Ako vo všetkých technologických odvetviach, aj v oblasti palív pre spaľovacie motory prebieha neustály vývoj. Špecialisti zo spoločnosti OMV v spolupráci s poprednými výrobcami áut, výskumnými centrami a univerzitami neustále pracujú na inováciách.
* **Renault má nových silných hráčov na trhu s osobnými dodávkami aj ľahkými úžitkovými vozidlami**
* **Modely Kangoo Van a Kangoo Express Van vynikajú neskutočnou variabilitou**
* **Ako jazdí nový Renault Trafic Spaceclass?**
* **Môže Renault Trafic Spaceclass konkurovať prémiovým osobným dodávkam a mikrobusom?**
* **Akú spotrebu má nový Renault Trafic Spaceclass?**

Renault nám na jednom podujatí predstavil modely Kangoo Van, Kangoo Express Van aj Trafic Spaceclass. Podujatie sa konalo za zvýšených bezpečnostných opatrení v novovybudovaných priestoroch na Starej Vajnorskej v Bratislave.
Dnes sme sa vďaka slovenskému zastúpeniu značky Renault osobne zoznámilli s horúcimi novinkami na trhu s ľahkými úžitkovými vozidlami. Ide o modely Trafic a Kangoo, pričom oba sú dostupné vo viacerých vyhotoveniach.
Zatiaľ čo legendárny Trafic si na Slovensku zadovážite vo verziách Combi, Combi Van a Spaceclass, Kangoo je v predaji ako Kangoo Van a Kangoo Express Van. [Modelom Kangoo sme sa venovali v samostatnom príspevku pred niekoľkými dňami](https://www.autoviny.sk/novinky/122389/renault-uz-na-slovensku-predava-nove-male-dodavky-express-van-verzia-kangoo-van-bude-aj-s-automatom), určite stojí za to venovať im pozornosť. Tieto šikovné ľahké dodávky vynikajú fantastickou variabilitou vnútorného priestoru a mimoriadnou výhodou v porovnaní s konkurenciou je **verzia bez ľavého bočného B-stĺpika karosérie**, čo umožňuje nakladanie rozmerného tovaru aj bez potreby otvárania zadných asymetrických dverí. A aj tá asymetria zadných dverí má význam – umožňuje otvárať dvere aj v prípade, že za Kangoom už nie je dostatok parkovacieho miesta.
Nové ľahké dodávky Renault Express Van a Kangoo Van.

Veľkosť vozidla L2 znamená, že celková dĺžka Traficu dosahuje 5 480 mm, vysoké je takmer dva metre. Do podzemných garáží nákupných centier sa ešte zmestí.
### Trafic Spaceclass
Dostali sme príležitosť absolvovať prvé jazdy na nových Traficoch, konkrétne na verzii Spaceclass. Priestorová trieda? Ako by ste tento názov preložili? V nás evokuje pojem prvej triedy, čo aj fakticky zodpovedá pohode na zadných sedadlách, ktoré možno **konfigurovať do ľubovôle**. V našom prípade pracovníci Renaultu, ktorí pre tieto novinárske jazdy prišli až z Francúzska, usporiadali zadnú časť do protismerného sedenia, pričom uprostred interiéru bola **masívna konzola s vyklápacími stolíkmi**.

V zmiešanej prevádzke sme dosiahli priemernú spotrebu 9,9 l/100 km. Metodika WLTP ale namerala 7,7 l/100 km.
S Traficom Spaceclass sme prešli trasu, ktorá pozostávala z diaľnice, okresiek aj mesta, približne v pomere 50:25:25. Nebolo pre nás prekvapením, že **najlepšie výkony vozidlo podávalo práve v rýchlostiach nad 90 km/h** – vtedy motor krásne pracuje v optimálnych otáčkach, neruší násilným znižovaním otáčok na úkor vyšších vibrácií, **má vynikajúcu pružnosť** a preraďovanie medzi pruhmi na diaľnici je priam lahodné. Áno, to je to správne slovo, *lahodné*.
Koniec koncov, šoférovať osobné dodávky vie byť skutočným zážitkom a Renault ho podporuje aj celkovou dobrou atmosférou vo vozidle. **Akustický komfort** je aj pri rýchlosti 150 km/h na dobrej úrovni, bez problémov sa môžete rozprávať so svojím spolujazdcom.

Piate dvere sa otvárajú smerom hore, takže je potrebný pomerne veľký priestor vzadu, aby ste sa dostali k batožine. Alternatívne sa k viete dostať aj z interiéru.
Počas nášho zoznamovacieho testu **sme dosiahli spotrebu 9,9 l/100 km**, išlo o **naftový motor Blue dCi 150 s automatickou prevodovkou EDC**. Výkon tohto motora je max. 110 kW (150 k), ale max. krútiaci moment dosahuje až 350 Nm, čomu Trafic Spaceclass vďačí za promtné reakcie na stlačenie akceleračného pedála a celkovo dobrý pocitový výkon. Šesťstupňová automatická prevodovka má aj možnosť manuálneho radenia, ale vôbec sme nemali potrebu radiť ručne, pretože počítač riadil všetko správne, bez oneskorení, bez podtáčania, skrátka ideálne. **Oficiálne má mať táto konfigurácia spotrebu 7,7 l/100 km**, čo je na auto dlhé 5 480 mm a vysoké takmer dva metre.