Používanie smeroviek na kruhovom objazde: určite jazdíte správne?

Dopravná hádanka z praxe, ktorá rozháda internet: viete jazdiť na takejto križovatke správne?
Vydané  Text: 
* **Používanie smeroviek na kruhovom objazde s viacerými jazdnými pruhmi.** * **Môže sa na kruhovom objazde s viacerými jazdnými pruhmi predchádzať?** * **Kto dáva komu prednosť pri prechádzaní z jedného pruhu do druhého?** Pri vyhotovení našich odporúčaní vychádzame výhradne z platnej legislatívy: [Zákon o cestnej premávky č. 8/2009](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/). ### Používanie smeroviek na kruhovom objazde Používate počas jazdy na okruhovom objazde smerovky? A robíte to správne? Občas sa stane, že vidíme vodičov, ktorí na kruhovom objazde zapínajú smerovky vľavo, aby dali ostatným vedieť, že pokračujú v jazde a nemajú úmysel výjsť z objazdu von. Inokedy vidíme vodičov, ktorí nezapnú smerovky ani vtedy, keď kruhový objazd opúšťajú. Oba tieto zvyky sú nesprávne. Vodič má používať smerovky (blinker) vždy, keď opúšťa kruhový objazd: § 30 odsek 5 Znamenie o zmene smeru jazdy vodič nedáva pri vjazde do kruhového objazdu. Pri jazde po kruhovom objazde vodič dáva znamenie o zmene smeru jazdy, ak z takej križovatky vychádza. ### Používanie smeroviek na kruhovom objazde s viacerými jazdnými pruhmi Používanie smerových svetiel ale má svoje špeficiká v prípade, že sa nachádzame na kruhovom objazde s viacerými pruhmi. Platí, že keď vodič so svojím vozidlom prechádza z jedného pruhu do druhého, mení smer jazdy. A pri zmene smeru jazdy je vodič povinný informovať zapnutím pravého alebo ľavého smerového svetla. Takže ak sa na kruhovom objazde preraďujete z jedného pruhu do druhého, musíte používať smerovky aj v prípade, že ste na kruháči len vy a „ste na hlavnej“. ### Kto dáva komu prednosť pri prechádzaní z jedného pruhu do druhého? Ak sa na kruhovom objazde nachádzajú dva a viac jazdných pruhov, platia pri preraďovaní sa medzi nimi práve také isté povinnosti, ako v prípade bežnej cesty s viacerými jazdnými pruhmi v rovnakom smere. Práve tu sa uplatňuje § 10 a jeho rôzne odseky: *Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy*. **Na ceste s troma jazdnými pruhmi** v jednom smere jazdy je **vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu**. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu. To neplatí pri súbežnej jazde, keď vodič idúci v pravom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla v ľavom jazdnom pruhu zaradenie sa do kolóny idúcich vozidiel, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy vpravo. Vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu pri zaraďovaní sa do kolóny idúcich vozidiel pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho v pravom jazdnom pruhu.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia