OPEL MANTA JE SPÄŤ ako elektromobil s manuálnou 4-stupňovou prevodovkou!

Budeme časom do všetkých veteránov montovať elektromobily, aby neškodili životnému prostrediu? Snáď nie, ale ako experiment sa nám to páči.
Vydané  Text: 
* **Tradícia sa snúbi s modernosťou: Klasicky pekný Opel Manta prechádza na elektrinu** * **Opel Manta je prvý ElektroMOD od spoločnosti Opel** * **S najnovšími technológiami: svetlá LED, maska Pixel-Vizor a kokpit s Pure Panelom** * **Pre radosť z elektrickej jazdy: s výkonom 108 kW/147 k, manuálnou prevodovkou a pohonom zadných kolies** Manta prišla na trh pred viac ako 50 rokmi so štvorvalcovým benzínovým motorom a dnes sa prezentuje ako prvé elektrické vozidlo MOD v dejinách značky Opel. **Nový Opel Manta GSe ElektroMOD** podľa slov výrobcu prináša to najlepšie z oboch svetov: klasický vzhľad štýlovej ikony v spojení so špičkovými technológiami. Benzínový motor však už určite neponúkne. Čo to znamená **ElektroMOD**? Opel tento názov odvodil od pojmu RestoMod, čo je vylepšovanie klasických modelov automobilov modernými technológiami alebo vylepšenami podvozka, riadenie a pohonu samotného. Podľa niektorých je to znesväcovanie veteránov, iní v tom vidia spôsob, ako zachovať staré autá pre budúce generácie naďalej atraktívnymi. Angažujú sa napokon aj samotní výrobcovia – Porsche dodáva retrofit audio systému Porsche Classic Communications Management, ktorý pasuje do dvadsať rokov starého modelu 911 (996) a pritom ponúka funkcie porovnateľné s tými, ktoré nájdete v novej 911 (992). Opel pojem restomod prepracoval na ElektroMOD, pretože do niekdajšieho auta so spaľovacím motorom umiestnil výhradne elektrické hnacie ústrojenstvo. „MOD“ znamená zmenu, technické a štylistické MODifikácie, ako aj MODerný udržateľný životný štýl, píše výrobca.
### Stará technika ustúpila novej, čo ovplyvnilo všetko ostatné Štvorvalcový motor pod kultovou čiernou kapotou značky Opel tak ustúpil **elektromotoru s max. výkonom 108 kW**/147 k. Samotné „e“ v skratke GSe znamená elektrifikáciu, vďaka čomu je nový model GSe najvýkonnejšou Mantou A, aká kedy vyšla z továrne spoločnosti Opel. V rokoch 1974 a 1975 bola Manta GT/E modelom s motorom prvej generácie s max. výkonom 77 kW/105 k. Elektrická Manta v roku 2021 pritom ponúka **maximálny krútiaci moment 255 Nm** fakticky okamžite. Vodič má dnes možnosť vybrať si buď **manuálne radenie pomocou pôvodnej štvorstupňovej prevodovky**, alebo jednoducho zaradiť štvrtý prevodový stupeň a pokračovať v jazde automaticky; **výkon sa vždy prenáša na zadné kolesá**. Manta tak zostáva klasickým športovým automobilom – s inovatívnym a modernizovaným pohonom. **Lítiovo-iónový akumulátor má kapacitu 31 kWh**, čo umožňuje priemerný dojazd približne **200 kilometrov**. Rovnako ako v prípade sériových modelov Opel Corsa-e a Opel Mokka-e, aj Manta GSe dokáže rekuperovať brzdnú energiu a ukladať ju v akumulátore. Bežné nabíjanie prebieha pomocou palubnej nabíjačky s kapacitou 9,0 kW pre jednofázové a trojfázové nabíjanie striedavým prúdom. To znamená, že úplné nabitie akumulátora v modeli Manta trvá len necelé štyri hodiny.
### Neóny a športové sedadlá Po vizuálnej stránke prináša Manta GSe novú masku značky Opel. Hoci Manta A bola inšpiráciou pre masku Opel Vizor v modeloch Mokka a Crossland, elektrický ElektroMOD má teraz **masku** **Opel Pixel-Vizor** **roztiahnutú po celej šírke vozidla**. Manta GSe **dokáže komunikovať so svojím okolím** po celej ploche tejto obrazovky LED. Naprieč celou novou prednou časťou sa skvie nápis „Moje nemecké srdce je ELEKTRifikované“. „Som na nulovej e-misii,“ vysvetľuje model GSe a vzápätí zobrazí siluetu lúča Manta kĺžuceho sa po celej maske Pixel-Vizor. Technológia LED sa použila aj v integrovaných svetlách na denné svietenie, hlavných svetlometoch a nápadne trojrozmerných koncových svetlách.
**Neónovo žltý lak** ladí s nedávno vynoveným rozhraním Opel CI a lemuje charakteristickú čiernu kapotu v žiarivom kontraste. V podbehoch kolies sú teraz umiestnené špeciálne navrhnuté 17-palcové disky z ľahkých zliatin od spoločnosti Ronal s pneumatikami 195/40 R17 vpredu a 205/40 R17 vzadu. Na dverách batožinového priestoru sa hrdo vyníma nápis „Manta“ v novom, modernom skripte Opel. **Chrómové obloženie blatníkov** pôvodného modelu zmizlo – rovnako ako aj v minulosti v prípade mnohých tunningových a pretekárskych automobilov od spoločnosti Irmscher and Co.
Interiér je vybavený najnovšími digitálnymi technológiami. **Klasické okrúhle prístroje sú minulosťou**; namiesto nich sa vodič teraz pozerá na široký a čistý **Opel Pure Panel**, rovnako ako v novom sériovom modeli. **Dve integrované širokouhlé obrazovky s uhlopriečkou 12 a 10 palcov** orientované na vodiča zobrazujú dôležité informácie o vozidle, ako napríklad dojazd či stav nabitia akumulátora. Hudba sa rozlieha po interiéri vďaka Bluetooth od legendárnej značky **zosilňovačov Marshall** – moderná klasika v modernej klasike. **Športové sedadlá** s centrálnou žltou ozdobnou líniou boli kedysi vyvinuté pre model Opel ADAM S. Teraz ponúkajú omnoho vyššiu úroveň komfortu a bočnej opory než v pôvodnom modeli Manta. Vodič si sadne za **trojramenný volant Petri**, ktorý značka Opel prepracovala. Štýl sedemdesiatych rokov minulého storočia je zachovaný a k športovému charakteru prispieva aj žltá značka na dvanástej hodine. Navyše povrchy v kokpite a na paneloch dverí majú teraz **matnú sivú úpravu**, ktorá dokonale ladí s ostatnými žltými a čiernymi prvkami tejto neoklasiky. Strop kabíny v priestore pre cestujúcich je obložený jemným materiálom Alcantara a dotvára štýlové prostredie nového modelu Opel Manta GSe ElektroMOD.
### Opel Manta GSe – Cena a dostupnosť Opel Manta GSe je koncepčný automobil, ktorý má v prvom rade za cieľ sústrediť pozornosť na nemeckú značku Opel a na jej ambície vyrábať esteticky vydarené autá s modernými technológiami. Tento retro elektromobil síce nemieni vyrábať ako sériový model, avšak keď verejnosť ukáže záujem o takýto typ automobilov, je možné, že to časom výrobca zohľadní. V súčasnosti preto nie je k dispozícii žiadna informácia o prípadnej dostupnosti či cene modelu.







Inzercia

Inzercia