Rana pre benzínový hot hatch: CUPRA BORN má zmeniť náš pohľad na športové elektromobily
Netradičný odvážny dizajn, pohon zadných kolies, dvesto koní, skvelý dojazd a vymakaný podvozok. Môže byť.
Vydané Text: Erik Stríž
### Pohon zadných kolies
CUPRA Born má poháňané zadné kolesá, čím za zaručovať vysokú agilitu. Elektromotor na striedavý prúd s permanentnými magnetmi je namontovaný na zadnej náprave pred osou kolies. Dosahuje maximálne 16 000 otáčok za minútu, krútiaci moment sa prenáša na zadné kolesá priamo prostredníctvom jednostupňového prevodu a diferenciálu.
### Dve verzie výkonu
Spočiatku bude CUPRA Born na výber v dvoch verziách s max. výkonom 110 kW (150 k) alebo 150 kW (204 k). V obidvoch prípadom má elektromotor rovnaký **maximálny krútiaci moment 310 Nm**, ktorý je k dispozícii okamžite po rozbehu. Akumulátorová batéria pohonu má pri slabšej verzii kapacitu 45 kWh netto, pri silnejšej 58 kWh. Dojazd podľa metodiky WLTP je 340, respektíve 420 km.
### Akcelerácia
CUPRA Born má vynikajúcu akceleráciu z 0 na 50 km/h za iba 2,6 s a z 0 na 100 km/h za iba 6,6 s.
### Batéria a rýchlosť nabíjania
CUPRA Born využíva lítiovo-iónovú batériu a systém tepelného manažmentu s kvapalinovým chladením. Komplet batérie má pevnú skriňu s priehradovou konštrukciou z hliníka a uložený v podlahe karosérie pod kabínou posádky, cieľom bolo aj znížiť ťažisko a rovnomerne rozložiť hmotnosť vozidla – podarilo sa, to podľa slov automobilky je tak pomer hmotnosti na nápravy presne 50:50.
Na vysokorýchlostnej nabíjacej stanici s výkonom 125 kW s jednosmerným prúdom je možné nabiť 100 kilometrov už za 7 minút. Ak úroveň nabitia batérie klesne na iba 5 %, batéria sa dá zrýchlene dobiť na 80 % kapacity za 35 minút.
### Podvozok
CUPRA Born využíva modulárnu stavebnicu elektromobility MEB koncernu Volkswagen. Podvozok robustnej konštrukcie má tlmičové vzpery McPherson vpredu a päťprvkové závesy kolies vzadu.
Podvozok je dodávaný s adaptívnymi tlmičmi DCC (Dynamic Chassis Control) s predvoľbami Range, Comfort, Individual alebo CUPRA. Okrem toho má automobil progresívne riadenie, na mieru vyladený stabilizačný systém ESC SPORT a elektrický posilňovač bŕzd so skrátenou reakčnou dobou.
Automobil stojí na 18 až 20-palcových diskoch, na výber budú rozličné disky kolies z ľahkej zliatiny. Obuté budú do pneumatík širokých 215 mm, pričom pre náročného zákazníka budú pripravené aj pneu so šírkou 235 mm.
### Interiér bez tlačidiel
Okrem toho, čo vodičov vozidiel CUPRA skutočne zaujíma, stojí za zmienku aj head-up displej, plne digitálny kokpit a celkovo minimalistický kokpit. V prezentovanej verzii je CUPRA BORN v čierno-medenej farebnej schéme interiéru s čiernym stropom a čiernym čalúnením.
Stredná časť škrupinových športových sedadiel je potiahnutá tkaninou z vlákna SEAQUAL®, vyrobeného z recyklovaného plastu zozbieraného v mori. Plastový odpad z morských pláží a vody, ako aj z riek vlievajúcich sa do mora sa zbiera v rámci čistiacich programov a triedi podľa typu materiálu. Použiteľný plast sa čistí a recykluje na materiál z ktorého sa vyrábajú ekologické vlákna.
Jedným z materiálov je DINAMICA®, ekologické mikrovlákno, ktoré sa používa na poťah výplní dverí a sedadiel. Na výber je v dvoch farbách – tmavomodrej alebo sivej.
Ak by vás zaujímala aj taká vec, ako batožinový priestor, vedzte, že sa vôbec nejedná o tak malé auto – základný objem kufra dosahuje až 385 litrov.
### Ceny a dostupnosť
CUPRA BORN bola ohlásená práve dnes ako úplná novinka, momentálne sa ešte nepredáva a nemá ukončenú homologáciu. Očakávame, že sa do predaja dostane počas tohto roka a za ceny, ktoré budú prevyšovať 40-tisíc eur.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia