo strany možných poskytovateľov. Po dlhom trápení sa napokon mestu podarilo predĺžiť pôsobenie spoločnosti [Arriva,](https://arriva.sk/spolocnost-arriva-a-mesto-trnava-podpisali-zmluvu-na-zabezpecenie-mestskej-hromadnej-dopravy/) ktorá **zabezpečí prevádzku autobusov MHD v Trnave až do roku 2031.** Hlavným kritériom pri vyhodnocovaní ponúk bola cena, pričom k ďalším podmienkam patrí zabezpečenie obsluhy 13 liniek v rámci mesta s minimálne 34 nízkopodlažnými autobusmi, ktorých maximálny priemerný vek nepresahuje 10 rokov. ### BEZ KLIMATIZÁCIE Aj z tohto dôvodu pristúpila Arriva k nákupu nových autobusov SOR NB 12 City. Prvých 17 vozidiel bude zaradených do premávky už v priebehu tohto roka, obmena autobusov však bude kompletná až v roku 2026. **Konštrukčne však nejde o nový typ vozidla, model SOR NB 12 City vyrába česká spoločnosť od roku 2006.** Už dnes môžeme hovoriť o konštrukčne zastaranom vozidle, pričom v čase dodania posledného kusu pôjde prakticky o dvadsať rokov starý model, ktorý **nevyhovuje moderným požiadavkám na prepravu cestujúcich v meste.** Verejnosť kritizuje nákup nových autobusov hneď v niekoľkých smeroch. **Väčšine sa nepáči skutočnosť, že nové autobusy nie sú vybavené plnohodnotnou klimatizáciou pre cestujúcich.** Chladenie kabíny pre cestujúcich by malo byť pri súčasných letných horúčavách samozrejmosťou, autobusy na ďalších 10 rokov si však musia vystačiť s úzkymi oknami a stropným ventilátorom. **V tomto smere s najväčšou pravdepodobnosťou pochybilo práve mesto.** Spoločnosť Arriva uvádza, že ak by mesto malo špecifickú požiadavku, je možné autobusy vybaviť klimatizáciou dodatočne.
Stropný ventilátor pripomína autobusy z minulého storočia.
### SPÄŤ K NAFTE V Trnave dnes pôsobia mestské autobusy spaľujúce ekologickejší zemný plyn (CNG). Je všeobecne známe, že zemný plyn je možné vyrábať aj z biomasy (rozložiteľného odpadu) a pri jeho spaľovaní produkujú vozidlá výrazne menej škodlivých látok než porovnateľné benzínové či naftové motory. **Nové autobusy SOR NB 12 City však využívajú výhradne naftový agregát v rámci emisnej normy Euro 6.** Generálny riaditeľ spoločnosti Arriva, László Ivan, toto rozhodnutie [obhájil](https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/arriva-odovzdala-do-uzivania-17-novych-autobusov-pre-mestsku-hromadnu-dopravu-v-trnave/) nižšou obstarávacou cenou klasických naftových autobusov. Pôvodné autobusy na CNG totiž boli kupované jednorázovo s finančnou podporou Európskej únie.
SOR vyrába zakúpené autobusy už od roku 2006, v čase dodania posledných kusov tak budú mať viac než 20 rokov.
### TRNAVSKÝ PARADOX Mesto Trnava dlhodobo bojuje proti rozširujúcej sa automobilovej doprave v meste. V prvej polovici tohto roka prijali poslanci VZN, ktoré zriaďuje nepopulárne rezidentské parkovanie a od augusta tiež dôjde k trojnásobnému navýšeniu ceny za parkovné v centre mesta. Nové poplatky majú v prvom rade demotivovať bežných ľudí vlastniť auto, čo naznačujú aj vyjadrenia primátora Trnavy na sociálnych sieťach. Ak nedôjde k želanému zníženiu počtu áut, nevylučuje ďalšie zvyšovanie poplatkov. Vodičom však ako alternatívu mesto ponúka pomerne riedku sieť liniek s dlhými intervalmi medzi jednotlivými spojmi, ktorej **vozidlá neposkytujú ani základný komfort v podobe klimatizácie.** Zástupcovia mesta sa tiež pravidelne **odvolávajú na produkciu emisií a zhoršovanie kvality ovzdušia, no v rámci obnovy vozového parku MHD uprednostnili klasické naftové motorizácie** pred batériovým pohonom alebo zemným plynom.
V interiéri chýbajú tiež nabíjacie USB vstupy pre mobilné zariadenia cestujúcich.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia