Prvé kilometre za volantom nového Traficu Spaceclass nám odhalili, že byť vodičom osobnej dodávky nie je žiadna hanba. Jazdu na tomto aute si môžete aj užívať.
Ako vo všetkých technologických odvetviach, aj v oblasti palív pre spaľovacie motory prebieha neustály vývoj. Špecialisti zo spoločnosti OMV v spolupráci s poprednými výrobcami áut, výskumnými centrami a univerzitami neustále pracujú na inováciách.
* **Renault má nových silných hráčov na trhu s osobnými dodávkami aj ľahkými úžitkovými vozidlami**
* **Modely Kangoo Van a Kangoo Express Van vynikajú neskutočnou variabilitou**
* **Ako jazdí nový Renault Trafic Spaceclass?**
* **Môže Renault Trafic Spaceclass konkurovať prémiovým osobným dodávkam a mikrobusom?**
* **Akú spotrebu má nový Renault Trafic Spaceclass?**
Renault nám na jednom podujatí predstavil modely Kangoo Van, Kangoo Express Van aj Trafic Spaceclass. Podujatie sa konalo za zvýšených bezpečnostných opatrení v novovybudovaných priestoroch na Starej Vajnorskej v Bratislave.
Dnes sme sa vďaka slovenskému zastúpeniu značky Renault osobne zoznámilli s horúcimi novinkami na trhu s ľahkými úžitkovými vozidlami. Ide o modely Trafic a Kangoo, pričom oba sú dostupné vo viacerých vyhotoveniach.
Zatiaľ čo legendárny Trafic si na Slovensku zadovážite vo verziách Combi, Combi Van a Spaceclass, Kangoo je v predaji ako Kangoo Van a Kangoo Express Van. [Modelom Kangoo sme sa venovali v samostatnom príspevku pred niekoľkými dňami](https://www.autoviny.sk/novinky/122389/renault-uz-na-slovensku-predava-nove-male-dodavky-express-van-verzia-kangoo-van-bude-aj-s-automatom), určite stojí za to venovať im pozornosť. Tieto šikovné ľahké dodávky vynikajú fantastickou variabilitou vnútorného priestoru a mimoriadnou výhodou v porovnaní s konkurenciou je **verzia bez ľavého bočného B-stĺpika karosérie**, čo umožňuje nakladanie rozmerného tovaru aj bez potreby otvárania zadných asymetrických dverí. A aj tá asymetria zadných dverí má význam – umožňuje otvárať dvere aj v prípade, že za Kangoom už nie je dostatok parkovacieho miesta.
Nové ľahké dodávky Renault Express Van a Kangoo Van.
Veľkosť vozidla L2 znamená, že celková dĺžka Traficu dosahuje 5 480 mm, vysoké je takmer dva metre. Do podzemných garáží nákupných centier sa ešte zmestí.
### Trafic Spaceclass
Dostali sme príležitosť absolvovať prvé jazdy na nových Traficoch, konkrétne na verzii Spaceclass. Priestorová trieda? Ako by ste tento názov preložili? V nás evokuje pojem prvej triedy, čo aj fakticky zodpovedá pohode na zadných sedadlách, ktoré možno **konfigurovať do ľubovôle**. V našom prípade pracovníci Renaultu, ktorí pre tieto novinárske jazdy prišli až z Francúzska, usporiadali zadnú časť do protismerného sedenia, pričom uprostred interiéru bola **masívna konzola s vyklápacími stolíkmi**.
Kvalita sedenia vzadu je špičková a iba ťažko budete nachádzať dôvod, prečo by sme mali do svojej firmy nakupovať prémiové osobné dodávky, keď relatívne lacný Renault Trafic ponúka takúto vysokú hodnotu. Všetkých (v našom prípade) päť zadných sedadiel malo plnohodnotnú šírku aj výšku, masívne hlavové opierky, krajné sedadlá boli vybavené vyklápacími lakťovými opierkami.
K tomu si pripočítajte **samostatné výduchy klimatizácie pre zadných pasažierov** zapracované do dvoch samostatných panelov a stále objemný batožinový priestor za piatymi dverami, vo výsledku cestujete ako v prvej triede v lietadle. Na celkovom dobrom dojme sa podieľal aj krásny biely strop, ktorý celý interiér presvetlil aj bez presklenej strechy, a tiež **kožené čalúnenie Riviera** všetkých sedadiel. Nemajú odvetrávanie, tak sa na nich v lete možno trocha zapotíte.
Takto si predstavujeme prémiovú prepravu!
V sedemmiestnom usporiadaní interiéru je stále dostatok priestoru pre obrovskú porciu batožiny, v našom vozidle nechýbalo ani pevné plato kufra.
### Priestor vodiča
Nemenej dôležité je to, ako Renault pristúpil k pracovisku vodiča, bezpečnosti a k jazdným vlastnostiam.
Priestor určený pre vodiča zodpovedá tomu, čo nachádzame vzadu. Stretávame sa s pomerne **vysokým kvalitatívnym štandardom** a hoci sú materiály na palubovke tvrdé, v prípade takéhoto vozidla to nikomu neprekáža. **Vysoký posed za volantom** vytvára výborný výhľad na okolie, ktorý ešte dodatočne vylepšuje zadná **cúvacia kamera**. Je škoda, že je skôr menej kvalitná, jej obraz má nízke rozlíšenie a nevidí preto do veľkej diaľky.
Predná časť interiéru určená pre vodiča a spolujazdca. Vyzerá skoro luxusne, nemyslíte?
**Vodič má k dispozícii dva displeje**, jeden na prístrojovom paneli a druhý na samom vrchole stredovej konzoly. Prístrojový panel okrem displeja využíva aj klasické analógové ukazovatele, čo hodnotíme kladne. Displej je farebný, orientovaný vertikálne, prehľadný, v prostredí sa pohybuje jednoducho, intuitívne, nemáme mu čo vytýkať.
Stredový displej, našťastie, neprevzal aj funkcie klimatizácie, tá má vyhradený **vlastný ovládací panel s mechanickými otočnými voličmi**. Tak to má byť! Reakcie systému na dotyky sú skôr pomalšie, ocenili by sme vyššiu rýchlosť, ale aj citlivosť na dotyky. Zaujímavosťou je **matná povrchová úprava displeja** a USB konektor priamo na prednej strane obrazovky.
### V meste dynamický, na diaľnici ako guľa
**Jazdné vlastnosti stále zodpovedajú osobnej dodávke**, takže sa vie pomerne dosť nakloniť v ostrej zákrute, na druhej strane podvozok solídne tlmí nerovnosti a nedáva zadným pasažierom pocítiť chabú kvalitu našich ciest. Nepochybne je to aj pre **masívne sedadlá**, ktoré ešte dodatočne tlmia vibrácie a nárazy.
V zmiešanej prevádzke sme dosiahli priemernú spotrebu 9,9 l/100 km. Metodika WLTP ale namerala 7,7 l/100 km.
S Traficom Spaceclass sme prešli trasu, ktorá pozostávala z diaľnice, okresiek aj mesta, približne v pomere 50:25:25. Nebolo pre nás prekvapením, že **najlepšie výkony vozidlo podávalo práve v rýchlostiach nad 90 km/h** – vtedy motor krásne pracuje v optimálnych otáčkach, neruší násilným znižovaním otáčok na úkor vyšších vibrácií, **má vynikajúcu pružnosť** a preraďovanie medzi pruhmi na diaľnici je priam lahodné. Áno, to je to správne slovo, *lahodné*.
Koniec koncov, šoférovať osobné dodávky vie byť skutočným zážitkom a Renault ho podporuje aj celkovou dobrou atmosférou vo vozidle. **Akustický komfort** je aj pri rýchlosti 150 km/h na dobrej úrovni, bez problémov sa môžete rozprávať so svojím spolujazdcom.
Piate dvere sa otvárajú smerom hore, takže je potrebný pomerne veľký priestor vzadu, aby ste sa dostali k batožine. Alternatívne sa k viete dostať aj z interiéru.
Počas nášho zoznamovacieho testu **sme dosiahli spotrebu 9,9 l/100 km**, išlo o **naftový motor Blue dCi 150 s automatickou prevodovkou EDC**. Výkon tohto motora je max. 110 kW (150 k), ale max. krútiaci moment dosahuje až 350 Nm, čomu Trafic Spaceclass vďačí za promtné reakcie na stlačenie akceleračného pedála a celkovo dobrý pocitový výkon. Šesťstupňová automatická prevodovka má aj možnosť manuálneho radenia, ale vôbec sme nemali potrebu radiť ručne, pretože počítač riadil všetko správne, bez oneskorení, bez podtáčania, skrátka ideálne. **Oficiálne má mať táto konfigurácia spotrebu 7,7 l/100 km**, čo je na auto dlhé 5 480 mm a vysoké takmer dva metre.
Nový Renault Trafic Spaceclass sa na Slovensku predáva od 39 400 eur s DPH, čo je viac ako desaťtisíc viac ako základný osobný variant Combi Van.
Zamrzí, že Trafic Spaceclass **v sérii neponúka aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu**. Namiesto toho, aby samočinne korigoval natočenie volantu, iba na príbliženie sa čiare upozorní zvukom. **Akustický alarm** znie hlasno z pravého alebo ľavého reproduktora, je neprepočuteľný, evokuje zvuk kolesa prechádzajúceho cez drážkovanú vozovku. Na druhej strane nami testované vozidlo malo funkcie ako **sledovanie mŕtveho uhla, systém rozpoznávania dopravných značiek s varovaním o prekročení rýchlosti, systém automatického núdzového brzdenia a tiež jednoduchý tempomat** bez adaptívnej funkcie.
### Cena a dostupnosť
Nový Renault Trafic sa na Slovensku predáva už dnes za cena od **28 800 eur s DPH za verziu Combi Van**.
**Verzia Combi začína na cene 29 600 eur s DPH** a nami testovaný variant Spaceclass na Slovensku figuruje s cenou **od 39 400 eur s DPH**. To je podstatný cenový rozdiel, ale toto už nie je auto na rozvoz pracovníkov na stavbu, ale na prevoz VIP cestujúcich z letiska na hotel.
Zamrzí však, že v tejto cene chýbalo to aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, predsa len sa očakáva, že týmto autom budú šoféri jazdiť dlhé hodiny a asistenciu by určite ocenili. Faktom ostáva, že mnohí profesionáli majú radšej stopercentnú kontrolu nad vozidlom a okrem tempomatu sa spravidla vyhýbajú všetkému, čo by im zasahovalo riadenia – a takíto ľudia budú nepochybne z nového Traficu Spaceclass nadšení.
Čo dodať? Tešíme sa na štandardný týždňový redakčný test!
AUTOVINY.SK » Aktuality » Nový Renault Trafic Spaceclass je prvá trieda nielen pre Francúzov
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk