Ako si poradí litrový trojvalec s 500 kg záťaže? Plne obsadenú Škodu Kamiq 1.0 TSI sme prevetrali na Pezinskej Babe
Jeden z najbežnejších argumentov internetu proti trojvalcom je, že nič nevydržia. A keď aj vydržia, tak nie sú dostatočne dynamické. A ak aj sú dostatočne dynamické, tak maximálne v poloprázdnom aute. Zaťažte auto s trojvalcovým motorom viac a už nevládze (pretože atmosférickej 1.6 sa to asi netýka, sark. pozn. red.). ### Záťažová skúška Dobre teda. Oslovil som mojich urastených kolegov Peťa Orosza… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
### Preteky do vrchu
Samozrejme, že dynamika auta utrpela. Pol tony by ste cítili aj na aute s výkonom 300 koní, my máme o čosi viac ako tretinu z toho. Napriek tomu sa však nedá povedať, že by Kamiq nemal ochotu zrýchľovať. **V ostrejších zákrutách je trochu problém s trakciou na vodou zmáčanom asfalte, pretože ťažisko auta sa posunulo výrazne dozadu.** Elektronická simulácia samosvorného diferenciálu v podobe systému XDS však odvádza vynikajúcu robotu a nedovolí, aby výkon trojvalca vyšiel nazmar bezmocným prešmykovaním jedného kolesa. Odľahčené vnútorné koleso pribrzdí a efekt diferenciálu zabezpečí, že výkon sa dostane na to druhé, ktoré má trakcie podstatne viac.
Motor robí, čo môže a ja ho v manuálnom režime držím v najvyšších možných otáčkach. Aj tak teplota oleja nedosiahne viac ako 107 °C, čo nie je nijako extrémna hodnota, aj keď treba povedať, že bol chladný a vlhký deň. Potom zvoľním tempo a začnem využívať nižšie otáčky a s úžasom pozorujem, že **auto má dosť sily hore kopcom aj na štvrtom prevodovom stupni pri 2 200 otáčkach,** dokonca si veselo zrýchľuje. Skúsim päťku, ktorá už otáčky stlačí pod 2 000. Kamiq začne trochu hlbšie vrčať, ale malý litrový motor stále vyháňa čísla na rýchlomeri vyššie a vyššie. Keby ste toto skúsili hoc aj na atmosférickom dvojlitri, nepochodili by ste. Tušil som, ako tento test dopadne, ale nepredpokladal som, že motoru budú stačiť na pohodlný a dokonca aj čiastočne dynamický výjazd hore kopcom také nízke otáčky.
### Bola to hračka
Priznám sa, že osobne ma ešte viac zaujímalo, ako zvládne toto cvičenie podvozok. Skúsenosti s Fabiou aj starším Rapidom hovoria o tom, že pri vyššej záťaži prestanú stíhať zadné tlmiče a auto sa na dlhších nerovnostiach rozhojdá. **Vybral som sa teda na dynamický zjazd pezinskej strany, ktorá je dosť rozbitá – po ceste preverím aj brzdy.** Výsledok môjho zisťovania? Samozrejme, že v zákrutách musíte počítať s vyššou záťažou a s lenivými reakciami auta. Najmä keď prší, treba si dať si pozor na nedotáčavosť.
Ale čo sa týka práce podvozka a tlmičov, zostal som maximálne prekvapený. Keď nič iné, Kamiq nabral úplne nové schopnosti v oblasti komfortu, pričom ma šokovalo, že ani dlhšie nerovnosti mu nerobia problém. Zadná náprava má evidentne dosť veľké rezervy a ani pri výraznom zaťažení Kamiq nejazdí na dorazoch a podvozok má stále dostatok priestoru, aby mohol pracovať. **Ani výraznejšie nerovnosti ho vôbec nerozhodia a tlmiče pekne krotia pohyby karosérie.** A brzdy? Na ne som aj zabudol, pretože mi nedávali cestou z kopca absolútne žiadne signály, že by sa im niečo nepáčilo. Po jazde som ich skontroloval. Kotúče boli celkom fialové a pritom v pedáli nebolo cítiť ani náznak vädnutia. Kamiq teda prešiel záťažovou skúškou na výbornú.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia