Ceny áut neustále rastú a tento trend sa tak skoro nezmení. Čo je za tým?
Nové autá sú rok od roka drahšie a drahšie. Vo väčšine prípadov za to však automobilky nemôžu, nakoľko ich hlavnou prioritou je predávať práve nové autá. Čo sa teda skrýva za týmto fenoménom?
Vydané Text: David Hecl
Nie je to však len o technológiách. Tie tvoria podstatnú časť ceny auta, avšak nie úplnú. **Na vývoj cien áut má výrazný vplyv aj aktuálna spoločenská situácia**. Automobilky mali predovšetkým v minulom roku veľké problémy s výrobou. Bolo to v dôsledku pandémie COVID-19, ktorá aktuálne opäť pôsobí na ceny nových áut. Okrem toho sa v posledných mesiacoch čoraz viac skloňuje tzv. „kremíková kríza“, ktorá núti automobilky opäť obmedzovať výrobu.
### Ďalšia kríza a zdražovanie na obzore?
**Nedostatok čipov, ktoré sú v moderných autách kľúčovým prvkom je len ďalším kamienkom do celej mozaiky vývoja cien áut**. Poďme si teraz uviesť pár príkladov. **V roku 2000 stála nová Škoda Fabia 1,4 Classic 319 990 SKK. Pri prepočte na Euro pri vtedajšom kurze (26.6.2000 1 € = 42,555 SKK) je to 7 520 €. Dnes nová Škoda Fabia začína na 11 760 €**. Škoda mala vždy na našom trhu extrémne silné postavenie a preto do porovnania zahrnieme aj **obľúbenú Octaviu. Tá v základnej výbave v roku 2000 stála 376 000 korún. To je pri prepočte s vtedajším kurzom 8 835 €. Dnes už Octavia v základnej výbave stojí 18 050 €**.
**Netýka sa to však len Škody. Nárast cien je pozorovaný naprieč všetkými automobilkami. Za 21 rokov však narástla aj inflácia a minimálna mzda. Zatiaľ čo priemerný Slovák v roku 2000 zarábal 11 430 SKK, teda pri prepočte vyššie uvedeným kurzom niečo okolo 270 €, dnes je to už 1 124 €. Môžeme teda povedať, že s rastom platov rastie aj cena áut a všetkého tovaru na trhu**.
Samozrejme, že vtedajšie modely nemali ani zďaleka takú výbavu ako dnešné. Dalo by sa povedať, že Fabia alebo Octavia v roku 2000 nemali v najvyššej výbave prvky, ktoré sú dnes už štandardom. K zvyšovaniu cien rovnako dopomohla aj zmienená inflácia, ktorá dopomohla k plošnému rastu cien za všetok tovar. Či sa s tým zmierime alebo nie, automobilky si chtiac-nechtiac budú pýtať za autá čoraz viac peňazí. Bohužiaľ za to môže veľké množstvo faktorov, ktoré samotní výrobcovia ovplyvniť nemôžu.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia