ODHALENÉ! Nové BMW i4 je prelomový model, ktorý spraví EV ešte atraktívnejšími

Ak ste medzičasom nadobudli dojem, že nové autá sú už len elektrické SUV, crossovery a hatchbacky, BMW vás nepochybne poteší. Sedan strednej triedy i4 je stelesnením autopriemyslu, aký naozaj chceme.
Vydané  Text: 
Máte už plné zuby automobiliek, ktoré sa predbiehajú v tom, kto vymyslí netradičnejší koncept karosérie a že všetky nové autá jazdia na elektrinu? Úprimne, je to váš problém, pretože viac ako na samotné autá sa nechávate pohltiť nesympatiami k európskym reguláciám. Pre tých, ktorí si nové autá naozaj kupujú a nielen ich komentujú, nie je elektromobilita takým vážnym problémom, pretože vedia, že môže celkom vyhovovať ich životnému štýlu a každodenným potrebám. Že nemôžu dvakrát ročne na jeden záťah prejsť z Bratislavy do Košíc? Alebo na Makarsku? No a čo? Veď v takom prípade si požičajú za zopár stoviek eur väčšie, komfortnejšie auto s naftovým motorom a problém je razom vyriešený. Je potrebné zmieriť sa s tým, že byť dospelým stojí peniaze a osobná mobilita si bude takisto pýtať čoraz viac financií. No a ak im práve elektromobil vôbec nevyhovuje, jednoducho si ho nekúpia.
### Stredná trieda, ale Gran Coupé! Značka BMW tento týždeň predstavila svoj nový **prelomový model**. Volá sa i4 a ide o prvé vozidlo svojho radu. Poznáme síce BMW radu 4, ktorý predstavuje ideálny medzistupeň medzi trojkami a päťkami, ale v elektrickej verzii má ponúkať celkom odlišný charakter. Sedan je podľa slov výrobcu praktickým štvordverovým Gran Coupé a v predaji bude tiež ako **historicky prvé vozidlo BMW M**. Pôjde o verziu **BMW i4 M50 s dvomi motormi, spoločným maximálnym výkonom 400 kW (544 k) a pohonom všetkých kolies**! Čo ohromí ešte viac, je **maximálny krútiaci moment celého systému až 795 Nm**! Dojazd pri kombinovanej spotrebe 19-24 kWh/100 km dosahuje 510 kilometrov. Ani slabšia verzia ale nie je žiadne zmierenie sa s horším, **BMW i4 eDrive 40** má jeden elektrický motor za zadnej náprave s **max. výkonom 250 kW (340 k)**, pohon zadných kolies a dojazd až 590 km – to je už číslo vychádzajúce z metodiky WLTP, teda v NEDC bude dojazd ešte dlhší. Krútiaci moment je rovnako mimoriadny, až 430 Nm. Spotreba energie sa podľa rovnakej metodiky pohybuje v rozpätí 16 až 20 kWh/100 km a už za 10 minút nabíjania možno akumulátor doplniť na 164 kilometrov ďalšej jazdy. Maximálny nabíjací výkon pri oboch modeloch totiž dosahuje závratných 210 kW – samozrejme, po pripojení k takto výkonnej nabíjacej stanici. [GALLERY id=31566] **Technické údaje konfigurácie i4 eDrive40** sú natoľko pozoruhodné, že by sa mohlo zdať, že zákazník ani nebude motivovaný doplácať za špičkovú verziu i4 M50. V skutočnosti budú rozdiely **dostatočne podstatné**, aby sa misky váh pri rozhodovaní naklonili **v prospech modelu M**. Tak napríklad ťažisko sa znížilo až o 37 mm v porovnaní s BMW radu 3, automobil je vybavený početnými estetickými a funkčnými aerodynamickými prvkami na karosérii, je vybavené Adaptívnym M pružením s variabilnými tlmičmi VDC a variabilným športovým riadením. Ďalej výrobca zapracoval na zvýšení záporného odklonenia prednej nápravy pre lepšie prejazdy zákrutami a tiež na rozložení hmotnosti. Nie je presne 50:50, ako častokrát výrobcovia uvádzajú, BMW ide s kožou na trh s presnosťou na desatinné miesta 48,2:51,8. Samozrejme, že toto rozloženie hmotnosti počas jazdy nepriaznivo ovplyvňuje vodič, spolujazec, posádka a príkladná batožina. V porovnaní s BMW radu 3 je predný rozchod kolies väčší o 26 mm a zadný o 12 mm, poteší tiež vzduchové pruženie na zadnej náprave. ### Starý-nový interiér Na interiér sme čakali s veľkými očakávaniami. [Koncept BMW i4 z roku 2020](https://www.autoviny.sk/novinky/120781/bmw-upravilo-svoje-logo-je-dizajnovo-cistejsie-a-nadalej-bez-vrtule) bol odvážny vonku aj vnútri. Z konceptu si napokon produkčná i4 odniesla iba hrubú koncepciu dizajnu a novinka navyše nenesie ani avizované upravené logo automobilky. Aj interiér výrobca pretavil do oveľa konzervatívnejšej podoby. Namiesto nápadne minimalistického interiéru s rozsiahlym využítím medených akcentov (zrejme odkazjúcich na farbu vinutia elektromotora) sa tak stretávame so staro-novým interiérom, ktorý je pre BMW typický už druhé desaťročie.
Inovácie ale predsa len nachádzame. Namiesto tradičnej zapustenej prístrojovej dosky je už ale po novom spojená s centrálnym displejom do jednej širokej obrazovky. Pripomína vám to riešenie, s ktorým pred rokmi prišiel Mercedes-Benz? Nepochybne, ale v tomto prípade viac ako o napodobňovaní hovorme o prirodzenom vývoji. Interiér BMW i4 si zachováva svoju výraznú orientáciu na vodiča, ponúka tradičnú ergonómiu a zdanlivým krokom o niekoľko rokov späť je použitie volantu s masívnym stredom. Vo verzii M50 bude mať síce rovnaký obvod a tvar venca, ale vnútro bude o niečo kompaktnejšie a ramená dostanú pozmenený tvar. Batožinový priestor má základný objem 470 litrov a po sklopení zadných troch sedadiel sa sprístupňuje priestor s kapacitou do 1 290 litrov.
### Bude BMW meniť batérie namiesto nabíjania? Keď som sa koncom minulého týždňa zúčastnil videohovoru s **Davidom Alfredom Ferrufinom Camachom, lídrom projektu BMW i4** ([LinkedIn](https://www.linkedin.com/in/david-alfredo-ferrufino-camacho-a43524152/?originalSubdomain=de)), zaujímala ma aj častá starosť fanúšikov značky BMW o výdrž a rýchlosť nabíjania akumulátorov. Je dôležité brať tieto obavy o životnosť akumulátorov vážne, pretože predpokladám, že majitelia novej i4 budú prevažnú časť života tohto vozidla jazdiť nadmieru dynamicky a občas svoje vozidlo prevetrajú aj na okruhu (najmä M50).
Camacho sa na novinársku otázku k eventuálnej výmene batérií ako alternatíve k nabíjaniu vyjadril neutrálne, diplomaticky, teda že takúto možnosť nepotvrdzuje ani nevyvracia. Medzi riadkami ale môžeme čítať avízo, že nad takouto možnosťou BMW nielen špekuluje, ale aj reálne uvažuje a veľmi pravdepodobne by išlo práve o modely radu BMW i, ktoré by technológiu battery-swapping využilo. Je to však otázka budúcnosti bez časového rámca. Výmena batérií by mohla byť silným argumentom v prospech kúpy BMW i4, pretože by sa tak fakticky mohla zanedbať životnosť akumulátora ako takého – jednoducho by ste vo svojom vozidle mali vždy iný exemplár. Takúto stratégiu rozvíja napríklad automobilka NIO. Nové BMW i4 má celkovú dĺžku 4 785 mm a zaujímavosťou je, že akumulátor uložený v podlahe má hrúbku iba 110 milimetrov. V porovnaní s takým BMW i3 z roku 2020 má až o 50 percent vyššiu hustotu výkonu, uvádza výrobca.
### Dostupnosť a ceny Výrobca zatiaľ nezverejnil ceny nového BMW i4, a to v žiadnej z predstavených dvoch verzií. Podľa vyjadrenia automobilky budú ceny k dispozícii počas tohto mesiaca a automobily by mali byť zákazníkom k dispozícii ešte počas tohto roka. Pre potenciálnych zákazníkov budú zaujímavé údaje o cene prevádzky modelu. V takzvanom úplnom porovnaní všetkých nákladov je model BMW i4 dokonca o 30 percent výhodnejší než porovnateľný model so spaľovacím motorom, tvrdí slovenská tlačová správa BMW. Pri tomto porovnaní sa zohľadňujú okrem nákladov na energiu aj finančná záťaž v podobe dane z motorových vozidiel a povinného poistenia ako aj náklady na údržbu a spotrebný materiál a diely. Pri modeli BMW i4 odpadáva výmena oleja rovnako ako aj servisné práce na výfukovom systéme. Navyše k tomu je brzdová sústava vystavená menšiemu opotrebeniu než pri bežne poháňaných automobiloch, a to vďaka spomaleniu dosiahnutému rekuperáciou, dodáva BMW. Pri kúpe nového BMW i4 navyše nový majiteľ dostane aj kartičku na nabíjanie v 19 krajinách Európy s jednotným programom BMW Charging.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia