Automobilka na Slovensku zastavuje výrobu! Problémy sú vážnejšie než sa očakávalo
Trnavská automobilka patriaca do koncernu Stellantis tento týždeň oznámila pozastavenie výroby kvôli vážnemu nedostatku polovodičových súčiastok. **Dnes už o tomto probléme hovoríme ako o ďalšej globálnej kríze,** ktorá ohrozuje viaceré odvetvia. Vznikla po tom, čo automobilky pre pandémiu a uzatvorené showroomy zredukovali svoje objednávky u dodávateľov čipov. Dopyt po nových autách však bol v druhom polroku výrazne… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
Trnavská automobilka patriaca do koncernu Stellantis tento týždeň oznámila pozastavenie výroby kvôli vážnemu nedostatku polovodičových súčiastok. **Dnes už o tomto probléme hovoríme ako o ďalšej globálnej kríze,** ktorá ohrozuje viaceré odvetvia. Vznikla po tom, čo automobilky pre pandémiu a uzatvorené showroomy zredukovali svoje objednávky u dodávateľov čipov. Dopyt po nových autách však bol v druhom polroku výrazne vyšší než sa pôvodne očakávalo a dodávatelia si už medzitým našli nových klientov u výrobcov spotrebnej elektroniky. Ako by toho nebolo málo, tlak na prácu z domu spôsobil zvýšený záujem o nové počítače, a tak **nedostatok čipov v konečnom dôsledku zasiahol nielen automobilky, ale tiež výrobcov spotrebnej elektroniky.**
Výrobcovia čipov tak nestíhajú v dostatočnej miere zásobiť trh. Navyše dnes majú poprední producenti týchto súčiastok vážne problémy, ktoré ohrozujú výrobný proces. **Taiwanské firmy na výrobu polovodičov totiž ovplyvnil nedostatok vody spôsobený najväčším suchom za posledné desaťročia.** Takže už tak zlá situácia s dodávkou čipov sa pravdepodobne ešte zhorší.
Automobilky tak sú nútené pozastaviť produkciu vozidiel, pretože nemajú dostatok potrebných komponentov. **Niektoré značky sa snažia riešiť súčasný problém naozaj kreatívne.** Napríklad Peugeot začal opäť predávať model 308 výhradne s analógovou prístrojovkou, ktorá je z pohľadu počtu použitých polovodičov menej náročná na výrobu. V niektorých prípadoch ponúka zákazníkom až 400 eurovú zľavu, pokiaľ sa rozhodnú pre auto s klasickými budíkmi. Peugeot dúfa, že takto nebude musieť obmedziť výrobu nových áut pre nedostatok komponentov aj mimo Slovenska.
Trnavský závod nateraz priebežne informuje svojich zamestnancov prostredníctvom sociálnej siete [Facebook](https://www.facebook.com/PSATrnava) o aktuálnom stave vo výrobe. Hlavnú výrobu pritom pozastavili už vo štvrtok, 20. mája a **odstávka by mala pokračovať minimálne do konca týždňa.**
Automobilka, Citroën, Fabrika, Globálna Kríza, Kríza Čipov, Peugeot, Psa, Stellantis, Trnava, Trnavská Automobilka, Výroba, Závod
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia