AUTOVINY.sk radia: Výmenu peľového filtra nepodceňujte. Úkon za pár eur vám môže ochrániť zdravie
Ako často meníte peľový filter? Jeho výmenou si môžete uchrániť zdravie, ale taktiež sa zbaviť aj nepríjemných zápachov. Mnoho vodičov takúto výmenu podceňuje, čo môže mať v konečnom dôsledku negatívny dopad na zdravie.
Vydané Text: David Hecl
Približne v tomto období sa veľké množstvo vodičov obracia na svoje servisy s požiadavkou o každoročnú prehliadku. Pokiaľ navštevujete dobrý autorizovaný servis, výmena peľového filtra by mala byť samozrejmosťou. Ak sa ale obraciate na známeho alebo si robíte kontrolu po vlastnej osi, nezabúdajte pravidelne meniť aj kabínový filter.
Peľový filter, kabínový filter alebo filter vnútorného priestoru. Všetko sú to označenia, ktoré sa používajú na ten istý druh filtra. Jeho cieľom je čistiť vzduch prichádzajúci do priestoru pre posádku a tým pádom ho aj zbavovať nečistôt, nežiaducich pachov či alergénov. V základe poznáme dva druhy kabínových filtrov, ktoré sa líšia najmä svojim vyhotovením.
### Aké druhy poznáme?
**Papierový kabínový filter** – ide o lacnejší druh filtra, ktorý, už ako názov napovedá, je vyrobený z papiera. Tento filter nie je účinný pri odstraňovaní vírusov alebo pachov. Vo všeobecnosti sa používa len na filtrovanie hrubých nečistôt, ako je napríklad prach z vozovky. Ceny za tento druh filtra sa pohybujú v rádoch pár eur.
**Peľový filter s aktívnym uhlím** – je účinnejší druh kabínového filtra. Je zhotovený z tkaniny veľmi podobnej tej, z ktorej sa vyrábajú respirátory. Okrem toho však obsahuje aktívne uhlie, ktoré dokáže čiastočne eliminovať nežiaduce pachy a predovšetkým zadržať baktérie a vírusy. Tie sú následne rozložené a nedostávajú sa do kabíny. Jeho cena je vyššia. Rádovo to môže byť v desiatkach eur, no výsledný efekt je podstatne lepší ako pri papierovom filtri.
### Ako zistím, že filter už nefunguje?
Najčastejším prejavom nefunkčného kabínového filtra je zahmlievanie okien. To samozrejme môže byť spôsobené aj zvýšenou vlhkosťou v kabíne. Ak však niečo podobné spozorujete, je možno najvyšší čas na výmenu kabínového filtra. Ďalšie prejavy sú napríklad nepríjemný zápach po spustení cirkulácie vzduchu alebo dokonca slabá cirkulácia vzduchu v kabíne.
**Vo všeobecnosti platí, že peľový filter by sa mal meniť približne každých 15 tisíc kilometrov. Pre tých, ktorí nenajazdia za rok takúto vzdialenosť a auto parkujú vonku, je dobré meniť peľový filter raz za rok. Jeho výmena by taktiež mala byť vykonaná po každej dezinfekcii interiéru ozónom**.
Niektoré autá majú peľový filter umiestnený priamo v kabíne. Na obrázku je filter nachádzajúci sa pod palubnou toskou na mieste spolujazdca. V tomto prípade je lepšie pod filter pri vyberaní umiestniť igelit, nakoľko sa v ňom môže nachádzať veľa pevných nečistôt, ktoré v konečnom dôsledku zašpinia interiér.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Inzercia