Daimler a VW skracujú pracovný čas, automobilky majú problém s nedostatkom súčiastok pre nové autá

Spoločnosti Daimler a Volkswagen skracujú pracovný čas v niektorých svojich závodoch, pretože automobilky naďalej trpia nedostatkom dodávok čipov, ktorý počas tohto roka významne brzdí výrobu nových automobilov. Informoval o tom [Automotive News Europe](https://europe.autonews.com/automakers/daimler-and-vw-cut-working-hours-chip-shortage). Spoločnosť Daimler, ktorá vyrába aj automobily značky Mercedes-Benz, tento týždeň skracuje pracovný čas vo svojich nemeckých závodoch v Brémach a Rastatte, uviedla hovorkyňa pre Automotive… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Spoločnosti Daimler a Volkswagen skracujú pracovný čas v niektorých svojich závodoch, pretože automobilky naďalej trpia nedostatkom dodávok čipov, ktorý počas tohto roka významne brzdí výrobu nových automobilov. Informoval o tom [Automotive News Europe](https://europe.autonews.com/automakers/daimler-and-vw-cut-working-hours-chip-shortage). Spoločnosť Daimler, ktorá vyrába aj automobily značky Mercedes-Benz, tento týždeň skracuje pracovný čas vo svojich nemeckých závodoch v Brémach a Rastatte, uviedla hovorkyňa pre Automotive News Europe. Dodala pritom, že situácia je v súčasnosti nestála a nie je možné urobiť prognózu dopadu. Spoločnosť Volkswagen skráti pracovný čas vo svojej továrni vo Wolfsburgu budúci týždeň, uviedol hovorca. Generálny riaditeľ značky Volkswagen, Herbert Diess, minulý mesiac uviedol, že najväčšia európska automobilka je z dôvodu nedostatku v „núdzovom režime“. Je možné predpokladať, že dôsledky nedostatočných dodávok polovodičových súčiastok budú pretrvávať do takej miery, že nepriaznivo ovplyvnia zisky a v druhom štvrťroku, ktorý sa končí o dva týždne. Napĺňajú sa tak predpoklady, ktoré Volkswagen [avizoval ešte v máji a predtým v marci](https://finweb.hnonline.sk/zahranicna-ekonomika/2339425-problem-s-dodavkami-cipov-pre-automobilky-bude-trvat-este-niekolko-mesiacov-hlasi-volkswagen). Šéf koncernu VW Herbert Diess v marci upozornil, že v dôsledku nedostatku čipov nedokázala spoločnosť vyrobiť 100-tisíc áut. Zároveň dodal, že tento výpadok sa automobilke počas tohto roka dobehnúť nepodarí, uvádza [denník HNOnline.sk](https://finweb.hnonline.sk/zahranicna-ekonomika/2339425-problem-s-dodavkami-cipov-pre-automobilky-bude-trvat-este-niekolko-mesiacov-hlasi-volkswagen). ### Výroba VW na Slovensku Na Slovensku výroba v spoločnosti Volkswagen prebieha v rámci možností naďalej. [Podľa TASR](https://www.teraz.sk/ekonomika/volkswagen-slovakia-spusta-ockovanie/556057-clanok.html) spoločnosť Volkswagen Slovakia spustila v pondelok ako jeden z prvých zamestnávateľov na Slovensku očkovanie proti ochoreniu COVID-19. Nechať sa zaočkovať priamo v podniku môžu zamestnanci bratislavského a martinského závodu. Pred dvomi týždňami spoločnosť oslavovala **30 rokov pôsobenia na Slovensku** (od roku 1991). Automobilka dnes zamestnáva okolo 11-tisíc ľudí, je najväčším zamestnávateľom v krajine a do štátneho rozpočtu prispieva najvyššími daňami a odvodmi, čo ocenila aj prezidentka Zuzana Čaputová počas svojej návštevy fabriky. V roku 2023 navyše príde na Slovensko takmer miliardová investícia, ktorá podporí výrobu elektrických vozidiel a vytvorí ďalších dvetisíc pracovných miest. Volkswagen teda so Slovenskom evidentne počíta ako s dlhodobým partnerom. ### Prečo problém s čipmi vznikol? Automobilky sa v súčasnosti stretávajú s nedostatkom dodávok polovodičových súčiastok, čipov, ktoré moderné automobily nevyhnutne potrebujú. Ide o rovnaký problém, ako keby niektorý zo subdodávateľov materiálov alebo súčiastok motora nebol schopný plniť svoje záväzky. Čipy v autách sú potrebné nielen pre infotainmenty, ale pre prakticky základnú funkcionalitu. Nedostatok čipov má byť dôsledkom zmeny spotrebiteľského správania počas pandémie ochorenia COVID-19. Spoločnosti, ktoré vyrábajú čipy a polovodičové súčiastky ako také, presmerovali výrobné kapacity na segment domácej zábavy a mobilnej techniky. Automobilky v tom čase výrobu pozastavovali pre obavy zo šírenia choroby vo vlastných závodoch, a tak sa výrobcovia súčiastok museli zaviazať dodávať produkty výroby inému priemyslu. Automobilky pre šetrenie nákladov na uskladňovanie už roky využívajú priebežné doručovanie od dodávateľov, takže fakticky nemali vlastné sklady so strednodobými alebo krátkodobými zásobami. Očakáva sa, že dodávky čipov sa normalizujú počas tohto roka, ale automobilky už zrejme svoje pôvodné ročné plány výroby nedobehnú. Napríklad spoločnosť Hyundai Motor Group už rokuje s juhokórejskými čipovými spoločnosťami, aby jej pomohli znížiť závislosť na zahraničných dodávateľoch kvôli globálnemu nedostatku, ktorý zastavil montážne linky v automobilkách po celom svete, uviedli agentúre Reuters štyria ľudia oboznámení s touto záležitosťou, [informáciu priniesol Automotive News Europe](https://europe.autonews.com/automakers/hyundai-chases-s-korean-chips-amid-shortage-report-says).







Inzercia

Inzercia