Kapotu otvoria už len v servise a nabíjací konektor nahradený hrdlom nádoby ostrekovača. Prvé takéto auto už ide do predaja.

Viete, čo je toto za auto? Najviac prekvapení budú fanúšikovia jeho výrobcu
Vydané  Text: 
Ak máte radi netradičné riešenia v autách, toto sa vám bude naozaj páčiť. Značka BMW predstavila svoj nový model iX, vôbec prvé vozidlo postavené na modulárnej platforme pre elektromobily spoločnosti BMW Group. SUV s názvom iX značka predstavila spoločne s elektrickým sedanom i4, ktorému sme venovali samostatný príspevok:

ODHALENÉ! Nové BMW i4 je prelomový model, ktorý spraví EV ešte atraktívnejšími

Ak ste medzičasom nadobudli dojem, že nové autá sú už len elektrické SUV, crossovery a hatchbacky, BMW vás nepochybne poteší. Sedan strednej triedy i4 je stelesnením autopriemyslu, aký naozaj chceme.

# Nové BMW iX Nové BMW iX je elektrické SUV s nápadným vzhľadom, ktoré je popri novej dizajnovej filozifii značky BMW aj nositeľom niekoľkých zaujímavých riešení. V prvom rade sa predná kapota nedá otvoriť len tak – na tento účel budú vybavení iba technici v servisoch. Pýtate sa, ako sa potom bude dolievať voda do ostrekovačov? Toto BMW vyriešilo vskutku svojsky, a to hrdlom nádoby ostrekovača, ktoré ústí pod logom na prednej kapote. Teda na mieste, kde by iní výrobcovia mohli umiestniť napríklad nabíjací konektor. Dôvod, pre ktorý sa BMW rozhodlo nesprístupniť motorový priestor len tak komukoľvek, spočíva v ochrane neškolených jednotlivcov pred vysokým napätím a prúdom.
Nemenej zaujímavé sú zapustené kľučky dverí a vyhotovenie predných ľadviniek. Tie už nemajú význam z pohľadu chladenia, ale sú panelom, pod ktorým sa nachádzajú senzory. Tie využívajú bezpečnostné asistenčné funkcie.
Všetka energia, ktorá sa spotrebuje pri výrobe nového BMW iX, má byť podľa slov automobilky získaná čisto z regionálnych obnoviteľných zdrojov a kompletné zostavenie vozidla prebieha v závode v meste Dingolfing. So zámerom pripraviť výrobu na novú generáciu vozidiel sa musela výrobná linka modernizovať a celkové investície dosiahli 400 miliónov eur. Vyrábať nové autá skrátka nie je lacná záležitosť. Mnohé z týchto prestavieb a úprav pre model BMW iX však využijú aj nasledujúce generácie modelov BMW radu 7 a 5. Tie budú z liniek závodu v meste Dingolfing schádzať v najbližších rokoch. V BMW i4 sa výrobca rozhodol zachovať skôr klasický interiér, ale model iX má už vnútorný priestor nápadne modernejší, inovácie sú viditeľné hneď na prvý pohľad. V porovnaní s i4 má iX odlišný volant aj celkové vyhotovenie palubnej dosky. Spoločným prvkom je rozmerná obrazovka BMW Curved Display združujúca prístrojový panel s centrálnym displejom.
Mnohých fanúšikov značky môže zaraziť, ako nové BMW vyzerá zozadu. Už si mohli zvyknúť, že aj taká X6 pôsobí veľmi futuristicky, ale v tomto prípade výrobca zachádza ešte ďalej. A ešte nápadnejšie iX vyzerá, keď má otvorené piate dvere. Vzhľad je vec vkusu, z praktického hľadiska ale oceňujeme napríklad to, že aj s otvorenými kufrovými dverami sú viditeľné svetlá.
Cúvacie svetlá a zadné hmlovky sa spolu s odrazkami nachádzajú v podobnom extrémne štíhlom pásiku v difúzore v zadnom nárazníku. Sekundárne svetelné jednotky umiestnené na vonkajších hranách vozidla mimo otvárania veka batožinového priestoru obsahujú smerovky, zadné svetlá a brzdové svetlá, čím je zaistené, že podstatná svetelná signalizácia je viditeľná aj v prípade otvoreného veka batožinového priestoru ### Výkony, dojazdy a dostupnosť verzií
Model BMW iX sa do celosvetového predaja dostane v novembri 2021. Na začiatok predaja sa predstavia modely BMW iX xDrive50 so systémovým výkonom 385 kW (523 k), s kombinovanou spotrebou elektrickej energie od 23,0 do 19,8 kWh na 100 kilometrov, s emisiami CO2 na úrovni 0 g/km a s dojazdom do vzdialenosti viac ako 630 kilometrov podľa testovacieho cyklu WLTP (predbežné hodnoty) a BMW iX xDrive40 so systémovým výkonom 240 kW (326 k), s kombinovanou spotrebou elektrickej energie od 22,5 do 19,4 kWh na 100 kilometrov, s emisiami CO2 na úrovni 0 g/km a s dojazdom do vzdialenosti viac ako 425 kilometrov podľa testovacieho cyklu WLTP. Ponuku modelov neskôr obohatí ešte výkonnejšia verzia BMW iX M60. Prvý čisto elektrický automobil BMW M v segmente SAV dosiahne výkon viac ako 440 kW (600 k). Úplne nové spojenie technológie BMW eDrive značky BMW i so športovými vývojovými schopnosťami BMW M GmbH povedú aj pri jazde bez vypúšťania lokálnych emisií k výnimočnému zážitku z výkonu. Toto vozidlo dosiahlo v testovacom cykle kombinovanú spotrebu elektrickej energie na úrovni 21,6 kWh na 100 kilometrov, emisie CO2 dosahujú hodnotu 0 g/km. (Pri všetkých údajoch o výkone motora a spotrebe energie ide o prognózy na základe doterajšieho stavu vývoja vozidiel.)
Predná náprava modelu BMW iX je s dvojitými lichobežníkovými ramenami a čisto elektrické modely dostali špeciálne vyvinutú päťprvkovú zadnú nápravu Predná a zadná náprava vozidla vytvárajú takmer paralelnú os natáčania, čo vedie k mimoriadne harmonickému prenosu a naklápaniu kolies pri prejazde zákrutou.
BMW iX sa na požiadanie bude dodávať s adaptívnym podvozkom s elektronicky ovládanými tlmičmi a so vzduchovým odpružením oboch náprav s automatickou reguláciou svetlej výšky. Svetlá výška karosérie sa dá nastavovať aj prostredníctvom tlačidla na stredovej konzole. V základnom nastavení sa pri rýchlosti 140 km/h zníži svetlá výška karosérie o 10 milimetrov. Okrem stability jazdy vo vysokých rýchlostiach sa zlepšia aj aerodynamické vlastnosti a zvýši sa dojazd. Okrem toho sa dá svetlá výška zdvihnúť o 20 milimetrov, čo prináša výhody pri jazde po zlých cestách, prípadne pri veľmi ostrých vjazdoch do garáží. Toto nastavenie sa dá aktivovať pri jazde do rýchlosti 35 km/h. Úroveň svetlej výšky sa dá upraviť aj prostredníctvom tlačidla My Modes. V režime SPORT sa svetlá výška karosérie pri každej rýchlosti štandardne zníži o 10 milimetrov.







Inzercia

Inzercia