Automobilový priemysel je dôležitý nielen pre Slovensko, ale aj pre ostatné európske krajiny. Je prirodzené, že pracovné príležitosti v blízkom zahraničí budú atraktívne aj pre Slovákov.
**Závislosť Slovenska na automobilovom priemysle nadobudla nezdravé rozmery**, tvrdia mnohí kritici aktuálnej naviazanosti našej ekonomiky na zahraničný kapitál. Negatívny dopad by mohol mať nielen odchod automobiliek za hranice, ale aj **drastické zníženie dopytu po nových automobiloch vo svete** – a to nevieme nijak ovplyvniť, čo nás oberá o momentálne často skloňovaný pojem „**udržateľnosť**“. Tá sa medzičasom stala tak dôležitou, že veľké spoločnosti ju zohľadňujú vo svojich dlhodobých stratégiách v domnení, že ich to zachráni pred potenciálnym odlivom investorov.
Nepriaznivé scenáre dokonca prirovnávajú Slovensko k americkému mestu Detroit, ktoré po odchode automobilky a zrušení dodávateľských reťazcov nadobudlo status „mesta duchov“.
**Na druhej strane** je pravdou, že v pomere k počtu obyvateľov **náleží Slovensku status najväčšieho výrobu automobilov na svete** a v dobrých časoch z našej naviazanosti na automobilový priemysel prosperujeme. A napríklad Volkswagen Slovakia na Slovensku [už pôsobí viac ako 30 rokov](https://ekonomika.sme.sk/c/22671447/volkswagen-slovakia-oslavuje-30-rokov-navstivila-ho-aj-prezidentka.html), čo popiera domnienky o dočasnosti automobilovej výroby u nás.
Slováci majú možnosť pracovať v automobilovom priemysle aj mimo našej krajiny, napríklad v Maďarsku či v Česku. V Česku vyrábajú svoje automobily aj značky Hyundai, Škoda či Toyota. Práve Toyota tento rok avizovala rozšírenie svojho výrobného závodu v českom Kolíne. Výroba Yarisu sa ukazuje ako výhodný projekt, pretože sa tomuto malému vozidlu na trhoch darí. Každá piata Toyota predaná v Európe bola v minulom roku práve týmto malým modelom a má priaznivú budúcnosť, preto výrobca rozširuje výrobu z francúzskeho Valenciennes aj do českého Kolína.
Yarisu sa veľmi darí. Každá piata Toyota predaná v Európe bola v minulom roku práve týmto malým modelom a má priaznivú budúcnosť, preto výrobca rozširuje výrobu aj do českého Kolína.
Najnovšie sa od Toyoty dozvedáme, že **v Kolíne sa bude vyrábať aj ďalší model automobilky segmentu A**. Pôjde o **malý automobil** prednostne určený do mesta, ktorého názov ani dizajn zatiaľ neboli zverejnené. V súčasnosti má Toyota v danom segmente model Aygo, ktorý o číslo menší ako populárny Yaris. Toyota vo svojej tlačovej správe uvádza aj nasledovné:
*Toyota Motor Europe potvrdila, že bude pokračovať vo výrobe nového modelu segmentu A vo svojom závode Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) v Kolíne*.
*Závod v českom Kolíne sa už zapojil do projektu TNGA prípravou výroby novej Toyoty Yaris. Nový model v segmente A bude využívať podvozkovú platformu GA-B a stane sa už druhým modelom TNGA vyrábaným v Českej republike.*
*Nový model segmentu A je vo všetkých ohľadoch – od vývoja po výrobu – európskym vozidlom. To je v súlade s úsilím firmy rozširovať výrobné aktivity v Európe a tiež s nedávnym oznámením, že Toyota plánuje zvýšiť do r. 2025 svoj predaj v Európe na 1,5 mil. vozidiel*.
Táto správa prichádza krátko po tom, čo výrobca vyhlásil, že [bude naďalej pokračovať vo výrobe malých lacných áut](https://www.autoviny.sk/novinky/122178/padlo-dolezite-rozhodnutie-toyota-bude-vyrabat-male-lacne-auta-aj-nadalej). Toyota bude naďalej pokračovať v rozvoji segmentu minivozidiel, ktorý je pre Európu dôležitý, a potvrdzuje výrobu už tretieho modelu značky, ktorý využíva podvozkovú platformu GA-B. Plánovaný model bude hrať úlohu vstupnej brány k značke Toyota a zachová si svoj kľúčový parameter, ktorým je cenová dostupnosť.
Napriek tomu, že nepoznáme názov ani dizajn nového vozidla, môžeme predpokladať, že pôjde o niečo podobné s konceptom **[Toyota Aygo X prologue](https://www.autoviny.sk/novinky/122226/na-takychto-autach-budeme-jazdit-vsetci-toyota-aygo-x-prologue-je-obrazom-europskej-mobility)**. *Názov nového vozidla segmentu A, spustenie a predpokladaný objem jeho výroby budú oznámené v ďalších mesiacoch*, uzatvára Toyota.
Inzercia
Inzercia
AUTOVINY.SK » Aktuality » Ďalšia príležitosť na prácu pre Slovákov: Toyota začne vyrábať nové auto segmentu A, jeho meno zatiaľ utajuje
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk